2012-01-15, 22:34
Medlem
EdgeofEndings avatar
Jag gillar verkligen mjölk!
Men när man värmer mjölken, t ex i en kastrull, så smakar den ju så annorlunda.

Hur kommer detta sig?

Obs. Är osäker på om frågan skulle ställas här, rätta gärna till tråden där den annars hör hemma. Ställer dock frågan här, eftersom jag anser det vara en kemisk fråga, vad som eventuellt ändras i mjölken.
Citera
2012-01-15, 22:43
Medlem
tigerrakets avatar
Man destillerar mjölken. Man tar alltså död på diverse bakterier och kanske till och med några mineraler som dör och gör då att dom inte kan ge mjölken sin smak
Citera
2012-01-15, 23:20
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Man destillerar mjölken. Man tar alltså död på diverse bakterier och kanske till och med några mineraler som dör och gör då att dom inte kan ge mjölken sin smak

Hmmm....??

Destillera? Pastörisera gissar jag att du menar.

Ge gärna ett exempel på hur man "dödar ett mineral"
Citera
2012-01-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Hmmm....??

Destillera? Pastörisera gissar jag att du menar.

Ge gärna ett exempel på hur man "dödar ett mineral"

Haha vill också veta hur man dödar en mineral!

MVH
Citera
2012-01-15, 23:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Jag gillar verkligen mjölk!
Men när man värmer mjölken, t ex i en kastrull, så smakar den ju så annorlunda.

Hur kommer detta sig?

Obs. Är osäker på om frågan skulle ställas här, rätta gärna till tråden där den annars hör hemma. Ställer dock frågan här, eftersom jag anser det vara en kemisk fråga, vad som eventuellt ändras i mjölken.
Jag skulle misstänka att det är mjölkproteinet som påverkas mest av värmen och att det är det som framför allt påverkar smaken. Mineralerna borde dock vara dom samma. Mineraler är nog det som borde påverkas minst av värmen. Vill man undvika denna smakförändring så är det nog bra att se till att inte värme mjölken för mycket. Varm mjölk behöver ju knappast värmas till kokpunkten.
Senast redigerad av Jonas1968 2012-01-15 kl. 23:41.
Citera
2012-01-16, 11:08
Medlem
Smakar inte alla drycker olika vid olika temperaturer? Det är snarare du som upplever smaken av mjölk vid olika temperaturer. Mjölken förändras inte kemiskt.

Sen är jag ganska säker på att du som däggdjur uppskattar mjölk som har en temperatur av 37 celsius eller något under
Citera
2012-01-16, 13:39
Medlem
Mjölken man köper är ju redan uppvärmd, pastöriserad. Vet dock inte till vilken temperatur man värmer upp den till? Det ska ju vara så att (nästan) alla bakterier dör.
Citera
2012-01-16, 13:42
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Smakar inte alla drycker olika vid olika temperaturer? Det är snarare du som upplever smaken av mjölk vid olika temperaturer. Mjölken förändras inte kemiskt.

Sen är jag ganska säker på att du som däggdjur uppskattar mjölk som har en temperatur av 37 celsius eller något under

Mjölken kan visst förändras kemiskt, t.ex. denatureras som tidigare nämnt olika proteiner. Däremot klarar sig laktosen.
Citera
2012-01-16, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Mjölken kan visst förändras kemiskt, t.ex. denatureras som tidigare nämnt olika proteiner. Däremot klarar sig laktosen.

Javisst denatueras proteinet vid en viss temperatur. Frågan är hur någon av oss ska kunna påvisa detta vid vilken temperatur och hur smaken påverkas? Nu menar ni att detta har redan påvisats, eftersom mjölken smakar annorlunda när den har värmts upp. Nu menar jag också, förutom att proteinet denatueras vid en viss temperatur, att vi människor är förprogrammerade att uppskatta mjölk som är ca 37 grader celsius. Ett långsökt resonemang kanske ni anser.
Citera
2012-01-16, 16:27
Medlem
Lånar tråden lite, varför smakar långlivsmjölk så jävla illa?
Citera
2012-01-16, 16:57
Medlem
Jomazis avatar
Det finns temperaturkänsliga ämnen i mjölk. Det är inte omöjligt att den lokala temperaturen när man värmer mjölk på en platta blir betydligt högre än vad den blir vid pastörisering.

Långlivsmjölk är högpastöriserad, dvs värmd till högre temperatur i en längre omgång. Då bildas svavelföreningar som en del anser smakar pekka.
Citera
2012-01-20, 15:38
Medlem
Det som händer när mjölk hettas upp över en viss temperatur är att proteinerna denatureras. Dvs de proteinkedjorna byter form. Vid vanlig pastörisering så hettas mjölken upp under en kort tid till precis under den punkt då detta sker. Vanlig mjölk smakar således inte annorlunda.
Sen finns det så kallad UHT, eller högpastörisering. Då hettas mjölken upp till betydligt högre temperatur varvid den även byter smak. Högpastöriserad mjölk har varit vanligt förekommande i Europa under lång tid och har även kommit i liten skala i Sverige, och den klara en längre tid i rumstemperatur så länge man inte öppnar den. Inte lika god dock (subjektiv åsikt)

Sen har vi låglaktos/laktosfri mjölk. Då tillsätter man enzymet laktas som bryter ner laktoset till kortare sockerarter. De nya sockerarterna upplevs som betydligt sötare än laktoset varvid mjölken smakar ganska sött.

Känslighet mot laktos är en INTOLERANS och ska inte förväxlas med mjölkALLERGI. Vid mjölkallergi är det proteinet som ger en allergisk reaktion. Det finns mjölk där man brutit ner proteinerna till peptider eller tom aminosyror. kan av egen erfarenhet INTE rekommendera den ur ett smakperspektiv.

/m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in