• 3
  • 4
2016-06-06, 14:29
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Smaksak, personligen föredrar jag att ha kvar skinnet, krispigt kycklingskinn är ju supergott :P
Jag brukar bara köpa klubba,lår och vingar om jag ska fritera. Bröstbiten blir alltid för tråkig bara, oftast för torr.. Klubban, lårbiten å vingarna håller sig saftiga vilket e nice.

Skinnet försvann lite mellan köttet och paneringen, så det gjorde nog vare sig till eller från. Skulle jag friterat utan dubbelpaneringen, typ direkt eller i ugn skulle jag behållt det.
Citera
2016-06-06, 14:44
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Skinnet försvann lite mellan köttet och paneringen, så det gjorde nog vare sig till eller från. Skulle jag friterat utan dubbelpaneringen, typ direkt eller i ugn skulle jag behållt det.

Efter paneringen får du ju frittera i två omgångar. Första gången på lägre temperatur typ 120-140 graderi ca 15-20min beroende på storlek på bitarna, detta mestadels för att kycklingen ska börja tillagas men samtidigt bilda sin skorpa. Sen så frittar man på runt 175-190grader tills kycklingen är genomstekt. Men bättre att du bara googlar på receptet så får du exakta förklaring till hur du gör de
Citera
2016-06-06, 14:53
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Efter paneringen får du ju frittera i två omgångar. Första gången på lägre temperatur typ 120-140 graderi ca 15-20min beroende på storlek på bitarna, detta mestadels för att kycklingen ska börja tillagas men samtidigt bilda sin skorpa. Sen så frittar man på runt 175-190grader tills kycklingen är genomstekt. Men bättre att du bara googlar på receptet så får du exakta förklaring till hur du gör de

Själva friseringen blir skitbra, det kanske inte följer något youtuberecept men det var väldigt nära de KFC-kycklingar i konsistens och smak som jag ätit. Min enda fråga handlade om skinnet.

update: konsistens är skiljt från konstostens
Senast redigerad av skipper 2016-06-06 kl. 14:58.
Citera
2016-06-06, 14:58
Medlem
Nemjungs avatar
Kan dra av skinnet å fritera med om du vill, utan panering. Gött snack :P
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto