2012-01-18, 02:38
Medlem
Bordarns avatar
Hej!

Förra året studerade jag på komvux under jan-jun månad. Jag hade bidrag och fullt lån från CSN.
Tyvärr gick studierna åt helvete pga tråkiga/personliga omständigheter.

Nu när saker och ting har ordnat upp sig vill jag ge det en ny chans, börja om på nytt. Har däremot hört att CSN inte beviljar lån/bidrag om man tidigare inte skött sina studier. Jag har sökt in, men inte fått något besked om hur vida jag blivit beviljad eller nekad än... Men jag tror inte att jag kommer bli beviljad

SÅ.. Man har ju hört om folk som skrivit in och bett om en andra chans och fått det, kanske har dom haft en väldigt bra anledning? Men jag har även hört att CSN kan vara rätt schyssta ibland?

Min sambo tex, hoppade av sina studier för att han ångrade sitt val och för att slippa betala tillbaka fick han ett intyg från sin läkare på att han var deprimerad och en skuld på ca 30.000kr skönk genast till 1566kr

Det hade ju egentligen inte till saken att göra men det jag undrar är om någon här inne har råkat sabba sina studier, som jag, men ändå sökt igen och blivit beviljade?

Och har någon här skrivit ett sk "snyft-brev" till CSN där ni förklarat varför det inte fungerade med skolan? Isåfall, vad skrev ni? Funkade det?

Tacksam för svar!
Citera
2012-01-18, 05:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordarn
Och har någon här skrivit ett sk "snyft-brev" till CSN där ni förklarat varför det inte fungerade med skolan? Isåfall, vad skrev ni? Funkade det?

Ja. Jag skrev om de yttre omständigheter som påverkat mig och ja (dvs, jag skyllde i från mig så mycket jag kunde), det funkade.
Citera
2012-01-18, 06:06
Medlem
Bordarns avatar
Vill du beskriva vad du skyllde ifrån dig på? Eller är det lite för privat?
Citera
2012-01-18, 06:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordarn
Vill du beskriva vad du skyllde ifrån dig på? Eller är det lite för privat?

Hade lite problem med rättvisan om man säger så Skyllde på psykisk stress och att jag inte kunde koncentrera mig på studierna på grund av att jag bara tänkte på domstolsförhandlingarna. Vill inte gå in på detaljer för att inte outa mig för mycket.

Omständigheterna jag skrev till CSN var sanna, men inte att jag mådde dåligt av dem. Jag läste en termin matematik (ingick i Datavetenskap) och det visade sig till min förvåning (eller inte) vara vansinnigt tråkigt så jag drack hellre öl. Nåja, jag tog poängen nästa termin, även om det inte var roligare då.
Citera
2012-01-18, 13:08
Medlem
Jag har precis samma problem, tog två veckor innan jag fick svar från CSN och precis som jag trodde blev jag inte beviljad mer från dom.. Men dom skrev att jag kunde skicka med läkarintyg eller annat intyg som visar om jag haft anledning att inte nå upp till poängen. Kan var dödsfall i familjen, psykisk ohälsa o liknande.. Så jag jag skriva ett brev och hoppas på det bästa
Citera
2012-01-18, 18:46
Medlem
Bordarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnizzz
Jag har precis samma problem, tog två veckor innan jag fick svar från CSN och precis som jag trodde blev jag inte beviljad mer från dom.. Men dom skrev att jag kunde skicka med läkarintyg eller annat intyg som visar om jag haft anledning att inte nå upp till poängen. Kan var dödsfall i familjen, psykisk ohälsa o liknande.. Så jag jag skriva ett brev och hoppas på det bästa

Jag har ännu inte fått mitt besked än, då jag skickade in min ansökan förra fredagen. Det kan ju ta upp till 4 veckor innan dem kommer med ett besked. Men nu har jag iaf ett personligt brev och en överklagan redo som kommer skickas direkt när jag får mitt avslag.

Hoppas att det går igenom för dig. Jag tycker verkligen att de borde ge en andra chans till alla.
Citera
2012-01-18, 18:55
Medlem
Bordarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hade lite problem med rättvisan om man säger så Skyllde på psykisk stress och att jag inte kunde koncentrera mig på studierna på grund av att jag bara tänkte på domstolsförhandlingarna. Vill inte gå in på detaljer för att inte outa mig för mycket.

Omständigheterna jag skrev till CSN var sanna, men inte att jag mådde dåligt av dem. Jag läste en termin matematik (ingick i Datavetenskap) och det visade sig till min förvåning (eller inte) vara vansinnigt tråkigt så jag drack hellre öl. Nåja, jag tog poängen nästa termin, även om det inte var roligare då.

Okej, tack för att du delade med dig iaf. Och skönt att det gick igenom för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in