2012-01-16, 13:53
Medlem
SimonDotComs avatar
Hallå!

Under en lektion i skolan så kom ämnet om tuppfäktning upp. Efter denna disskusion så började jag fundera på hur man organiserar en tuppfäktingsfight. Vad är det som krävs? Hur satsar man pengar? Hur är de illegala spelklubbarna organiserade som ägnar sig åt just tuppfäktning? Om jag nu skulle starta en sådana spelklubb, hur ska jag bygga upp den från grunden?
Citera
2012-01-16, 14:04
Medlem
Mr.Junkyards avatar
Vore det inte bættre om du frågade hur man organiserar en legal tuppfæktning?
Citera
2012-01-16, 14:07
Medlem
tzjs avatar
Nja...

MGB ·····» Poker, spel och dobbel
/mod.
Citera
2012-01-16, 14:08
Medlem
SimonDotComs avatar
Nej. Svarta pengar!
Citera
2012-01-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Junkyard
Vore det inte bættre om du frågade hur man organiserar en legal tuppfæktning?
Det beror väl på om han vill ha en illegal eller legal sådan? Dessutom är det nog förbannat jävla svårt att arrangera en legal sådan.
Citera
2012-01-16, 14:57
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonDotCom
Vad är det som krävs?

Tuppar och en ring med en så pass hög sarg att tupparna inte kan hoppa ut. En meter bör räcka. Ringen bör inte heller vara för stor.

Du behöver även sätta upp regler för om varje match är till döden eller tills du eller en domare tycker att de finns en klar segrare. Det är vanligast med att matchen bryts innan någon tupp dör. Ägaren till den tuppen brukar kasta in en handduk eller halsduk för att ge upp matchen.

Reglerna bör även klargöra om tupparna ska fäktas nakna eller med beklädnad. Det är ganska vanligt att tuppar utrustas med små skor med spikar, hjälmar med taggar, och så vidare. Tyvärr skadas tuppen själv ofta av sina egna attiraljer.

Förslagsvis har du viktklasser som tupparna tävlas i. Det är ingen vidare spänning i att se en åttakilostupp ge sig på en fyrakilostupp.

Citat:
Hur satsar man pengar?

Kontant. Du kan antingen göra med att beräkna odds före varje match eller låta varje vad vara kvitt eller dubbelt.

Citat:
Om jag nu skulle starta en sådana spelklubb, hur ska jag bygga upp den från grunden?

Så länge du har en diskret, avlägsen plats med lämplig ring har du allt som behövs för själva tuppfäktningen. Hur du får in tuppar och åskådare är desto knepigare. Fiska efter intresse men akta dig för myndigheter.
Citera
2012-01-16, 17:59
Medlem
Germanofils avatar
Skön topic

Tror det kan bli problem med diverse militanta djurvänner som försöker frita tupparna och/eller stoppa själva arrangemanget. Så se till att fiska publik i "rätt" kretsar.
Citera
2012-01-18, 10:53
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Frågan är hur man når ut till det tänkbara kundsegmentet "creepy Frank Reynoldstyper" och sprider ordet diskret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in