• 1
  • 2
2012-01-12, 21:26
Bannlyst
Det har gått ~1 år: Gissningar & antagande säger mannen i studion (Aktuellt).

Men, är det "vårt" fel?

Jämför med ex Japan, bad någon japan om hjälp?

Diskutera.

Här är SVT play länken: http://svtplay.se/v/2674971/rapport/12_1_19_30_-_textat
17.50 in i klippet

/Mod
Senast redigerad av Lobengula 2012-01-13 kl. 22:21. Anledning: la till länk till svtplay
2012-01-12, 22:28
Medlem
kakburks avatar
Skillnaden är att de bestialiska Haiti-negrerna våldtog och plundrade när de fick chansen och japanerna ägnade sig åt att röja och återuppbygga när de fick chansen.

Allt detta vet vi redan. Om vi så öser planetens samlade BNP över Haiti så klarar de inte att ta tag i sin situation.
2012-01-12, 22:42
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Skillnaden är att de bestialiska Haiti-negrerna våldtog och plundrade när de fick chansen och japanerna ägnade sig åt att röja och återuppbygga när de fick chansen.

Allt detta vet vi redan. Om vi så öser planetens samlade BNP över Haiti så klarar de inte att ta tag i sin situation.

Däremot skulle det i så fall kunna delas ut en massa glittrande saker till Haiti-negern vilket säkerligen skulle hålla h*n lycklig i något decennium.

Frågan är om inte negerns relation till "bling-bling" kan liknas vid skatans relation till glittriga saker. De kanske rent utav ligger närmre skatans intellekt än vad man tror.

Är detta ännu ett sätt att skuldbelägga de ljushyade folken. Det var vad jag fick fram från MFF:aren (vilket vackert lag det en gång var, jag rekommenderar de flesta att läsa boken "När Malmö FF var näst bäst i Europa" det var tider då lagen inte bestod utav larviga svin som Durmaz och latmaskar i paritet med Wilton).

Alltså rent utav rasistiska tankegångar eftersom de skuldbelägger enbart den vite mannen för att han delar samma hudfärg som någon som påståtts ha begått oförrätter mot Haitis negrer. Givetvis ses inte detta som rasism utan detta är snarare något som man till och med kan basunera ut i en statlig kanal.

Det är en sjuk tid vi lever i.
2012-01-12, 22:43
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:

Väl talat.

Haiti har redan fått minst 1,9 miljarder dollar endast av amerikanska välgörare. USA har dessutom utlovat upp till 12 miljarder dollar mer. Utöver detta har de dragit in enorma pengar från andra länder runtom i världen genom såväl statlig som "privat" välgörenhet. Detta har resulterat i absolut ingenting.

Nu har istället kolera brutit ut, och minst en halv miljon är smittade. Det är tydligt att det här med planering och administration inte är negrernas starka sida (say what?). Inte bara på en individuell nivå (våldtäkter, plundringar, rena upplopp) har Haiti misslyckats i en tid av kris, misslyckandet är även på högre nivåer. Jag vet inte vem som håller i trådarna för Haitis uppbyggnad, men det är en total katastrof.

Visst har Japan otroligt mycket mer resurser, både i form av material och utbildad personal, men det är väldigt svårt att inte snegla på hudfärg och/eller kultur när man ser hur folk beter sig när det blir kaos.
2012-01-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin79
Det har gått ~1 år: Gissningar & antagande säger mannen i studion (Aktuellt).

Men, är det "vårt" fel?

Jämför med ex Japan, bad någon japan om hjälp?

Diskutera.

jag kan inte tycka mig förstå vad ni tjänar på att sitta och jämföra allting hela tiden men eftersom du frågar så ja japan har fått hjälp du kan säker hitta flera svar om du anstänger dig http://www.foxnews.com/politics/2011...quake-tsunami/
2012-01-12, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirmur
jag kan inte tycka mig förstå vad ni tjänar på att sitta och jämföra allting hela tiden men eftersom du frågar så ja japan har fått hjälp du kan säker hitta flera svar om du anstänger dig http://www.foxnews.com/politics/2011...quake-tsunami/

Det var som fan, det visste jag inte. Kan det bero på ev. skuld för det tråkiga WW2-slutet (post-Europa) att göra tro?
2012-01-12, 23:02
Medlem
Apocalyptors avatar
Det är arvet från vita, rasistiska opportunister som är orsaken till kaozet på Haiti och kultur eller något så rasistiskt som ras spelar ingen som helst roll. Vi ser samma gamla strukturella rasistiska orsaker i Afrika och var helst afro-afrikaner befinner sig, alltså på alla nivåer, från global till lokal.
2012-01-12, 23:08
Moderator
-Info-s avatar
Haiti visar att även om man placerar svarta afrikaner i ett område utanför Afrika och ger dem självständighet mm, så går det ändå åt h-e. De lever fortfarande som om de bodde i den afrikanska djungeln.
2012-01-12, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Haiti visar att även om man placerar svarta afrikaner i ett område utanför Afrika och ger dem självständighet mm, så går det ändå åt h-e. De lever fortfarande som om de bodde i den afrikanska djungeln.

Om vi vänder på det, finns det bra exempel? Alltså; vitt kirrar, svart bevarar. typ(?).
2012-01-13, 22:15
Medlem
DRPOEs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=i1m4H...feature=relmfu

Säger det mesta.

Uppskattad och klarsynt avslutning för alla som varit i detroit, atlanta etc....
2012-01-13, 23:38
Medlem
Salfords avatar
Citat:

Skillnaderna stannar ju inte där direkt. Om man ser till hur infrastrukturen, livskvalitén osv är det enorma skillnader och någonstans i dem skillnaderna ser jag förklaringen till att folket i Haiti reagerade annorlunda. Japan har ett rättssamhälle, en infrastruktur, en ganska hög livsstandard och många fler saker som förklarar att japanerna inte plundrade.

Men det är mycket lättare att dra igång flashback-klassikern, den gamla 1800-tals kolonialist lingon till negrer som vilda apor och invänta ryggdunkningar. Tröttnar ni aldrig?

Sen till diskussionunderlaget i tråden så bad ju självklart Japan om hjälp men Japan var ju ett väl fungerande land där en del av landet blev hård skadat. Majoriteten av landet klarade sig och kan hjälpa dom drabbade delarna att återbyggas utan allt för stora krav på hjälp utanifrån. På Haiti så var epicentret nästan i mitten av det lilla landet Haiti och enormt stora delar av Haiti blev jämnat med marken. En väldigt stor skillnad på hur katastroferna drabbade de två länderna.
2012-01-13, 23:53
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin79
Om vi vänder på det, finns det bra exempel? Alltså; vitt kirrar, svart bevarar. typ(?).

Jag förstår inte hur du menar? Motsatsen skulle kunna vara Nya Zeeland en annan ö mitt ute i havet som några månader före råkade ut för en jordbävning på +7 med en massa förödelse som följd..

Men NZ består i huvudsak av vita och allt löste sig bättre
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in