• 2
  • 3
2025-05-02, 11:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Stärkelsen ger bränsle åt en bakterie som överlever kokningen. Det har inte så stor betydelse om du äter upp allt ris direkt men om du sparar resterna till att steka ris dagen efter ex så är det risk för en jättejobbig magsjukdom som kallas just stekt-ris-sjukan.
Vad tror du ris består av i övrigt? Man sköljer bort lös stärkelse, "damm", för att inte få risgröt utan ett luftigare ris.
Citera
2025-05-02, 11:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
För att få bort så mycket arsenik som möjligt. Sköljer innan man kokar.
Se tidigare länkar. Det går att skölja bort ca 10% av jävligt lite, så det är inte huvudanledningen till att skölja.
Citera
2025-05-02, 12:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad tror du ris består av i övrigt? Man sköljer bort lös stärkelse, "damm", för att inte få risgröt utan ett luftigare ris.

Ja men du minskar risken för sjukdomar med dagen efter-ris markant om du sköljer bort stärkelsen som är den här specifika bakteriens primära föda.
Citera
2025-05-02, 16:04
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja men du minskar risken för sjukdomar med dagen efter-ris markant om du sköljer bort stärkelsen som är den här specifika bakteriens primära föda.
Så det är annan stärkelse på utsidan än vad resten av riskornet består av?
Citera
2025-05-02, 16:07
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Dels stärkelse men även eftersom i stort sett allt ris kommer från smutsiga skitländer där det ligger öppet i högar på golvet. Jag vill inte ha kinesiskt damm i maten så därför sköljer jag allt ris i en stor sil.
Citera
2025-05-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Essentially, it's so as to not wash off the fortified vitamins that are added to white rice.

This is a much-debated subject: whether to rinse or not to rinse. Not rinsing will leave more starch, while rinsing may strip away some of those added vitamins. It really just boils down to choice, and, of course, certain recipes, that may require the additional starch.

I was raised to rinse my rice, so I always do. Though, lately, am debating if I should stop rinsing. Sometimes I don't, and, the rice comes out different

Lite som med potatisskalet
Borde inte vitaminerna försvinna vid kokningen hur som?
Citera
2025-05-02, 16:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så det är annan stärkelse på utsidan än vad resten av riskornet består av?

Ja, och den befinner sig inte på samma plats. Problemet är alltså en bakterie som växer utanpå riset, inte inne i riskornen. Du behöver inte bli av med all stärkelse, du behöver bara minska mängden stärkelse så att bakterien inte hinner föröka sig lika fort för du kommer ju placera riset i kylen inom ca 2,5 timmar och det är typ de sista 20 minutrarna som är den kritiska perioden.
Citera
2025-05-02, 16:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, och den befinner sig inte på samma plats. Problemet är alltså en bakterie som växer utanpå riset, inte inne i riskornen. Du behöver inte bli av med all stärkelse, du behöver bara minska mängden stärkelse så att bakterien inte hinner föröka sig lika fort för du kommer ju placera riset i kylen inom ca 2,5 timmar och det är typ de sista 20 minutrarna som är den kritiska perioden.
Okej, du pratar om en bakterie som redan fått fäste i stärkelsedammet/ytlagret? Då kan jag vara med på att det finns ytterligare en vits med att skölja ordentligt.

Min tolkning av ditt första inlägg vara att man typ skyddade riset från bakterieangrepp genom att skölja det .
Citera
2025-05-02, 16:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Okej, du pratar om en bakterie som redan fått fäste i stärkelsedammet/ytlagret? Då kan jag vara med på att det finns ytterligare en vits med att skölja ordentligt.

Bakterien lever utanpå riset och försvinner inte vid sköljning och bakterien överlever kokningen. Det är inte så svårt att fatta logiken, du vill helt enkelt öka tidsmarginalen mellan att riset är varmt och att du kan ställa den i kylen utan att paja temperaturen i kylen.
Citera
2025-05-03, 02:21
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har aldrig brytt mig om att skölja ris, men jag använder mycket vatten för kokningen. Torde ha samma effekt.

Sedan har jag också hört om den där mystiska bakterien som ni pratar om, men jag har aldrig blivit sjuk trots att det har hänt flera gånger att jag glömt en riskastrull framme i rumstemperatur över natten, och sedan ätit riset till frukost (utan uppkok). Har ALDRIG hänt. Så jag vet inte om den existerar på riktigt, ens?
Citera
2025-05-03, 10:52
Medlem
Dorniers avatar
På vissa rispaket står det att riset ska sköljas och på vissa står det inget om detta.

Tittar man på det okokta riset så brukar det se rent ut, bara vita riskorn. Men vissa ris har kanske dammigare ursprung?

Beträffande farliga bakterier som lär växa till i viss temperatur, på kinakrogar brukar det ju stå en uppvärmd bytta med ris men riset brukar inte vara så varmt egentligen, borde inte vara så bra heller?

Riskerna med detta är nog överdrivna?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in