2012-01-15, 18:17
Medlem
gambiafarfars avatar
Med fullkornsbröd, tomatsås, tomatskivor, mozarella och räkor <3
Citera
2012-01-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Nja, rätt haltande jämförelse där
Varför det? Det går alldeles utmärkt att äta en pizza utan ost, bara för att osten som standard är med på samtliga pizzor så innebär ju inte det att man inte kan välja bort den. Det vet jag många som gör av olika anledningar: gillar inte ost, mjölkallergiker eller på diet.
Citera
2012-01-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Varför det? Det går alldeles utmärkt att äta en pizza utan ost, bara för att osten som standard är med på samtliga pizzor så innebär ju inte det att man inte kan välja bort den. Det vet jag många som gör av olika anledningar: gillar inte ost, mjölkallergiker eller på diet.

Det jag menade var att för att kallas pizza är ju osten en grundbult medans beasås är något som kommit till och är ett tillbehör till pizzan och inte en byggsten
Citera
2012-01-15, 18:22
Medlem
Ostmars avatar
Margarita
Citera
2012-01-15, 18:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top12
Tjena, fick ett väldigt sug efter pizza nu så tänkte att jag skulle dra och köpa mig en. Men då jag försöker hålla nere lite på kalorierna undrar jag vilken pizza som är minst onyttig, men fortfarande hyfsat normal/matig? Vill alltså inte ha någon sketen brödbit med tre tomater på eller så.

Inte helt säker på placering utav tråden heller, så någon mod får gärna flytta på den om det blev fel.

Tack på förhand!
Om pizzabargarna är lika tillmötesgående där du bor, som de är här, så kan du be dem göra en lite nyttigare pizza åt dig. Många av pizzabagarna är yngre män som själv tränar och passar vikten, så de vet oftast precis hur de skall göra en lite nyttigare skapelse, plus att de är van att det kommer in tjejer, och även killar, och ber just om sådana pizzor.
Citera
2012-01-15, 18:26
Medlem
I och med att degen är den största boven på pizzan, så spelar det ingen större roll vad det ligger ovanpå den.
Men xtra lite ost och mycket tonfisk borde väll vara det nyttigaste.
Citera
2012-01-15, 18:27
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostmar
Margarita
Givetvis inte, då går du ju miste om massor av nyttiga och goda saker du kan välja att ha på, som t ex kött, tomat, kronärtskocka, lök, räkor, paprika, oliver, feferoni, svamp, vitlök osv.
Citera
2012-01-15, 18:36
Medlem
Utesluta ost kan man ju inte, be dom lägga på lite mindre. Ta inte så mkt köttprodukter på, satsa på en regulär pizza, inte kebab med massa sås på.
Citera
2012-01-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Det jag menade var att för att kallas pizza är ju osten en grundbult medans beasås är något som kommit till och är ett tillbehör till pizzan och inte en byggsten
Varför skulle ost vara en grundbult? För att du inte äter pizza utan ost? Jag skulle nog snarare säga att den enda grundbulten är väl degen i så fall, utan bröd i botten blir det inte mycket till pizza.
Marinara är i Sverige en vanlig men felaktig benämning på en pizza med ost, tomat samt krabba, musslor och räkor, eventuellt också sardeller. I Italien benämns denna pizza frutti di mare, "havets frukter". En äkta marinara innehåller dock inget annat pålägg än tomat, vitlök, oregano och olja (ingen ost). Den kallas "havspizza" inte därför att ingredienserna kommer från havet, utan därför att den åts av hungriga fiskare. Den äkta marinaran är kanske den äldsta pizzavarianten och ska ha ätits redan 1730.
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Pizza
Citera
2012-01-15, 19:09
Medlem
BigFatCones avatar
Ta den pizzan som du brukar äta fast ät bara hälften. Det är inte pizzan i sig som är farlig, det är att det är mer mat än man i regel behöver.
Citera
2012-01-15, 19:31
Medlem
Akilles-själs avatar
För mig gäller pizzans bas just bröd, tomatsås och ost finns inte alla dom tre komponenterna i symbios så är det inte pizza (det må kanske vara gott ändå men det är inte pizza i mina ögon).
Mitt tips skulle nog vara att hoppa osten helt (även om man kanske inte efter det kan kalla det pizza) och fylla på ordentligt med skaldjur så det mättar bra.
Pizzerior brukar aldrig ha olika deg att välja på så det är nog helt uteslutet att hitta runt hörnet hoss lokala pizzerian.
Och tomatsåsen är det inte behov att ta bort då den inte är särskillt hemsk ur ren "kcal synpunkt".
Citera
2012-01-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Varför skulle ost vara en grundbult? För att du inte äter pizza utan ost? Jag skulle nog snarare säga att den enda grundbulten är väl degen i så fall, utan bröd i botten blir det inte mycket till pizza.
Marinara är i Sverige en vanlig men felaktig benämning på en pizza med ost, tomat samt krabba, musslor och räkor, eventuellt också sardeller. I Italien benämns denna pizza frutti di mare, "havets frukter". En äkta marinara innehåller dock inget annat pålägg än tomat, vitlök, oregano och olja (ingen ost). Den kallas "havspizza" inte därför att ingredienserna kommer från havet, utan därför att den åts av hungriga fiskare. Den äkta marinaran är kanske den äldsta pizzavarianten och ska ha ätits redan 1730.
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Pizza

Grattis, du hittar 1 pizza där inte ost ingår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in