Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Vilka syftar du på här?
Kan väl inte vara några andra än Rabid Dogs och Contraband eller?
Dem två jag syftar på. Dock riktiga guldkorn bägge två i min mening! Speciellt Rabid Dogs, vilken jävla filmupplevelse!
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Hade för övrigt tänkt att se Milano Odia under helgen.
Tack för tipset på dokumentären, förresten! Ska bli ett sant nöje att se.
Milano Odia är riktigt rå och skön, Milian är grym och så har vi förutom Henry Silva, Anita Strindberg med på ett hörn. Det gör inte saken sämre direkt.
En film som verkligen kommer falla dig i smaken tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Någon som känner till någon poliziotteschi där Ennio Morricone har gjort musiken. Den enda jag kan komma på är The Case Is Closed, Forget It men det är ju ingen poliziotteschi utan en ren fängelsefilm.
Såg att han gjort soundtracket till Damiano Damiani serie
La Piovra om polisens kamp mot maffian, La Piovra (Octopus). Har inte sett den, kanske inte direkt poliziottesco men blev personligen riktigt sugen på att se den efter att ha läst lite.
För övrigt såg jag relativt nyligen Di Leo's
La cittā sconvolta: caccia spietata ai rapitori, skrev om den i giallo-tråden men flyttar över inlägger hit nu lika väl
Citat:
Hmm, Di Leo har vi ju diskuterat i denna tråd tidigare så därav mitt tråd-val:
La cittā sconvolta: caccia spietata ai rapitori (Kidnap Syndicate) blev sedd i dagarna. Filmen inleds ganska rejält med fattig, kärleksfull mekaniker och hans relation till sin 10-åriga son. Kanske en sisådär 20 min av gull, sonen blir sedan kidnappad tillsammans med sin kompis vars far är rik och är egentligen inte behövlig för kidnapparna.
Man ska pressa rikemanssonens föräldrar på höga summor pengar, och filmen utvecklas till ett kidnappningsdrama. Föräldrarna vill förhandla eftersom kraven är höga då skjuts den fattiges son ganska otippat som en varning (Nu kan ni tycka att jag sagt för mycket, men läser man ploten nämns detta därav ingen spoiler).
Resterande 1/3 av filmen blir en hämndhistoria av fadern.
Filmen skiljer sig från Di Leo's gangster-rullar men är fortfarande riktigt bra mycket tack vare de speciella utgångspunkterna i filmen och vart fokus ligger och sedan ändras. Intressant helt klart, kan känns lite långdragen i vid vissa delar men en helt klart godkänd film som man lätt är nöjd med i efterhand.
Vet ju att det finns intresse för dessa filmer som ligger i skuggan av hans storfilmer, så kommer ni över La cittā sconvolta: caccia spietata ai rapitori, kolla helt klart in den!
Jag er den 3+/5.