Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-15, 17:27
Medlem
Ärade Flashbackare,

25 år, bosatt i studentlägenhet i Stockholm. Ska nu börja få min första inkomst (går från masterstudent till doktorand). Jag lever _väldigt_ billigt så jag har verkligen ingen koll på ekonomi. Nu när man kommer få lite cash över varje månad, vad bör man göra? Satsa allt på att betala tillbaka CSN så man slipper räntan? Börja satsa på sparande så att man ex. har massa kontanter när man ska fixa nåt boende när man inte kan bo kvar i studentboende?

Tack på förhand
Citera
2012-01-15, 17:30
Medlem
25TaLifes avatar
Jag skulle siktat på att betalat av så stor summa som möjligt på kortast möjliga tid.
Det är jävligt skönt att slippa de där räkningarna!
Citera
2012-01-15, 17:47
Medlem
endures avatar
Amortera så mycket som möjligt, som sagt. Du kommer väl antagligen att betala av lånen någon gång, så du sparar bara pengar på att slippa räntekostnaden.
Citera
2012-01-15, 18:08
Medlem
Om du sparar till rätt saker så kan det vara mer ekonomiskt att spara lite på banken.

Vad är bäst om några år?

1. Inga studielån och inget sparande för att köpa lägenhet.

2. Studielån och sparande för att köpa lägenhet.

Räntan för studielånen är på 1.5%. Löjligt lågt. Ingen brådska att beta av dem för snabbt. Bättre att använda de pengarna för att undvika dyrare lån på andra saker.
Citera
2012-01-15, 18:17
Medlem
Jag har valt en låg avbetalningstakt på CSN för att kunna amortera snabbare på mitt boende.
Citera
2012-01-15, 18:43
Medlem
assfuckeRs avatar
Det är tydligt att de som skrivit de första svaren i tråden inte kan något om (privat)ekonomi. Betala av CSN-lånet så sakta du kan!
Citera
2012-01-15, 19:29
Medlem
Alltid bra att ha en kontantinsatts när det kommer till bostadsköp som kan bli väldigt stora då du håller till i Stockholm. Ett toplån med väldigt hög ränta eller ett CSN-lån med väldigt låg ränta? Ja du bestämmer själv. Detta är dock argument om du aka köpa en bostad. Men om du stensäkert vet att du inte ska en bostad kan det vara bra att ha lite undansparat ändå. Det kan alltid dyka saker och ting.
Citera
2012-01-15, 20:20
Medlem
CSN: 1.5% ränta.

Kan du få högre ränta genom att spara/investera dina sparpengar är ju valet självklart - amortera för guds skull inte CSN.
Citera
2012-01-16, 01:30
Medlem
Bbobis avatar
Du tjänar i längden på att betala av så mycket som möjligt så fort som möjligt.

Har du möjlighet att betala mer vinner du på det i sllutändan även om det innebär att du har mindre pengar för tillfället.

Edit: Menar lån i allmänhet. CSN är väll däremot inte så dyrt.
Citera
2012-01-16, 01:32
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du tjänar i längden på att betala av så mycket som möjligt så fort som möjligt.

Har du möjlighet att betala mer vinner du på det i sllutändan även om det innebär att du har mindre pengar för tillfället.

Edit: Menar lån i allmänhet. CSN är väll däremot inte så dyrt.
Skitsnack. Alternativkostnaden för att amortera csn kan bli väldigt hög om du lever spartanskt i övrigt. Investera ditt överskott och behåll lånen.
Citera
2012-01-16, 06:06
Medlem
Diablo1118s avatar
Beror på var du är i livet och vad du planerar för framtiden. Ekonomiskt är det nog bäst att vänta betala av CSN men det är en skön känsla att inte ha några lån också. Själv betalade jag av mina lån men hade endast 52K och betalade av detta på 6månader. Är nu helt skuldfri vilket känns bra. Hade jag haft större lån hade jag betalt av så lite som möjlig eller om jag hade haft andra lån så hade jag betalt de först.
Citera
2012-01-16, 06:13
Medlem
Herkulesbigs avatar
Lån är alltid skönt att slippa! Så amortera den takten du känner för, men lägga undan också.
Har du sparat en slant, är det skönt att ha visat upp det, för banken vid eventuellt lån.
Så spara 50 % och amortera CSN 50 %
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in