2012-01-18, 13:02
Medlem
Hur noga är ni med disken efter att ni hanterat rå kyckling i köket? Jag är nojig. Ibland bytar jag en nästan ny diskborste efter att jag diskat disk som kycklingen haft kontakt med. Vem vet det sitter kanske salmonella kvar på diskborsten till nästa disk?? jag vet inte var jag fått det ifrån men jag är som sagt nojig med rå kyckling i köket. Överdriver jag?
Citera
2012-01-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bravewhat
Hur noga är ni med disken efter att ni hanterat rå kyckling i köket? Jag är nojig. Ibland bytar jag en nästan ny diskborste efter att jag diskat disk som kycklingen haft kontakt med. Vem vet det sitter kanske salmonella kvar på diskborsten till nästa disk?? jag vet inte var jag fått det ifrån men jag är som sagt nojig med rå kyckling i köket. Överdriver jag?

Ja du överdriver... Känner en som har klorin på ALLT som varit i kontakt med rå kyckling ahahha..
Citera
2012-01-18, 13:24
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Salmonella behöver du nog inte vara så rädd för då det är mycket ovanligt med salmonellasmittade kycklingar i Sverige. Det är campylobakter du skall vara orolig för, och det är den bakterien som orsakar den stora majoriteten av matförgiftningar i Sverige (ja i världen till och med tror jag).

Det braiga med campylobakter är dock, att den är väldigt lätt att ta död på. Den dör av vanligt syre, dvs luft, den dör av uttorkning, dvs luft, och den dör omedelbums av temperaturer över 65 grader C. Den dör även vid lägre temperaturer, med det tar då lite längre tid. Den är dock frystålig, och därför skall fryst kyckling behandlas som om den vore rå.

Vanlig diskning med varmt vatten och diskmedel, samt lufttorkning, räcker med andra ord för att ta livet av den lille rackaren, så sluta oroa dig.
Citera
2012-01-18, 14:14
Moderator
rotadents avatar
Jag diskar kniv, skärbräda och övrigt direkt och tvättar naturligtvis händerna noga. Men det gör jag å andra sidan normalt i köket även om jag inte hanterat kyckling. Däremot försöker jag att inte slabba med den råa kycklingen så att den kletar över resten av köket, det känns onödigt även om risken torde vara ganska liten precis som Byline skriver.
Citera
2012-01-18, 15:37
Medlem
Lys avatar
Diskar som vanligt, med lite mer diskmedel och tvättar händerna sen med handsprit. Aldrig blivit sjuk efter att ha hanterat rå kyckling.
Citera
2012-01-18, 15:42
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Diskar som vanligt, med lite mer diskmedel och tvättar händerna sen med handsprit. Aldrig blivit sjuk efter att ha hanterat rå kyckling.

Jag undrar hur många som har blivit sjuka av det egentligen? Om de inte har uppfört sig helpantat och slickat av fingrarna eller provsmakat, eller andra hjärnsläpp. Det känns som att väldigt många är väldigt nervösa över den råa kycklingen, men hur många av dem har faktiskt blivit dåliga av det? Jag har heller aldrig blivit det.
Citera
2012-01-18, 20:07
Medlem
Denoms avatar
Jag brukar bara skölja av med lite varmt vatten, har ändå aldrig blivit sjuk efter att ha fixat kyckling.
Citera
2012-01-18, 20:53
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Det låter som att du tror att rå kyckling vore något livsfarligt att handskas med, och att väldigt många blir sjuka. Varifrån har du fått denna vanföreställning? Jag tror inte att kyckling skulle få säljas ifall det var så skadligt som du verkar tro att det är.
Citera
2012-01-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag undrar hur många som har blivit sjuka av det egentligen? Om de inte har uppfört sig helpantat och slickat av fingrarna eller provsmakat, eller andra hjärnsläpp. Det känns som att väldigt många är väldigt nervösa över den råa kycklingen, men hur många av dem har faktiskt blivit dåliga av det? Jag har heller aldrig blivit det.

Jag har testat, det var ovärt... I det fallet var det grillade kycklingvingar, slutade med att jag fick dropp på sjukhuset. En riktigt otrevlig mage och tarmar som gjorde att i stort sett allt gick rätt igenom.

Däremot förstår jag inte riktigt den överdrivna rädslan, som med så mycket annat handlar det om okunskap och förutfattade meningar. Som det skrivs är det inte svårt att undvika, framförallt inte hanteringen i köket. Vanlig hygien och att tänka på att inte göra sallad med samma utrustning utan att diska ordentligt samt se till att den inte är olagad.
Citera
2012-01-19, 01:24
Medlem
Brukar diska som vanligt och sedan spola av diskborsten med hett vatten ett tag.

Undra hur vanligt det egentligen är med campylobacter, någon som har en aning om hur många råa kycklingfiléer man skulle kunna äta i genomsnitt innan man blir matförgiftad?
Citera
2012-02-06, 01:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hur djävla noga är det med hög temperatur om disken körs i diskmaskin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in