• 1
  • 2
2012-01-19, 00:30
Medlem
questahs avatar
har umgåtts med en ny grupp vänner i några månader...har varit hemma hos de flesta av dem och hängt tagit några öl och bara chillat. Nu är det så att jag aldrig bjudit hem dom eller ens planerat något, bara hängt på deras planer.
Därför har jag nu funderat på att ordna någon mysig middag med eventuell utgång efter, problemet är bara att jag brukar aldrig vara den som hittar på sånt här.
Hur gör man? Hur bjuder man in? Vad ska man bjuda på? Vill inte att det ska vara för formellt bara en middag med lite annorlunda mat och fördrinkar på det...Vilka ska jag bjuda in bara dessa människor ca 8-10 kursare eller ska jag bjuda in andra vänner också (riskera att bli för mycket då)?

kom med era bästa tips!

Hur brukar ni göra med nya bekanta?

Och nej tänker inte ha bara en förfest vill bjuda på lite utländsk mat från mitt hemland
Citera
2012-01-19, 00:51
Medlem
Att slänga upp ett event på facebook (om du nu har det), som enbart kan ses av de du väljer att bjuda in, kan vara ett sätt. Om du ska bjuda på mat känns det som att det vore bra om det inte vore väldigt många du skulle laga till (om det är första gången och du är lite nervös) och då kanske det passar bäst om det bara är den "nya" gruppen som kommer. Du kan ju alltid bjuda in lite kompisar att joina senare.

Skriv ett förslag på ett datum du kan och säg att att folk gärna får komma med mer passande förslag så att så många som möjligt kan närvara (finns inget värre än när det helt plötsligt visar sig att de personer man har minst gemensamt med och inte går ihop med är de enda som kan). Skriv helt enkelt i beskrivningen det du själv skrev nyss; att det är din tur att öppna upp din bostad för dem och att du gärna vill få chansen att bjuda dem på mat från ditt hemland och låta dem få en inblick i ditt liv. Nämn även som finish att det att det vore roligt att fortsätta med festligheterna med en eventuell utgång. Bra att nämna till dem ifall du står för drickan under middagen eller om de själva får ta med.

Angående maten så är det nog du själv som bäst vet det, med tanke på att du vill bjuda på utländsk mat Men ett tips vore att ha någon fördrink fixad innan dina gäster dyker upp samt att ha något lättsam musik gåendes i bakgrunden så att de upplever att stämningen är lugn och inte nervös

Annars vet jag inte riktigt vad mer man kan säga..
Citera
2012-01-19, 01:01
Medlem
questahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theIron
Att slänga upp ett event på facebook (om du nu har det), som enbart kan ses av de du väljer att bjuda in, kan vara ett sätt. Om du ska bjuda på mat känns det som att det vore bra om det inte vore väldigt många du skulle laga till (om det är första gången och du är lite nervös) och då kanske det passar bäst om det bara är den "nya" gruppen som kommer. Du kan ju alltid bjuda in lite kompisar att joina senare.

Skriv ett förslag på ett datum du kan och säg att att folk gärna får komma med mer passande förslag så att så många som möjligt kan närvara (finns inget värre än när det helt plötsligt visar sig att de personer man har minst gemensamt med och inte går ihop med är de enda som kan). Skriv helt enkelt i beskrivningen det du själv skrev nyss; att det är din tur att öppna upp din bostad för dem och att du gärna vill få chansen att bjuda dem på mat från ditt hemland och låta dem få en inblick i ditt liv. Nämn även som finish att det att det vore roligt att fortsätta med festligheterna med en eventuell utgång. Bra att nämna till dem ifall du står för drickan under middagen eller om de själva får ta med.

Angående maten så är det nog du själv som bäst vet det, med tanke på att du vill bjuda på utländsk mat Men ett tips vore att ha någon fördrink fixad innan dina gäster dyker upp samt att ha något lättsam musik gåendes i bakgrunden så att de upplever att stämningen är lugn och inte nervös

Annars vet jag inte riktigt vad mer man kan säga..

Ok, fördrink till mig själv för att slappna av lite?
tänkte bjuda på drickat kanske någon drinkmix inget för bögigt sen vin till maten..Vill göra ett bra intryck förfan! så vad mer ska jag tänka på?
Citera
2012-01-19, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av questah
Ok, fördrink till mig själv för att slappna av lite?
tänkte bjuda på drickat kanske någon drinkmix inget för bögigt sen vin till maten..Vill göra ett bra intryck förfan! så vad mer ska jag tänka på?

Fördrink till samtliga syftade jag på, men det kan nog vara en idé att du också sveper någon innan folket dyker upp så nervös som du verkar (förståeligt)

Att tänka på:
Att all mat är förberedd så långt det bara går innan folket dyker upp (dvs, att dina gäster inte behöver vänta på att du gör en sallad som du lätt hade kunnat förberedda innan osv).

Undvik mat som lätt kan orsaka matförgiftning om du inte är världens bästa kock..

Duka och förberedd så att alla verkligen har en plats och så att du inte har missat att du inte har tillräckligt antal av tallrikar/bestick osv.

Några punkter iaf.
Citera
2012-01-19, 01:12
Medlem
Nämnde tidigare att musik var en bra grej att ha i bakgrunden, en annan bra sak att använda sig av för att skapa en mysigare stämning är stearinljus. Släcka ned lite, tända lite ljus, musik som gänget gillar och din mat; borde inte gå helt fel.
Citera
2012-01-19, 01:24
Medlem
questahs avatar
wow, nu är jag peppad som tusan ska nog kunna fixa ihop nåt, första ska jag börja tänka ut maten.
Tänkte mig inget för exotiskt som man äter med händerna eller för spicy, börja förbreda i tid och inte bli stressad...Största problemet kommer nog bli musiken och att få dit folket.

Ska se detta som ett steg i min personliga utveckling, hur svårt kan det vara att ordna en enkel middag.....
Citera
2012-01-19, 01:40
Medlem
gurkskals avatar
lycka till ! jag tror på dig! du kommer klara det finfint!
Citera
2012-01-19, 01:46
Medlem
Vet inte vad dom har för relation till dem eller om det bara är killar eller inte.
Det behöver inte vara så formellt. Räcker det inte att säga åt dem att komma över på en öl och något att käka. Någon manlig köttbit eller något.

Förstår inte varför du ska envisas med stearinljus och grejjer. Du sa "inget bögigt". Stearinljus är bögigt som fan. Fördelen med att vara man är att man inte behöver ta så seriöst på saker och ting. Bjud dit dem, bjud på lite alkohol och mat bara.
"Hur svårt kan det vara att ordna en enkel middag....." Nej, det är inte svårt att ordna en enkel middag. Med det verkar som att du går inför hårt för det.
Citera
2012-01-19, 02:11
Medlem
questahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkskal
lycka till ! jag tror på dig! du kommer klara det finfint!

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Vet inte vad dom har för relation till dem eller om det bara är killar eller inte.
Det behöver inte vara så formellt. Räcker det inte att säga åt dem att komma över på en öl och något att käka. Någon manlig köttbit eller något.

Förstår inte varför du ska envisas med stearinljus och grejjer. Du sa "inget bögigt". Stearinljus är bögigt som fan. Fördelen med att vara man är att man inte behöver ta så seriöst på saker och ting. Bjud dit dem, bjud på lite alkohol och mat bara.
"Hur svårt kan det vara att ordna en enkel middag....." Nej, det är inte svårt att ordna en enkel middag. Med det verkar som att du går inför hårt för det.

Först och främst är jag inte kille Sällskapet är blandat både tjejer och killar vill bjuda på dricka som alla kan njuta av därav inget bögigt.
hehe tänkte inte ha några stearinljus alls var ett förslag från någon bara, men hur ska man göra om man inte vill gå in för hårt, men heller inte att det ska bli en vanlig förfest med bara snacks och dricka....
Citera
2012-01-19, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av questah
Tackar!

Först och främst är jag inte kille Sällskapet är blandat både tjejer och killar vill bjuda på dricka som alla kan njuta av därav inget bögigt.
hehe tänkte inte ha några stearinljus alls var ett förslag från någon bara, men hur ska man göra om man inte vill gå in för hårt, men heller inte att det ska bli en vanlig förfest med bara snacks och dricka....

Ja men om du är tjej så är det ju inga problem, då vet du redan hur man lagar mat så släng ihop något gott. Något ni skulle äta hemma i er familj på en lördag till exempel. Köp öl, vin och sprit (cider om någon av tjejerna dricker det. Eller strunta i det, smackar skit).
Citera
2012-01-19, 04:16
Medlem
bästa tipset är att blanda en rejäl jävel som fördrink (vi snackar starka grejer). ingen nackdel om alla känner att det knäpper till lite. smyg gärna in i enskilda meddelanden till allihopa att du själv ska ta några jävlar innan tillställningen drar igång, då kanske de gör likadant. så gjorde jag en gång och det blev jävligt lyckat. alla garvade till åt det och tyckte det var en bra idé.
nu var det dock för min del oklart om alla träffats förut? i såna fall kan du hålla igen lite grann med spriten - man behöver inte spritens hjälp i alla situationer. alla middagar slutar ju fan till slut upp som ett spritslag, så frågan är ju hur tidigt du vill att det ska börja
Citera
2012-01-19, 04:33
Medlem
Riddarhusets avatar
du verkar ju vara en jävla trevlig person.
får jag komma?

gör ngt du kan förbereda och värma på och gratinera i ugnen
2 rätter
och en god sallad med advocado, räkor, ägg och skinka t ex

satan vad kul i ditt sällskap
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto