2012-01-18, 18:50
Medlem
Jag drog just lite kyckling i mikron, då kom jag att tänka på att varje gång man mikro:ar kyckling så "exploderar" den, det poffar till.
Jag undrar , varför? finns det någon som har en vettig förklaring på detta fenomen?

Mycket nyfiken!
Citera
2012-01-18, 18:54
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexart
Jag drog just lite kyckling i mikron, då kom jag att tänka på att varje gång man mikro:ar kyckling så "exploderar" den, det poffar till.
Jag undrar , varför? finns det någon som har en vettig förklaring på detta fenomen?

Mycket nyfiken!

Din kyckling exploderade? Har aldrig hänt mig
Var den rå eller värmde du till en redan färdiglagad bit?
Citera
2012-01-18, 20:08
Medlem
Denoms avatar
Jag har aldrig varit med om att kycklingen exploderar i mikrovågsugnen. Var den rå eller? Filma och gör det en gång till.
Citera
2012-01-18, 20:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexart

Mycket nyfiken!
Har att göra med att skinnet innehåller fett och strax under skinnet så finner du huvudsakligen vätska (vattenmolekyler i själva köttet och väldigt lite fett). När vågorna börjar påverka kycklingytan så hårdnar ytan pga att fettet steks ur, samtidigt som vattnet vill slippa ut. Resultatet blir att det kan smälla.

Lösningen är att pricka skinnet med en gaffel. Nyp åt skinnet med tummen och pekfingret och stick in gaffeln med regelbundet avstånd från sidan. Upprepa det här runt hela kycklingen.

Personligen lagar jag inte kyckling i micro eftersom tidsskillnaden mellan en traditionell tillagning och microtillagning är tämligen liten. Jag hoppas att du kör på puls? .

~Paul~
Citera
2012-01-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har att göra med att skinnet innehåller fett och strax under skinnet så finner du huvudsakligen vätska (vattenmolekyler i själva köttet och väldigt lite fett). När vågorna börjar påverka kycklingytan så hårdnar ytan pga att fettet steks ur, samtidigt som vattnet vill slippa ut. Resultatet blir att det kan smälla.

Lösningen är att pricka skinnet med en gaffel. Nyp åt skinnet med tummen och pekfingret och stick in gaffeln med regelbundet avstånd från sidan. Upprepa det här runt hela kycklingen.

Personligen lagar jag inte kyckling i micro eftersom tidsskillnaden mellan en traditionell tillagning och microtillagning är tämligen liten. Jag hoppas att du kör på puls? .

~Paul~

Visst inte ens att det var möjligt att få ett bra resultat av att micra en kyckling.

Man kör den alltså från rå till ätklar i micron? Hoppas jag missuppfattat något, micrad kyckling kan ju knappast bli bra..
Citera
2012-01-19, 01:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udobin
Visst inte ens att det var möjligt att få ett bra resultat av att micra en kyckling.

Man kör den alltså från rå till ätklar i micron? Hoppas jag missuppfattat något, micrad kyckling kan ju knappast bli bra..
Jag har mikrat hel kyckling med acceptabelt resultat. Innan vi skaffade ugn till sommarstugan, så hade vi bara en kokplatta och en mikro, så jag var piskad. Det går ju inte att släpa fram grillen jämt till vardags.
Jag brukade dock lägga kycklingen hel i en glasform med sådant där självösande lock, tillsammans med kryddor och lite rotsaker. Resultatet blev som sagt acceptabelt, framför allt därför att kycklingen blev väldigt saftig och mjäll. Däremot så fick ju skinnet slängas då det helt saknade yta, men det hade då gjort sitt genom att ge smak åt skyn och skydd mot uttorkning. Som jag minns det så körde jag på full effekt i ca 20-30 minuter beroende på storlek, och lät den sedan stå i formen men med avslagen mikro i ytterligare 10 minuter.
Citera
2012-01-19, 13:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udobin

Det funkar bäst på bitar i stället för en hel kyckling. Visserligen går det att micra kycklingen hel men det kräver ständig artikulation. Det finns en hel del recept på både grytor och annat i samband med micro. Jag har en bok från 80-talet som behandlar specifikt det här ämnet.

Resultatet blir som sagt acceptabelt men knappast bra jämfört med andra mer lämpliga metoder.

~Paul~
Citera
2012-01-19, 14:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det funkar bäst på bitar i stället för en hel kyckling. Visserligen går det att micra kycklingen hel men det kräver ständig artikulation. Det finns en hel del recept på både grytor och annat i samband med micro. Jag har en bok från 80-talet som behandlar specifikt det här ämnet.

Resultatet blir som sagt acceptabelt men knappast bra jämfört med andra mer lämpliga metoder.

~Paul~

Haha, det härliga 80-talet. Jag minns det där, att det var en stor grej när mikron blev poppis, att man uppmanades genom kokböcker och i tidningar att laga mat i den och inte bara tina saker eller värma rester. Det känns som att den tanken huvudsakligen är död numera... Jag minns första mikron vi hade hemma, då följde det med en kokbok också. Jag tror aldrig vi gjorde något av recepten dock. Jag tinade saker i den och gjorde ibland varma mackor, fast även varma mackorna blev ju mycket godare i den vanliga ugnen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in