2012-01-17, 15:31
Medlem
jag dricker nästan aldrig numera.. för jag vet att jag har ångest en vecka efteråt, svettas, är orolig, deprimerad och såå darrig och osäkerbland folk.. sådan fruktansvärd ångest så jag kanligga och bara glo på väggen en hel dag, svarar inte i telefonen och så fortjag ställer mig upp ärjag helt yr av ångestkänslorna någonsom vet varför ? jag har ångest problem och depression som jag medicinerar för med antideprresiva. jag skulle verkligen vilja kunna dricka några öl på en fest utan att behöva må så dåligt i flera dagar efteråt.

Är det någon som känner igen det här ? någonsom vet varför alkoholen gör såhär mot en ?

Citera
2012-01-17, 15:37
Medlem
lithionits avatar
det är tyvärr rätt normalt, personligen kan jag ha ångest i flera dagar. Speciellt om man gjort nånting man verkligen ångrar. Så man får lust att gå under jorden ett par veckor :P

Du tror inte att känslorna också kan bero på social fobi eller själva depressionen?
Citera
2012-01-17, 15:45
Medlem
endures avatar
Har också upplevt detta, även då jag aldrig har druckit mer än ett halvt glas av champagne. För mig försvann ångesten efter att jag tog Mensas IQ-test. Efter det hade jag ingen ångest över att alkoholen skadar min hjärna, testet var avklarat. Fast detta kanske bara gäller i mitt fall.

Hursomhelst: Ångest är någonting vi har för att vi inte ska göra någonting som vi i vår inställning egentligen tycker är fel. Någonting i din attityd och värdegrund säger att alkohol (etanol) är dåligt, och när du dricker det uppstår en inre konflikt vilket resulterar i ångestkänslor. För att lösa dina problem, behöver du antingen tala ut med en psykolog, eller på annat sätt reda ut varför du mer eller mindre omedvetet inte vill konsumera alkohol (ångest). Annars kan du på egen hand försöka ändra inställning till alkoholen (etanolen) som sådan:

Se på alkohol (etanol) som en dryck som utlöser signalsubstanser som gör dig glad. Ingenting fel med det, så länge det sker inom rimliga mängder. Detta är ett väldigt faktabaserat sätt att se på alkohol, och om du ser det på detta viset, kanske du kan övertyga dig själv att det sker i princip samma sak som när du äter, får ett mötande leende, en massa saker som frigör signalsubstanser. Skillnaden är att alkohol ger lite mer och lite fler signalsubstanser, och det låter rätt oskyldigt, gör det inte?
Citera
2012-01-17, 16:48
Medlem
17pillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Har också upplevt detta, även då jag aldrig har druckit mer än ett halvt glas av champagne. För mig försvann ångesten efter att jag tog Mensas IQ-test. Efter det hade jag ingen ångest över att alkoholen skadar min hjärna, testet var avklarat. Fast detta kanske bara gäller i mitt fall.

jag blir väldigt nyfiken på om ditt mensatest visade att du var normalbegåvad eller över. jag antar att det visade att du var intelligentare än genomsnittet, vilket för mig hade inneburit att jag blev ännu mer anti-alkohol och andra substanser som kan/skulle kunna påverka mitt intellekt, men vi alla fungerar ju olika.

on topic vinterbarn84:jag har upplevt ångest som sitter i i upp till tre dagar om jag inte gjort någonting "dumt" på fyllan. har jag det så kan ångesten sitta i i över en vecka. jag har dock aldrig fått ångest när jag druckit små mängder alkohol. en gammal kursare till mig var alkoholintollerant och blev bakfull på två öl, kan det vara så att du lider av en kombination av detta och någonting som liknar prestationsångest, i ditt fall ångest över att inte vara "perfekt" eller precis så som (du tror att) du förväntas vara?
Citera
2012-01-17, 16:59
Medlem
gurkskals avatar
sluta drick alkohol, du kanske inte tål det. alkohol är ju faktiskt inte bra alls för kroppen o det finns så många alkoholfria alternativ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in