2012-01-14, 09:04
Medlem
JÄSC2007s avatar
Morrn,

Efter att ha läst några trådar om vapenlagar/självförsvar där vapenmotståndare upprepat att man ska lägga sitt hopp till polisen om man blir rånad/våldtagen/misshandlad/får inbrott så funderade jag på om det finns någon statistik över hur lång tid det tar för polisen att komma fram till en brottsplats ?
Speciellt då vid pågående våldsbrott.

Finns det statistik från något västerländskt land över det här ? Eller kan man göra någon typ av uppskattning ?

/Jäsc
Citera
2012-01-14, 12:49
Medlem
Schlaktarnns avatar
Kan kolla upp de, om du säger vilken stad jag ska kolla på.
Citera
2012-01-15, 08:30
Medlem
JÄSC2007s avatar
Det lär ju vara stora skillnader på städer jämfört med landsbyggd så det en stad som stockholm/göteborg som får motsvara 'städer' och sen någon landsbyggd som jämtland.
Citera
2012-01-16, 23:45
Medlem
Schlaktarnns avatar
Stockholm kommun har i genomsnitt 9,5 minuter tills första resurs är på plats

Göteborg kommun har i genomsnitt 9,8 minuter tills första resurs är på plats

Eskilstuna kommun har i genomsnitt 11 minuter tills första resurs är på plats

Och i Jämtland ligger snittet på ungefär mellan 11-21 minuter tills första resurs är på plats
Östersund hade 11 och Härjedalen hade 21 minuter

Varsegod.
Citera
2012-01-17, 12:19
Medlem
JÄSC2007s avatar
Tackar,
Jag hittade inte statistik över mord och våldtäkt(fast dom finns nånstans, jag har för mig att det är 5 minuter) men genomsnittstiden för rån hittade jag: personrån = 1 minut, bankrån = 3 minuter.
Så realistiskt sett så kan man inte förvänta sig att polisen stoppar rån när dom sker utan det är upp till medborgarna själva..

Edit: Dom här tiderna är generella? finns det statistik över just högprioriterade alarm?
Senast redigerad av JÄSC2007 2012-01-17 kl. 12:27.
Citera
2012-01-18, 00:23
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JÄSC2007
Tackar,
Jag hittade inte statistik över mord och våldtäkt(fast dom finns nånstans, jag har för mig att det är 5 minuter) men genomsnittstiden för rån hittade jag: personrån = 1 minut, bankrån = 3 minuter.
Så realistiskt sett så kan man inte förvänta sig att polisen stoppar rån när dom sker utan det är upp till medborgarna själva..

Edit: Dom här tiderna är generella? finns det statistik över just högprioriterade alarm?

Vet inte, men kan inte tänka mig att dessa tider stämmer speciellt bra. I mellanstora städer är ju snuten vid tex rån och misshandel på platsen inom 3 minuter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in