2012-01-14, 18:27
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Precis, morot direkt att vinna första bomben-tävlingen..
[...]

Det låter lovande som sagt. Om du anser dig ha tid med tävlingen kunde vi kanske köra den parallellt med Europatips-FM när det drar igång, så att det aldrig är fler än två pågående tävlingar åt gången. Min åsikt är åtminstone att vi fokuserar på Powerplay- och Topptips-tävlingarna tills dessa är färdigspelade. Planering är dock ett måste om det ska kunna bli någon struktur.

På tal om Europatips-FM således. Vore någon sugen på att leda (hjälpa till att arrangera) dettaa mästerskap? Man kan tänka sig att spelledning ger ökad valfrihet i utformning. Den (eller de) som leder har alltså veto över upplägget (även om det ändå bör tilltala de flesta).

För visst ska vi väl arrangera ett Europatips-FM även denna vår? Germanofil måste ju få försvara sin titel.

Vilket tidsupplägg vill vi ha på mästerskapet? Vill de flesta att Allsvenskan kommer in halvvägs som vi gjorde förra året, eller ser folk hellre att det bara blir europeisk "toppfotboll"?

Vilka speldagar föredras? Vill vi ha det på onsdagar (champions league och dyl.) eller på söndagar (ligaspel)? Man kan också tänka sig både och - antalet omgångar behöver inte vara exakt 10 stycken. Däremot bör det nog inte pågå längre än 10 veckor. Man kan alltså tänka sig 10-20 omgångar, som jag ser det.

Det är bara att tycka till. Om man inte höjer rösten här får man hålla tillgodo (läs: vara överlycklig över) det som sedan bjuds.
Citera
2012-01-14, 19:56
Medlem
elimicmats avatar
Angående bomben så kan jag eventuellt tänka mig hålla i det. Jag velar lite hit och dit om jag fixar det. Men det går väl ganska fort att rätta det och lägga upp. Håller helt klart med om att det räcker med att köra PP och Topptipset nu. I synnerhet när jag nu leder topptipset måste jag ju lägga ner extra tid där för att hålla ledning till målet...

Återkommer med full uppsättning regler så att alla kan vara med att tycka och tänka.

Nu till Europatipset:

Personligen skulle jag gärna se så mycket allsvenskan som möjligt. Köra Onsdagar samt Söndagar blir kanske lite för mycket av det goda?? 20 omgångar är ganska mycket, men det är klart, då blir man inte avhängd så fort...... Lägger nog ändå röst på 10ggr...

Lite "twist" i spelet hade varit kul, men antar att de flesta vill troligen köra "64 rader varje vecka" stuket. Så lite strul som möjligt. En ide hade dock varit val mellan två system t.ex 5 hela vs. 8 halva eller något.
Citera
2012-01-14, 20:13
Medlem
Germanofils avatar
Ett Europatips-FM låter kul. Dock är jag tveksam till om jag vill vara arrangör då jag oftast inte är vaken tills de sista matcherna avslutas på söndagskvällen (går upp 06.15 för jobb på måndagar ). Rättningen skulle i så fall få vänta till måndag kväll varje omgång vilket ju knappast är optimalt.

Vad gäller upplägget så tycker jag i vilket fall inte att vi ska återupprepa förra årets regel med valfri systemstorlek + att man ska lämna in på riktigt. Det gynnade mig och andra med arbete och lite godare ekonomi. Men jag vet att många här är studenter, arbetslösa eller till och med fortfarande går i gymnasiet. Så en fast summa ser jag som rättvisare och bättre. Vad sägs om att återuppliva idéen med spelkassor á 500 kr/omgång? Tyckte det var ett ganska kul upplägg som vi körde på i det första Stryktips-FM. Eller var rättningen för jobbig?

Jag ser helst så lite svensk fotboll som möjligt på kupongen. Men samtidigt bör vi ju åtminstone vänta till Topptips-FM och Poweplay-FM är färdigspelade. Vad sägs om att dra igång i mars?

--------------------------

Bomben vore också kul, även om jag känner på mig att jag kommer att suga i den tävlingen.
Citera
2012-01-14, 21:57
Medlem
spleendids avatar
Datum att tänka över inför Europatips-FM 2012:

Allsvensk premiär: helgen 31 mars - 2 april
La Liga - sista omgång: söndag 13 maj
Serie A - sista omgång: söndag 13 maj
Premier League - sista omgång: söndag 13 maj
Bundesliga - sista omgång: lördag 5 maj
Champions League - semifinaler: 14 februari (och final 19 maj)

Jag anser att söndagar är enda vettiga speldag. Vi får ändå ingen Champions League, och att tippa Europa League och annat fladder mitt i veckan lockar föga. Dessutom blir det tradition med söndagar. Jag röstar för 10 omgångar. I fjol valde vi att Allsvenskan skulle komma in halvvägs, d.v.s. till sjätte omgången. Om vi inleder samtidigt som Allsvenskan kommer tionde omgången att spelas i juni och de sista 3 omgångarna bli utan de stora ligorna.
Om vi tajmar tionde omgången med sista omgången i de stora ligorna kommer Allsvenskan alltså in till fjärde omgången. Jag inser att upplägget förra året inte var alldeles tokigt i det avseendet. Det ligger något visst i att Allsvenskan kommer in halvvägs, samt att vi slipper de två avslutande omgångarna i de stora ligorna, eftersom dessa kan vara avslagna om en liga redan är avgjord. Som jag ser det är Allsvenskan alltså oundviklig om vi vill ha söndagsomgångar.

Instämmer i det Germano säger om att man inte ska behöva lämna in raderna till SvS. Spelkassor skulle vi absolut kunna använda igen. Det är roligt med olika system. Kanske kunde vi rent av lira efter Nattskenets modell i PP-tävlingen där man får ett bestämt kapital på förhand, men självklart utan utslagning. Det medför större ansvar. Dock tror jag inte på 10 000 kr om det är 10 omgångar. Eftersom vi var mindre generösa vid Stryktips-FM (bara 64 kr) är mitt förslag dock lite större generositet här. Ett startkapital på 5000 kr totalt över 10 omgångar känns rimligt (= 500 kr/omgång i snitt).

Twist röstar jag också för. Omgångsvinnaren kunde få någon form av fördel/belöning i nästa omgång. Kanske rent av 500 kr extra i spelkassan. Det skulle utmana folk att spela större system för att eventuellt vinna omgången och kunna spela ännu större. Hur stort vågar man då spela? Det blir en spännande avvägning.
Däremot tror jag inte på straff för omgångsjumbon. Det räcker att man haft en dålig dag. Utgångsläget behöver inte bli ännu sämre. Omgångsvinsten premieras, men förlusten späs inte på.

Min röst i korthet - Europatips-FM 2012:

Speldagar/Omgångar: Som i fjol. 10 omgångar. Söndagar. Allsvenskan in halvvägs (26 februari - 29 april). Är dock öppen för att skjuta fram två veckor så att det tajmar ligasluten, av hänsyn till övriga tävlingar. Det skulle ge 11 mars - 13 maj (allsvenska matcher till fjärde spelomgången).
Systemstorlek: Varierande. Spelkassa av typen startkapital (5000 kr).
Systemvariant: Matematiska system.
Poängberäkning/rankning: Vanlig rättsummering. Flest rätt vinner. Ingen poängtwist (utdelningspoäng t.ex. som i Stryktips-FM 2010 - det räcker med att man vinner omgången, den som får flest rätt ska inte få ännu fler poäng i form av 10-13-bonus). Inga utgångstecken. Alla 10 omgångar räknas och inte bara de 8 bästa eller dylikt. Det ska löna sig att vara med hela vägen.
Twist: Twist av belöningstyp som påverkar kategorin systemstorlek. 500 kr till omgångsvinnaren. Omgångsjumbon drabbas ej.

Edit: För att slippa allsvenska matcher helt hade vi behövt dra igång 22 januari (tionde omgången 25 mars). Nu blir det osmidigt med tanke på övriga tävlingar. För er som inte vill ha allsvenska matcher blir det alltså pest eller kolera, där pesten står för onsdagsomgångar och riktiga kukmatcher, medan koleran är lite snällare med 3-5 allsvenska matcher per söndag (men i övrigt europeisk toppfotboll). I mina ögon ett självklart val.
Senast redigerad av spleendid 2012-01-14 kl. 22:23.
Citera
2012-01-15, 00:31
Medlem
Germanofils avatar
Ditt förslag låter vettigt spleendid. Kan leva med att ha allsvenskan med i hälften av omgångarna. Jag rösta för!
Citera
2012-01-17, 12:37
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ditt förslag låter vettigt spleendid. Kan leva med att ha allsvenskan med i hälften av omgångarna. Jag rösta för!

Kul att någon röstar överhuvudtaget.

Självklart håller jag i Europatips-FM om ingen annan visar intresse. Vill dock återigen förtydliga att någon som arrangerar (fixar med rättning och agerar domare) har störst möjlighet att utforma sin egen profil.

Jag har funderat på en tilläggsregel när det kommer till användare som missar en omgång. Dels vill jag föreslå att man i trådstarten förtydligar att deltagare gärna får prenumerera på ämnet, för att inte missa en omgång. Om man ändå oavsiktligt skulle missa en omgång, ska det inte kännas helt kört. Ett datorhaveri på lördagsförmiddagen ska alltså inte ödelägga tävlingen.

I det läget är mitt förslag att deltagarna tilldelas ett optimerat standardsystem. I PP-tävlingen får man ju en enkelrad bestående av idel X om man glömmer att lägga ett system. Denna enkelrad medför dock att man riskerar utslagning i väldigt hög grad. Jag vill låna Nattskenets goda idé, men utveckla detta på följande sätt, i en ambition att överlag aktiva deltagare ska ha råd att missa någon omgång eller två, utan att släpa hopplöst efter. Ett optimerat standardsystem skulle utformas på följande sätt efter varje omgång:
  • Om startkapitalet är 5000 kr blir det i genomsnitt 500/omgång. Den optimerade systemstorleken anser jag då är M432 (3 hel och 4 halv), sett till att pengarna ska räcka 10 omgångar. Jag tror alltså att fler hade valt detta system än ett M486 (5 hel, 1 halv).

• Systemet hade sedan optimerats genom att utgå från folkets streckfördelning. De på förhand säkraste matcherna (störst procentuell skillnad mellan tecknen) blir då singelstreckade. Matcher med jämnast procentuell fördelning helgarderas.

• Inför varje ny omgång konstrueras alltså det optimerade standardsystemet direkt efter spelstopp. Detta tillfaller alla som glömt att presentera ett system. Man har bara möjlighet att utnyttja detta två gånger. Missar man en tredje omgång får man ett X i protokollet. Detta gör att alla som missar 1-2 omgångar fortfarande har en rättvis chans att överleva i tävlingen.

Det kan förstås kort och gott kallas för Folkets system och här följer ett exempel ifall det låter oklart: http://imageshack.us/f/42/optimeratstandardsystem.jpg/
  1. Folkets största favoriter singlas på systemet.
  2. Helgarderingar delas ut till folkets jämnaste streckfördelningar.
  3. Halvgarderingar placeras i övriga matcher, på de två tecken i en match som har högst procent.
Sådär skulle Folkets system se ut ikväll. Det lär heller inte vara alltför olikt de system deltagarna väljer. Det skulle naturligtvis inte vara möjligt att använda sig av detta system i efterhand, om man t.ex. missar första omgången och deltar först i andra omgången. För att kunna utnyttja detta måste man ha deltagit i minst en omgång tidigare och så att säga ha tilldelats en spelkassa.
Senast redigerad av spleendid 2012-01-17 kl. 12:45.
Citera
2012-01-17, 13:51
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Kul att någon röstar överhuvudtaget.

Självklart håller jag i Europatips-FM om ingen annan visar intresse. Vill dock återigen förtydliga att någon som arrangerar (fixar med rättning och agerar domare) har störst möjlighet att utforma sin egen profil.

Jag har funderat på en tilläggsregel när det kommer till användare som missar en omgång. Dels vill jag föreslå att man i trådstarten förtydligar att deltagare gärna får prenumerera på ämnet, för att inte missa en omgång. Om man ändå oavsiktligt skulle missa en omgång, ska det inte kännas helt kört. Ett datorhaveri på lördagsförmiddagen ska alltså inte ödelägga tävlingen.
Precis vad som hände "moi" med en missad 4,de omgång i styktips-FM för sen var det inte "kul" längre.

Så en sådan regel kunde kanske inte vara helt fel i ett läge att kunna tillämpa. Sen hur en sådan regel skall utformas är nog lite knepigt.

Vad sägs om att den som har lägst antal rätt just i den missade omgången kan den som missat också tillskriva sig?
Citera
2012-01-17, 14:13
Medlem
WaldemarKas avatar
Om man väljer samma upplägg som Nattskenet har i powerplay-tävlingen skulle jag tycka det var en intressant tvist ifall den som har flest rätt per krona får en fördel till nästkommande omgång. Då vill spela för så små pengar som möjligt men ändå inte riskera att åka ut.
Citera
2012-01-17, 14:20
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Så en sådan regel kunde kanske inte vara helt fel i ett läge att kunna tillämpa. Sen hur en sådan regel skall utformas är nog lite knepigt.

Vad sägs om att den som har lägst antal rätt just i den missade omgången kan den som missat också tillskriva sig?

Precis. Hur det bäst utformas är ett ämne för diskussion. Det finns egentligen inget självklart val.

Ditt förslag skulle också fungera. Det skulle innebära att den som missat omgången dessutom måste förlora lika mycket spelkassa som den som tippat sämst. Eller?

Anta att någon mindre seriös (som t.ex. ligger sist i totalställningen) spelar ett chansartat system för 16 kronor. Detta visar sig ge 5 rätt i den aktuella omgången. Om den som då ligger på tredje plats med god chans att vinna råkar drabbas av datorhaveri timmen före spelstopp, är det rättvist att han då bara får 5 rätt i tävlingen, medan värsta konkurrenterna landar på 9-11 rätt och drar ifrån stort? Det skulle förstöra nästan lika mycket som att få ett X i protokollet.

Som jag ser det handlar det alltså om ett ställningstagande. Antingen ger man den som missar 1-2 omgångar en ärlig chans att fortfarande vara med och slåss om segern, eller så ratar man fullständigt den som missar och ger denna ett kryss i protokollet. Jag har i mitt förslag tagit ställning för den som missar 1-2 omgångar. Jag vill att den personen ska ha en ärlig chans att göra lika bra ifrån sig som övriga. Frågan är alltså: hur formuleras detta bäst, om vi antar att spelkassor används?

Jag föreslog optimerat standardsystem, ett folkets system. En välavvägd insats (432 kr) sett till att man ska kunna spela samma systemstorlek 10 veckor. Ett standardsystem på 1024 rader hade varit till nackdel för den som missar (eftersom spelkassan ruinerats onödigt mycket), och ett standardsystem på 64 rader hade varit i underkant (eftersom deltagaren förmodligen hade valt ett större system varje omgång).

Man skulle kunna tänka sig att den som missar tilldelas ett "omgångssnitt", d.v.s. man drar snittpoängen för aktuell omgång och avrundar nedåt. Detta resultat får den som missar. Det försvårar dock eftersom vi har spelkassor. Hur mycket pengar är det då tänkt att han ska förlora? Ska det också utgå från ett "omgångssnitt"? Nej, det blir krångligt. Jag står fast vid mitt förslag om ett standardsystem.
Senast redigerad av spleendid 2012-01-17 kl. 14:26.
Citera
2012-01-17, 14:26
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Om man väljer samma upplägg som Nattskenet har i powerplay-tävlingen skulle jag tycka det var en intressant tvist ifall den som har flest rätt per krona får en fördel till nästkommande omgång. Då vill spela för så små pengar som möjligt men ändå inte riskera att åka ut.

Europatips-FM kommer med största sannolikhet inte att vara av utslagsvariant, även om ingenting är spikat ännu.

Dessutom tror inte jag att det är jämförbart med en direktuträkning av "flest rätt per krona". Om någon spelar för 16 kr och får 7 rätt (av 13 matcher) och någon spelar för 432 kr och får 9 rätt blir det svårt att jämföra. Den som spelat för 16 kr har då 1/2 rätt per krona, medan den som spelat för 432 kr har 1 rätt på 48 kr.

Med det inte sagt att det inte skulle gå att ge bonus till någon som presterat bra med ett mindre system. Det lär dock vara krångligt att fixa något rättvist jämförbart.
Citera
2012-01-17, 17:12
Medlem
Mrfloorballs avatar
Jag har som önskan att man inte spelar med en varsin kassa utan man istället gör som i förra Stryktips-FM:et. Att vi kommer fram till ett specifikt system som alla lägger inför varje omgång.
Min åsikt

Sen att ta in allsvenskan efter halva tävlingen låter som en bra idé!
Citera
2012-01-17, 17:22
Medlem
elimicmats avatar
Som jag skrev innan skulle jag helst ha allsvenskan med hela tiden, men det kan ju inte starta hur sent som helst så att AS kommer in efter halva tiden låter mkt bra.

Precis som Mrfloorball röstar jag också för att vi kör ett fast system som gäller för alla.

Detta funkar bra om man vill straffa dom som inte lämnar in. Dom får medelpoängen för den veckan dom missade att lämna in, och återstående veckor får dom bara tippa ett system som är hälften så stort i kostnad. Detta låter kanske överdrivet hårt men är egentligen inte så farligt.

Låt oss anta vi kör på klassiskt 64 raders (6 halva), då får dom återstående tid bara ett 32 raders. Alltså tappar dom ett tecken att sätta ut på lappen. Tillräckligt hårt för att man ser upp med att inte missa, men inte så hårt så det gör en chanslös (som t.ex 0 poäng).

That's my two cents...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in