2012-01-18, 11:08
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Regel 0.05 - Avatar och signatur

Din avatar får inte innehålla något som kan uppfattas som olämpligt på en arbetsplats. Avatarens eller signaturens innehåll får inte bryta mot forumets regler.

I den här tråden tar vi frågor om regel 0.05
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2012-01-18 kl. 19:31.
Citera
2012-01-18, 12:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Angående regeln om avatar, varför inte kunna tagga sin avatar som jobbsäker eller ej och sedan välja om man vill visa jobbsäkra avatarer eller ej?

(Annars så är jag smått förvånad över att man ens bryr sig. Att inte sköta sitt arbete och istället hänga på forum är som att okynnestala i telefon. Det är inte telefonbolagets ansvar om folk missköter sina arbeten.)
Citera
2012-01-18, 12:28
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Angående regeln om avatar, varför inte kunna tagga sin avatar som jobbsäker eller ej och sedan välja om man vill visa jobbsäkra avatarer eller ej?

(Annars så är jag smått förvånad över att man ens bryr sig. Att inte sköta sitt arbete och istället hänga på forum är som att okynnestala i telefon. Det är inte telefonbolagets ansvar om folk missköter sina arbeten.)

Men det räcker väl med det som är i dag med avatarer?

Man har en checkruta för "Min avatar är stötande" och en checkruta för "Visa stötande avatarer".

Borde väl funka att använda för "jobbsäker" med?

Edit:
Sedan så är väl Mr Spoch jobbosäker avatar..
Senast redigerad av Empress 2012-01-18 kl. 12:31.
Citera
2012-01-18, 12:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Bra gjort. Dock tycker jag första meningen i 0.05. är lite skum: "Din avatar får inte innehålla något som kan uppfattas som olämpligt på en arbetsplats.". Jag förstår principen, men i fall där det är tveksamt, vad händer då?
Edit: såg svar ovan
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2012-01-18 kl. 12:33.
Citera
2012-01-18, 12:31
Medlem
Valkyries avatar
Är avatarregeln ny eller? Förut har ju folk fått ha både fittor, döda människor och annat skit som skulle anses olämpligt på arbetsplats, men då har man också kunnat välja om man vill se dessa avatarer. Är den funktionen borta nu?
Citera
2012-01-18, 12:34
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Bra gjort. Dock tycker jag första meningen i 0.05. är lite skum: "Din avatar får inte innehålla något som kan uppfattas som olämpligt på en arbetsplats.". Jag förstår principen, men i fall där det är tveksamt, vad händer då?
Det är som sagt var bara ett förtydligande, är man osäker kan man kryssa i rutan att ens avatar är stötande (antar att det kommer ändras till icke jobbsäker).
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyrie
Är avatarregeln ny eller? Förut har ju folk fått ha både fittor, döda människor och annat skit som skulle anses olämpligt på arbetsplats, men då har man också kunnat välja om man vill se dessa avatarer. Är den funktionen borta nu?
Nej regeln är inte ny, tidigare stod det att ens avatar inte skulle vara stötande och om den var det skulle man kryssa i rutan: min avatar är stötande. Alla användare kan välja om de vill visa eller inte visa detta avatarer genom en klick-ruta i kontrollpanelen.
Citera
2012-01-18, 12:39
Medlem
topsids avatar
Citat:

Att man läser på flashback behöver inte per automatik betyda att man missköter sitt jobb, tänker på journalister bla.
Citera
2012-01-18, 12:40
Medlem
Valkyries avatar
Jaha. Jag uppfattade regeln som att man inte fick ha en avatar som var "icke jobbsäker", inga undantag. Det står ju inget om kryssa-i-olämplig-funktionen i reglerna så när man läser får man det intrycket.
Citera
2012-01-18, 14:12
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Man kan tagga sin avatar som icke jobbsäker och man kan välja om man vill visa alla avatarer, bara avatarer som inte är iklickade som jobb-osäkra eller inga avatarer alls.

Det är inte bara i en jobb-situation som folk kan tänkas vilja slippa se en uppfläkt fitta, det kan röra sig om att man är en känslig person, har barn i närheten, sitter på ett bibliotek med mera. Anledningen till att det står jobbsäker är för att slippa den förra formuleringen som var stötande, stötande är olika från person till person medan de flesta inser vad man bör kunna visa på sin arbetsplats och inte.
Men har då problemet inte löst sig självt? Och skulle det inte kunna gå att blocka specifika medlemmars avatarer (och att de blir oblockade när avataren byts)?
Citera
2012-01-18, 14:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Men har då problemet inte löst sig självt? Och skulle det inte kunna gå att blocka specifika medlemmars avatarer (och att de blir oblockade när avataren byts)?
Det är lättare om alla användare har koll på det istället för att lägga över allt ansvar på mods.
Citera
2012-01-18, 14:22
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Rent prestandamässigt hade det nog blivit svårt med i extremfallet över en halv miljon unika tabeller som alla innehåller upp till en halv miljon element. Allt detta ska jämföras vid varje sidvisning.
Citera
2012-01-18, 14:23
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Nej, det ställer orimligt högt ställda empatiska krav på användarna. Om jag surfar på jobbet eller med en illbatting i knäet så väljer jag avatar därefter. Men vilken avatar "BajsKnullFittaKuken" väljer kan jag inte göra något åt.
Skulle man kunna ha en profil som är "jobbsäker", där exempelvis inga avatarer visas? Med mera...
Syftet med 0.05. är gott, men svårare att efterleva.
Edit. 0.05. förstås, inte 03:an
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2012-01-18 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in