Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Visst, visa mig en formel som kan beräkna hur mycket energi jag kan alstra i Mariannegraven med en ubåt och 10 propellrar på cirka 2 meter vingbredd..
För enligt eran massiva kunskap som ni fick från skolan , så kan vi räkna ut det maximala energin som kan skapas genom att mäta energimängden som krävs för att trycka ut vatten och få ubåten att stiga..
Skulle kunna göra uppskattningar, räkna och visa att du har fel, men känns bara som du kommer klaga/vägra inse fakta i slutändan i alla fall. Om du nu är så smart som du verkar tycka att du är, samt bryr dig, varför kan du inte själv göra lite beräkningar och visa hur mycket energi man kan generera? Och med beräkningar menar jag matematiska sådana, formler, och inte en historia om hur du vet att saker måste funka, och hur idiotiska alla vi "hjärntvättade" (alltså utbildade) är. Om du inte kan matematiken eller fysiken för det, så läs lite på wikipedia, det är då inte så svårt.
Citat:
Så det är fortfarande inte gravitationen som skapar energin enligt er, för skolan sa aldrig nått om energi från gravitation och nu har ni svårt att förstå det här..
Enligt er så är det min muskelkraft som jag använder för att trycka ut vatten för att ubåten ska stiga, det är den energin som skapar energin i propellrarna.. Inte vattenmotståndet som jag trodde..
Energi kan inte skapas eller förstöras. Det gravitationen och andra krafter kan göra är att omvandla en typ av energi till en annan. När något faller, omvandlas potentiell energi till kinetisk, som en effekt av gravitationen. När något lyfts omvandlar kinetisk/kemisk/elektrisk energi till potentiell energi. Att vi kan utnyttja gravitationen för att ta till vara på energi är ju uppenbart: vattenkraftverk är ju precis det. Men energin där kommer ifrån solen, som förångar vatten, moln, regn, bla bla, det är inte så att gravitationen skapar någon energi.
Citat:
Tur att ni kunde dela med er av eran fantastiska kunskap från skolan, kan förstå att ni var galna på mig när jag vägrade inse det som är sanningen..
Att gravitation inte är energi som kan genereras nånting användsbart ifrån, bara naturen och rika elbolag kan sånnt avacerat, och ubåtar.. Med det ska vi inte prata om.
För vi människor kommer aldrig förstå hur vi kan använda gravitation för att få energi, helt omöjligt helt enkelt..
Gravitation är inte energi, lika lite som luft är energi eller en stol är en tekopp. Att du skriver så tyder på begreppsförvirring och att du antagligen inte vet vad vare sig energi eller gravitation är.
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ja och mängden och längden vatten som propellrar behöver passera spelar heller ingen roll för energimängden... Enbart vikten på ubåten är vad som bestämmer energin hahaha
Ja det är det mest logiska ni kom på antar jag trots att det är helt skruvat och långt ifrån verkligheten.. fortfarande..
Läste du ens min formel? I så fall ser du ju att både "mängden" och längden vatten propellrarna passerar spelar roll för energin (jag skrev ju h A d, dvs. höjden man faller * arean på propellern*densiteten = mängden vatten propellern passerar!). Ubåtens massa bestämmer hur fort ubåten faller, så den spelar också roll. Poängen är ju att fallhastigheten spelar stor roll, inte bara hur mycket vatten man plöjer genom, och därför får man inte mer energi genom att stoppa på fler och fler propellrar.