2012-01-18, 14:02
Medlem
vafannuras avatar
Efter lite sökning märkte jag till min förvåning att detta fängslande band ännu inte börjat ventileras i en egen tråd. Duon består av två synnerligen begåvade flickor som spelar traditionell folkmusik med inslag av indie/pop/country, toppad med överjävligt bra stämsång. Svårt att exakt sätta fingret på, men stämningsfullt så in i helvete.

Är i nuläget rätt klent insatt då jag precis fick upp ögonen för dem. Ramlade av en slump över ett klipp där det live framför Patti Smith's "Dancing Barefoot", och i processen lyckas få upphovsmakerskan tårögd
Citera
2012-01-18, 14:18
Medlem
Dr_Dollars avatar
http://www.youtube.com/watch?v=cl5FdvRR4pQ

Jag hörde dom för första gången under Musikhjälpen, och jag fick för mig att dom var systrar?
Fruktansvärt talangfulla är dom iaf, och grymt duktiga!
Citera
2012-01-18, 14:22
Medlem
krigsbarns avatar
Visst, de är duktiga på sin grej, hjärtnupen folk.
Avundas deras samarbeten, bl.a. Conor Oberst.
Citera
2012-01-18, 14:54
Medlem
Fred Friendlys avatar
Har lyssnat på dem i ett par år, kul att de får uppmärksamheten de förtjänar.
Den tjocka har ju blivit smalare och 18 också, härligt
Citera
2012-01-19, 16:20
Medlem
tvantenns avatar
De är riktigt talangfulla och det går tydligen rätt så bra för dem borta i USA.
Tycker deras låt The Lion's Raor är riktigt grym!
Citera
2012-01-20, 02:58
Medlem
Kewlspetspennas avatar
Jepp hörde titelspåret till The Lion's Roar och det lät bra! Ska lyssna igenom skivan när jag får tillfälle till det.

Är det någon som hört Caviare Days? De låter snarlika.
Citera
2012-01-20, 12:50
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
http://www.youtube.com/watch?v=cl5FdvRR4pQ

Jag hörde dom för första gången under Musikhjälpen, och jag fick för mig att dom var systrar?
Fruktansvärt talangfulla är dom iaf, och grymt duktiga!
Dom är systrar, ja.
Citera
2012-01-20, 22:07
Medlem
L.A.s avatar
The Lions Roar har spelats en hel del på P3 senaste tiden, jag tycker det är en av de bättre låtarna på radio 2011 men nu börjar jag tröttna lite på den. Får kolla upp albumet när jag har tid.
Citera
2012-01-21, 00:57
Medlem
Fred Friendlys avatar
Förstår inte varför de hypas nu, deras cover på Fever Rays "When i grow up" var grym. De peakade där och då, 2009
Citera
2012-01-21, 01:47
Medlem
vafannuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Förstår inte varför de hypas nu, deras cover på Fever Rays "When i grow up" var grym. De peakade där och då, 2009

Mycket riktigt, det har ju faktiskt hållit på ett bra tag sin unga ålder till trots. Att jag fick upp ögonen för dom just nu var som jag skrev en ren slump, då genren generellt inte är min mest hemtama. När dessa systrar tar ton går det ju dock inte att bli annat än frälst

På tal om covers, deras tolkning av Fleet Foxes "Tiger Mountain Peasant Song" är ju bara helt jävla enastående!
Citera
2012-01-21, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly

Hypen har väl att göra med att de tidigare inte egentligen gjort någon riktig musik, att sitta och plonka på gitarren med en keyboard i bakgrunden framför en dator är inte riktigt samma sak som att spela in i en studio med riktiga musiker till hands.

Hur som helst så lär systrarna Söderberg för eller senare flytta till USA, den har redan en stor fanbase där och deras musik är betydligt lättare att sälja in till den amerikanska kulturen än någon annan stans. Sen är de så amerikaniserade i sin engelska att den har snabbfilen in i den amerikanska musikvärlden (de ses inte som suspekta svåra europeer helt enkelt) och slipper därför slåss om kakan med alla icke amerikanska indie band.
Citera
2012-01-21, 08:56
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Hypen har väl att göra med att de tidigare inte egentligen gjort någon riktig musik, att sitta och plonka på gitarren med en keyboard i bakgrunden framför en dator är inte riktigt samma sak som att spela in i en studio med riktiga musiker till hands.

Hur som helst så lär systrarna Söderberg för eller senare flytta till USA, den har redan en stor fanbase där och deras musik är betydligt lättare att sälja in till den amerikanska kulturen än någon annan stans. Sen är de så amerikaniserade i sin engelska att den har snabbfilen in i den amerikanska musikvärlden (de ses inte som suspekta svåra europeer helt enkelt) och slipper därför slåss om kakan med alla icke amerikanska indie band.
Jo, du har rätt även om deras första EP inte är så banalt producerad.
Sista stycket håller jag med dig helt om. Riktigt kul för dem!
Senast redigerad av Fred Friendly 2012-01-21 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in