Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Värmning: Biogaseldad brännare
Kylning: Kylvatten från stirlingen gick vidare för att värma annan process som var nöjd med ~50 ºC. Den nyttjade alltså inte spillvärme i det här fallet utan fick primär värme vilket ger hyfsad verkningsgrad.
Fast vi får släppa det för den här tråden, stirlingmotorn är per definition ingen evighetsmaskin och alltså OT.
Vi pratar inte om evighetsmaskiner, vi pratar om hur man kan utvinna fri energi. I TS fall var det bara frågan om att han villa använda sig utav gravitationen, och i mitt fall geotermisk energi.
Det är alla får i tråden som direkt börjar skrika "PERPETUUM MOBILE PERPERTUUM MOBILE!!!"
I övrigt, håller du inte med mig om att det är en bra idé?
Målsättningen som sagt för min del är att använda sig utav en i princip evig energikälla. (Så länge som jorden fortsätter att snurra)
Biogas kommer att ta slut, och kostar dessutom enorma summor pengar att ta upp och transportera, plus att det smutsar ner. (nej jag tror inte att Co2 som påverkar upphettningen av jorden)
Bygg denna motor som jag sagt, och det kommer stå och producera energi utan några transportkostnader eller upptagningskostnader.