2012-08-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Stirlingmotorn drar inte mindre bränsle än en vanlig dieselmotor. Tro mig jag har byggt tre stycken små sådana, jag har talat med Lennart Lundström som är Mr Stirling i Sverige och jag har varit med i ett projekt där vi installerade en stirlingmotor för två miljoner.

Mycket intressant! Vad hade ni för att kyla ner respektive värma upp?

Citat:
Visst, de kan gå på spillvärme men betänk att verkningsgraden är beroende av T2/T1.

Spillvärme? Jag menar ju att vi ska nyttja den geotermiska värmen. T2/T1, i källan säg ca 60 grader, ovanför säg minus 10.

Citat:
Det finns fler maskiner som kan utnyttja spillvärme såsom ORC o. dyl. och det hör inte över huvud taget till saken. Det är ingen evighetsmaskin och nu snackar vi evighetsmaskiner.

Så länge som jorden snurrar och geysrarna fortsätter vara varma så kommer det att fungera. Visst jorden kommer inte att finnas i all evighet, men några miljarder år räknar jag fan som en evighet.
Senast redigerad av Toum 2012-08-23 kl. 18:54.
Citera
2012-08-23, 18:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toum
Mycket intressant! Vad hade ni för att kyla ner respektive värma upp?

Spillvärme? Jag menar ju att vi ska nyttja den geometriska värmen. T2/T1, i källan säg ca 60 grader, ovanför säg minus 10.

Så länge som jorden snurrar och geysrarna fortsätter vara varma så kommer det att fungera. Visst jorden kommer inte att finnas i all evighet, men några miljarder år räknar jag fan som en evighet.
Värmning: Biogaseldad brännare
Kylning: Kylvatten från stirlingen gick vidare för att värma annan process som var nöjd med ~50 ºC. Den nyttjade alltså inte spillvärme i det här fallet utan fick primär värme vilket ger hyfsad verkningsgrad.

Fast vi får släppa det för den här tråden, stirlingmotorn är per definition ingen evighetsmaskin och alltså OT.
Citera
2012-08-23, 18:59
Medlem
Air0xs avatar
KungPungPat, jag hoppas du är medveten om att övertyga människor med något liknande "Jag har kommit på en evighetsmaskin" är speciellt inte bra.

Om du nu har gjort det eller är säker på att någon av dina idéer fungerar. Då är du välkommen att beskriva detta på ett matematiskt sätt. Då kanske vi "dumma" här i tråden får en glimt av din ideala energikälla.
Citera
2012-08-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Värmning: Biogaseldad brännare
Kylning: Kylvatten från stirlingen gick vidare för att värma annan process som var nöjd med ~50 ºC. Den nyttjade alltså inte spillvärme i det här fallet utan fick primär värme vilket ger hyfsad verkningsgrad.

Fast vi får släppa det för den här tråden, stirlingmotorn är per definition ingen evighetsmaskin och alltså OT.

Vi pratar inte om evighetsmaskiner, vi pratar om hur man kan utvinna fri energi. I TS fall var det bara frågan om att han villa använda sig utav gravitationen, och i mitt fall geotermisk energi.

Det är alla får i tråden som direkt börjar skrika "PERPETUUM MOBILE PERPERTUUM MOBILE!!!"

I övrigt, håller du inte med mig om att det är en bra idé?
Målsättningen som sagt för min del är att använda sig utav en i princip evig energikälla. (Så länge som jorden fortsätter att snurra)

Biogas kommer att ta slut, och kostar dessutom enorma summor pengar att ta upp och transportera, plus att det smutsar ner. (nej jag tror inte att Co2 som påverkar upphettningen av jorden)

Bygg denna motor som jag sagt, och det kommer stå och producera energi utan några transportkostnader eller upptagningskostnader.
Senast redigerad av Toum 2012-08-23 kl. 19:05.
Citera
2012-08-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toum
Vi pratar inte om evighetsmaskiner, vi pratar om hur man kan utvinna fri energi. I TS fall var det bara frågan om att han villa använda sig utav gravitationen, och i mitt fall geotermisk energi.

Det är alla får i tråden som direkt börjar skrika "PERPETUUM MOBILE PERPERTUUM MOBILE!!!"

I övrigt, håller du inte med mig om att det är en bra idé?
Målsättningen som sagt för min del är att använda sig utav en i princip evig energikälla. (Så länge som jorden fortsätter att snurra)

Biogas kommer att ta slut.

Ja, vad fan tror du? Den dagen olja / gas / kärnkraft bli dyrare än dina "revolutionerande" idéer så kommer man övergå till sol / vind / vatten / geotermisk energi. Islänningarna använder sina geysrar idag, men inte på det sätt som du föreslår - för att det inte blir lika billigt som det dom använder idag.
Citera
2012-08-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Ja, vad fan tror du? Den dagen olja / gas / kärnkraft bli dyrare än dina "revolutionerande" idéer så kommer man övergå till sol / vind / vatten / geotermisk energi. Islänningarna använder sina geysrar idag, men inte på det sätt som du föreslår - för att det inte blir lika billigt som det dom använder idag.

Jag försöker förklara vad jag tror, men du verkar tillhöra den intellektuella underklassen och har problem att greppa det jag säger till dig.

Sluta editera dina tidigare inlägg så extremt mycket.

Sen kan du börja med att svara på de frågor jag ställer dig.
Citera
2012-08-23, 19:07
Medlem
KungPungPats avatar
Förklara vad dom händer med dom 2 krafterna och 2 fälten i videoklippet i början istället för att tjafsa om motorer som inte har med gravitation att göra? Krafterna är gravitation och magnetism . fälten är magnetens och hjulets väggar.

Om ni säger att den inte fungerar som videoklippet visar så måste ni ha en förklaring på vad krafterna gör med kulan och varför den skulle stanna.

Jag säger accelereringen i hjulet bestämms genom magnetens placering, placera den högre upp så får man mer accelerering eftersom kulan "häftas" fast vid en högre punkt på hjulet och därför blir "fallet" mer rakt neråt än plant.. Om ni hänger med i förklaringen.

Större kula, mer kraft..
Större hjul, mer kraft..
Mer friktion, mer kraft..
Ju mer lodrät vinkeln under kulan ju mer accelerering..

MVH
Citera
2012-08-23, 19:13
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Förklara vad dom händer med dom 2 krafterna och 2 fälten i videoklippet i början istället för att tjafsa om motorer som inte har med gravitation att göra? Krafterna är gravitation och magnetism . fälten är magnetens och hjulets väggar.

Om ni säger att den inte fungerar som videoklippet visar så måste ni ha en förklaring på vad krafterna gör med kulan och varför den skulle stanna.

Jag säger accelereringen i hjulet bestämms genom magnetens placering, placera den högre upp så får man mer accelerering eftersom kulan "häftas" fast vid en högre punkt på hjulet och därför blir "fallet" mer rakt neråt än plant.. Om ni hänger med i förklaringen.

Större kula, mer kraft..
Större hjul, mer kraft..
Mer friktion, mer kraft..
Ju mer lodrät vinkeln under kulan ju mer accelerering..

MVH
lfh hade en fin länk i sitt inlägg. Men du verkade inte förstå vad den innebar. Ta och kolla på den igen och försök förstå pilarna.
https://www.flashback.org/sp38982267
Citera
2012-08-23, 19:42
Medlem
KungPungPats avatar
Vadå kan ni inte förklara med text varför det inte fungeraR som ni tror att jag tror att det fungerar?

Konstigt att ni som är säkrast på att det inte fungerar är dom som inte kan förklara varför det inte fungerar, hänger det ihop kanske? Att man gärna skriker högt att man kan utan att man har nån som helst aning själv?

Men onödigt att debattera hur som helst för låt oss posta videos när vi som vill har testkört med både cylindrar och hjul i olika storlekar.. Jag drar mitt strå till stacken inom några dagar så får ni andra göra som ni vill.

Det kan hur som helst förändra hela Sverige till ett frihets-paradis när alla svenskar kan sälja el privat för regeringen vill att det ska löna sig att bry sig om naturen. Det här är fri-vetenskap för Sveriges natur och alla kan delta.

Det gäller väl bara att det här blir ett accepterat sätt att tillverka el på, "problemet" blir väl att ingen kan tjäna pengar på nån eftersom alla kan tillverka el graTIS. Jag skulle säga nyckeln till energifrihet ligger i den här simpla kunskapen. Om vi ser det i ett större perspektiv.

Och jag säger simpla kunskapen eftersom det går att förklara för vem som helst att man sätter magnet utanför ett hjul och slänger i en järnkula och när magneten tagit tag i kulan så kommer en koonstant vridkraft skapas i hjulet på grund av gravitationen. Så det är simpelt att förklara för vem som helst. (självklart ska man vara medveten om att ungefär 13% av befolkningen kan tänka själva och 87% tror på vad andra säger och har inga egna tankar)

MVH
Senast redigerad av KungPungPat 2012-08-23 kl. 19:48.
Citera
2012-08-23, 20:10
Medlem
appe-s avatar
Men vad i helvete är det för fel på er?

Varför försöker ni stödja en tes som bevisligen inte är möjlig, och som ni mycket väl själva vet inte är möjlig? Det här är någon sorts pseudoreligion, och jag förstår ärligt talat inte vad man får ut av att bokstavligen hitta på saker och sedan cirkelargumentera sig in i döden för att försöka övertyga sin omgivning.

Det här är värre än kreationism, då det i kreationistens fall finns faktorer som aldrig går att motbevisa. Det ni försöker övertyga er omgivning om är en av de mest prövade teserna i mänsklighetens historia.

En evighetsmaskin bryter mot energiprincipen per definition. Visa oss omgående hur man tar sig runt det här (med matematik, tack), annars kommer ni bli avfärdade precis som alla andra kreationister.

Och - varför har inte den här tråden flyttats till samlingstråden?

-

Till trådstartens rubrik (som är det enda användbara i hela den här tråden):

Det går att utvinna kraft genom gravitation, och faktum är att vi gör det hela tiden. Runt 85% av Sveriges alla vattendrag har kraftverk som nyttjar gravitationen för att utvinna ström. Kan ni gissa vilket, och framför allt - varför?

Edit:

Hah, jag förstod väl det. Tittar man på TS andra trådar så finns det som förväntat sug efter pseudovetenskaplig uppmärksamhet. Jag föreslår att man antingen flyttar det här till den befintliga (som redan är hans egen, av någon anledning), eller helt enkelt ignorerar pseudovetenskapen.

Det här är trots allt ett vetenskapsforum.
Senast redigerad av appe- 2012-08-23 kl. 20:17.
Citera
2012-08-23, 20:17
Medlem
KungPungPats avatar
Käre Mr moralpanik.
Det här är en uppfinning som funnits sen 1823.

Är den ett hot mot vetenskapen precis som intelligent design ?
Eller är det du som blir det hotet iom din panik att slänga tråden.

Förklara dig gärna isttället för att ha panik och försöka få tråden flyttad eller kastad eller vad som helst ahaha

MVH
Citera
2012-08-23, 20:32
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Käre Mr moralpanik.
Det här är en uppfinning som funnits sen 1823.

Är den ett hot mot vetenskapen precis som intelligent design ?
Eller är det du som blir det hotet iom din panik att slänga tråden.

Förklara dig gärna isttället för att ha panik och försöka få tråden flyttad eller kastad eller vad som helst ahaha

MVH
Nej, det är det inte. Energiprincipen var lika verksam på artonhundratalet som nu. Vem menade du uppfann den här, och varför använder vi den inte överallt?

Jag vill "slänga" den här tråden, då du plastrerar i pseudovetenskapliga diskussioner på ett vetenskapsforum.

Så, vart är matematiken ni skulle visa?

Förresten: https://www.flashback.org/sp38982267 ..
Senast redigerad av appe- 2012-08-23 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in