2012-01-15, 13:23
Bannlyst
I en artikel i DN avslöjas att Astrid Lindgren mer eller mindre kopierade andra författares verk när hon skapade sina barnboksklassiker.

Exempel på det är Karlsson på taket som är ett rent plagiat av seriesagan ”Barnaby" av Crockett Johnson, skapad i New York 1942.

Citat från DN:

Ni känner till historien: En pojke ligger hemma i sin säng en kväll och plötsligt flyger en kort, fetlagd gubbe med vingar på ryggen in genom fönstret. Gubben som blir pojkens hemlige vän visar sig vara en egenkär besserwisser som uppger sig vara expert på det mesta men leder pojken in i upptåg som ofta slutar i katastrof. Som när gubben trimmar ett elektriskt leksakståg och hela husets elektricitet kortsluts. Gubben flyger i väg och lämnar pojken ensam att förklara för sina föräldrar – som givetvis tror att pojkens klumpige vän är en fantasifigur.

Just det, gubben är förstås – Mr. O’Malley från Crockett Johnsons seriesaga ”Barnaby”, skapad i New York 1942.

En och annan skulle måhända säga att den liknar Astrid Lindgrens ”Karlsson på taket” från 1955. Inte bara i relationen med pojken, gubbens utseende och flyganordning utan även i dennes attityd och beteende: en beskäftig, nyckfull skrävlare vars projekt ständigt går åt skogen. Jämförda som ikoner framstår dock Lindgrens skapelse som överlägsen, Karlssons dubbelmoral, egoism, sug efter köttbullar och manipulativa retorik är långt mer konsekvent genomförda.

Men kanske kan man ändå hävda att figuren Karlssons urhem faktiskt inte är ett tak i Vasastan i Stockholm, utan 122 Five Mile Road i staden Darion, Connecticut, USA. Det var här, vid Long Island-sundet norr om New York, som Crockett Johnson bodde när han skapade sin barnserie.

(Slut på citat.)

Även en del element i hennes övriga produktion är direkt taget från andra författares böcker (och från filmens värld).

Gör detta att Astrid Lindgrens "storhet", orginalitet och genuina svenskhet mest blir till en chimär, en bluff, en bubbla som håller på att brista?

Är denna skamlösa sagoplagiatör egentligen någon som vi svenskar ska vara stolta över? Eller är hon snarare en skam för svensk litteratur?

Vad tycker du?
Senast redigerad av HVonSmaschforka 2012-01-15 kl. 13:48.
Citera
2012-01-15, 13:28
Medlem
Jadu, ja vet faktiskt inte. men jag tror jag gillar henne endå.
Citera
2012-01-15, 13:31
Medlem
Illusioners avatar
Min uppfattning om Astrid Lindgren är alldeles för bra för att ändras utav det här. Astrid Lindgren kommer alltid vara en person jag är stolt över att vara från samma land som.
Citera
Medlem
Kungensbordells avatar
Då är i princip alla berättelser plagiat, alla böcker där någon blir mördad borde ses som exakta kopior på den allra första boken där någon tar en annans liv?

Berättelser kommer alltid vara skriva med hjälp av inspiration från andra.
Citera
Medlem
Boratishs avatar
Jag bryr mig faktiskt inte. Jag tror inte att Astrid plagierade allt
Citera
Medlem
SilverTips avatar
Vad mer är som du säger "direkt taget från andra författares böcker"?
Citera
2012-01-15, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Då är i princip alla berättelser plagiat, alla böcker där någon blir mördad borde ses som exakta kopior på den allra första boken där någon tar en annans liv?

Berättelser kommer alltid vara skriva med hjälp av inspiration från andra.
Visst, inspiration och lite idéer kan man hämta från andra, men inte ett helt koncept som i fallet Karlsson på taket.
Citera
2012-01-15, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Vad mer är som du säger "direkt taget från andra författares böcker"?
Artikeln innehåller flera exempel på det, läs igen.
Citera
2012-01-15, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Visst, inspiration och lite idéer kan man hämta från andra, men inte ett helt koncept som i fallet Karlsson på taket.
jaja, karlsson på taket är väl dock faktiskt ett av hennes sämre verk och det är inte fel att få insperation vid författande. Med detta resonemang så skulle man kunna säga flesta nya böckerna och musik är plagiat.
Citera
2012-01-15, 13:41
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Artikeln innehåller flera exempel på det, läs igen.

Pippi "direkt hämtad" fån Anne på Grönkulla? Du verkar ha missförstått hela artikeln. Det handlar om eventuell inspiration och påverkan - inte om plagiat.
Du kan sluta skämmas nu!
Citera
2012-01-15, 13:41
Medlem
RutSvenssons avatar
Om någon får fram fler böcker hon kan ha plagierat kanske jag intresserar mig men det här duger inte för att vända hela uppfattningen om Astrid fel.
Citera
2012-01-15, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MatteSnille
jaja, karlsson på taket är väl dock faktiskt ett av hennes sämre verk och det är inte fel att få insperation vid författande. Med detta resonemang så skulle man kunna säga flesta nya böckerna och musik är plagiat.
Nä, jag håller inte med, lite kan man låna från enskilda verk och från en större kollektiv berättartradition, men detta (karlsson) är exempel på när det har gått för långt.
Senast redigerad av HVonSmaschforka 2012-01-15 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in