Citat:
Ursprungligen postat av ProximaCentauri
Det är rädslor från föredetta traumatiska upplevelser som man har som baggage med sig i tankarna och i psyket. Tror faktiskt inte det leder till en uppmärksamhet av fel och brister bara för att man ser 'fel'. Felen blir väldigt subjektiva i sammanhanget och kan till stor del bero på en förvrängd världsbild, som t.ex vid depersonalisation, overklighetskänslor etc.
Jag förstår dock hur du tänker.
Men man behöver inte "passa in". Kraven som människor med socialfobi har är kanske helt enkelt för höga?
Varför avskyr du människor?
För att de inte låter dig passa in? eller är det för att du helt enkelt inte vill passa in?
Om det är det senare fallet så behöver du inte heller passa in om du inte vill. Men att känna avsky bara för att andra människor ser livet från ett annorlunda perspektiv och lever på ett annat sätt är fel tycker jag.
Det beror väl på lite också, jag tror inte att alla tänker likadant. Men jag är inte överdrivet social och lider av kronisk depersonalisation och det är bara så att jag inte har samma intressen som de folk jag umgås med, eller samma humor. Kanske har jag hamnat i fel krets. Förut ville jag passa in, men jag gav upp eftersom att det bara känns obehagligt. Jag
känner mig inte som en i mängden! Det blir obehagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Jangularo
Jag förstår precis hur du menar!
Jag känner avsky för de flesta hela tiden. Så fort jag går ut är jag omgiven av idioter. Och samhället ska vi inte prata om.
Men det finns endel människor som är mer "som jag", och de är mina kära vänner.. visst de har brister och jag kan se ner på dem ibland, men det får man stå ut med om man vill ha något socialt umgänge alls.
Jag håller med dig i första stycket, och dels i det andra också. Man försöker alltid göra det bästa av situationen.
Hur som helst tänkte jag på en sak rörande ämnet, folk som oss, som tänker på det här sättet, är vi benägna att ha mindre vilja till att söka hjälp? Jag vet vad som väntar där och det känns som att jag inte vill bli en av det samhället jag ser brister i. Självklart är det fel, men det är bara så jag känner.