Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hört talas om tvillings paradoxen? Grejen är att det du tycker händer "just nu"(efter flera miljoner år) inte kommer stämma med vad utomjordingarna tycker händer "just nu". Båda du och utomjordingarna har lika mycket rätt(eller fel) på sin tidsuppfattning. Bådas versioners "just nu" är dessutom inte skriven i sten utan varierar för båda beroende på hur vi och utomjordingarna få kontakt. Om du åker till de eller om de åker till oss eller om vi eller de skickar signaler påverkas bådas uppfattningar om när respektive "just nu" inträffar!
Vad har tvillingparadoxen med detta att göra?
Mitt "just nu" är en beskrivning på ett subjektivt ögonblick. Grejen är ju att den händer saker "just nu" över hela universum men det skiljer sig i vilken grad vi får reda på informationen. Om en supernova exploderar "just nu" så händer det ju just nu, eller hur? Vi kan dock inte veta säkert om det hänt eller inte föräns om åtskilliga ljusår dock.
Men det är ju saksamma, jag är inte intresserad av informationen - jag bara poängterar att saker visst händer "just nu" på andra ställen i universum.