Flashback bygger pepparkakshus!
2012-01-15, 20:43
Medlem
Makt är något som för oss samman men som även förgör och förändrar människor. Vad är makt för något och vad gör att det sitter så hårt i oss? Vi följer en ledare eller en ledande persons råd. T ex chefen, läkarens eller ibland våra vanliga medmänniskor som finns i vår sociala omgivning.

Ibland går makt överstyr och leder till förtryck eller t.o.m krig. Det kan även leda till små förändringar som leder till stora förändringar för vissa utsatta personer, t ex mobbning.

Finns det något gott med makt? Nog har de flesta hört talas om personer som "förändrats" efter att de fått mycket pengar, berömmelse eller något vanligare som en chefs-position. De flesta i samband med dessa berättelser är kopplat till negativet från omgivningen. Där personen blivit egoistiskt eller elak och blind för den tidigare livssituationen.

Hur ser makt ut och var kommer den ifrån? Finns det något positivt med makt?
Citera
2012-01-15, 20:52
Medlem
DominusNihiluss avatar
Makt är att styra och kontrollera andra individer. Makt är när en persons inflytande omfattar andra människor. Med makt kan man förändra/förvränga verkligheten och sin omgivning. I bland kan makten förvränga som du skrev ovan en själv, man blir korrumperad av makten. Jag ser makten som något neutralt, varken gott eller ont, lite som "the force" från Star Wars. Makten är i sig självt neutral, men man kan använda den till olika ändamål so kan vara goda eller onda, makt är endast ett verktyg.
Citera
2012-01-17, 18:31
Medlem
Jag instämmer med att makt är att utöva inflytande över andra. Tyvärr missbrukas makt ofta i avseendet att det går ut på att göra dom som berörs av ens inflytande till rövslickare.

Makt är till för att kontrollera sitt eget beteende gentemot andra.
Citera
2012-01-19, 07:56
Medlem
ChristerNs avatar
"Makt bygger på frivilligt eller påtvingat samarbete" Mahatma Gandhi.

Frivilligt samarbete är effektivast, då människor vill göra sitt bästa.

Slutsats:
Ickevåldsmetoden ickesamarbete hindrar att makten fungerar.
Men makten kan straffa och döda för att skrämma till samarbete. (I vissa länder).

Maktlystna psykopater vill främst känna att de själva är mäktiga och kan kontrollera andra.
Men det finns ibland hyffsade ledare som använder sin makt, för folkets bästa.
(T.ex. Gorby ville inte använda fula metoder för att säkra sin makt, då han inte fick tillräckligt med stöd, så lämnade han makten.)

Folket bör inte välja för extremt egoistiska maktlystna och giriga politiker.

Christer
Citera
2024-07-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Hur ser makt ut och var kommer den ifrån? Finns det något positivt med makt?
Går inte att avgöra eftersom det inte finns ett exakt slutdatum, eller gemensam måttstock.
Det finns inte ens några vi.

Alltså är makt något helt individuellt, och det eventuellt positiva är också individuellt.
Citera
2024-08-12, 21:05
Medlem
davidavids avatar
Det är en knepig fråga. Vad är makt utan tilltro till makt? T ex en kung kan anses mäktig, men hur vore det om alla struntade i vad kungen sa och gjorde? Det finns inte mycket makt i en kungakrona om alla bara skrattar åt den.

Påstå att makt inte alls finns vore kanske verklighetsfrånvänt, men jag tänker att det är bra att undvika förhastade slutsatser om dess lokalisation. T ex gör jag som min chef säger för att chefen utövar sin makt på mig, eller för att jag själv vill göra som min chef säger? Frågan är inte helt lätt att besvara.
Citera
2024-08-31, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidavid
Det är en knepig fråga. Vad är makt utan tilltro till makt? T ex en kung kan anses mäktig, men hur vore det om alla struntade i vad kungen sa och gjorde? Det finns inte mycket makt i en kungakrona om alla bara skrattar åt den.

Påstå att makt inte alls finns vore kanske verklighetsfrånvänt, men jag tänker att det är bra att undvika förhastade slutsatser om dess lokalisation. T ex gör jag som min chef säger för att chefen utövar sin makt på mig, eller för att jag själv vill göra som min chef säger? Frågan är inte helt lätt att besvara.

Jag gör enbart som min chef säger för att få mina pengar och att de har högre utbildning än mig. Hade vi istället spelat i samma liga Hade jag gjort allt för att sparka ut personen och ta både positionen och lönen. Chefen är inget mer än en person som irriterar mig. Bortsett från 1 chef, henne gillade jag genuint faktiskt. Det var en bra chef, men hon slutade tråkigt nog.

Hon visade respekt och personalen respekterade henne. Hon försökte göra det så bra för arbetarna som möjligt vilket i slutändan gynnade henne lika mycket. Stämningen var dessutom god mellan arbetarna. Även då hon slutade var hon omtyckt.
Senast redigerad av Facingevil 2024-08-31 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in