Citat:
Ursprungligen postat av bravewhat
Hur noga är ni med disken efter att ni hanterat rå kyckling i köket? Jag är nojig. Ibland bytar jag en nästan ny diskborste efter att jag diskat disk som kycklingen haft kontakt med. Vem vet det sitter kanske salmonella kvar på diskborsten till nästa disk?? jag vet inte var jag fått det ifrån men jag är som sagt nojig med rå kyckling i köket. Överdriver jag?
Salmonella behöver du nog inte vara så rädd för då det är mycket ovanligt med salmonellasmittade kycklingar i Sverige. Det är campylobakter du skall vara orolig för, och det är den bakterien som orsakar den stora majoriteten av matförgiftningar i Sverige (ja i världen till och med tror jag).
Det braiga med campylobakter är dock, att den är väldigt lätt att ta död på. Den dör av vanligt syre, dvs luft, den dör av uttorkning, dvs luft, och den dör omedelbums av temperaturer över 65 grader C. Den dör även vid lägre temperaturer, med det tar då lite längre tid. Den är dock frystålig, och därför skall fryst kyckling behandlas som om den vore rå.
Vanlig diskning med varmt vatten och diskmedel, samt lufttorkning, räcker med andra ord för att ta livet av den lille rackaren, så sluta oroa dig.