Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Man kan tagga sin avatar som icke jobbsäker och man kan välja om man vill visa alla avatarer, bara avatarer som inte är iklickade som jobb-osäkra eller inga avatarer alls.
Det är inte bara i en jobb-situation som folk kan tänkas vilja slippa se en uppfläkt fitta, det kan röra sig om att man är en känslig person, har barn i närheten, sitter på ett bibliotek med mera. Anledningen till att det står jobbsäker är för att slippa den förra formuleringen som var stötande, stötande är olika från person till person medan de flesta inser vad man bör kunna visa på sin arbetsplats och inte.
(...)
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Det är som sagt var bara ett förtydligande, är man osäker kan man kryssa i rutan att ens avatar är stötande (antar att det kommer ändras till icke jobbsäker).
Nej regeln är inte ny, tidigare stod det att ens avatar inte skulle vara stötande och om den var det skulle man kryssa i rutan: min avatar är stötande. Alla användare kan välja om de vill visa eller inte visa detta avatarer genom en klick-ruta i kontrollpanelen.
Jag är inne lite på samma linje som andra, att det ändå kommer att vara svårbedömt vad som är "jobbsäkert" eller inte. Olika arbetsplatser skiljer ju sig åt sinsemellan. Inte så lite heller.
Har man eget rum på jobbet, eller jobbar hemifrån, torde det inte spela någon roll alls vilka avatarer som visas... då blir det ju enbart hur känslig man är själv som avgör. I ett kontorslandskap kan det vara annorlunda, men behöver inte vara det där heller - om det exempelvis är en tidningsredaktion med anställda som är vana vid "stötande bildmaterial".
Med tanke på det, och att det tydligen inte ens bara gäller arbetsplatser utan även exempelvis bibliotek, caféer, kollektivtrafik etc, så tycker jag att formuleringen bör ändras till "Din avatar får inte innehålla något som kan uppfattas som olämpligt i offentlig miljö." eller liknande.
Citat:
0.05. Avatar och signatur
Din avatar får inte innehålla något som kan uppfattas som olämpligt på en arbetsplats. Avatarens eller signaturens innehåll får inte bryta mot forumets regler.