Citat:
Ursprungligen postat av
davidavid
Det är en knepig fråga. Vad är makt utan tilltro till makt? T ex en kung kan anses mäktig, men hur vore det om alla struntade i vad kungen sa och gjorde? Det finns inte mycket makt i en kungakrona om alla bara skrattar åt den.
Påstå att makt inte alls finns vore kanske verklighetsfrånvänt, men jag tänker att det är bra att undvika förhastade slutsatser om dess lokalisation. T ex gör jag som min chef säger för att chefen utövar sin makt på mig, eller för att jag själv vill göra som min chef säger? Frågan är inte helt lätt att besvara.
Jag gör enbart som min chef säger för att få mina pengar och att de har högre utbildning än mig. Hade vi istället spelat i samma liga Hade jag gjort allt för att sparka ut personen och ta både positionen och lönen. Chefen är inget mer än en person som irriterar mig. Bortsett från 1 chef, henne gillade jag genuint faktiskt. Det var en bra chef, men hon slutade tråkigt nog.
Hon visade respekt och personalen respekterade henne. Hon försökte göra det så bra för arbetarna som möjligt vilket i slutändan gynnade henne lika mycket. Stämningen var dessutom god mellan arbetarna. Även då hon slutade var hon omtyckt.