2012-01-12, 20:15
Medlem
Kroesmanns avatar
Hej fläskbak,

Jag har under de senaste veckorna haft problem med smärtor i ljumsken när jag har kört övningar med fokus på framsida lår.
I det här området gör det ont:
http://www.google.se/imgres?q=pectineus&um=1&hl=sv&biw=1311&bih=591&tbm =isch&tbnid=19zra0dH6GySnM:&imgrefurl=http://dmmassage.com/%3Fp%3D765&docid=8jyuma7uT5a83M&imgurl=http://dmmassage.com/wp-content/uploads/2011/03/Pectineus_pain.jpg&w=262&h=514&ei=vC4PT7WREfHP4QS2 0PzIAw&zoom=1&iact=hc&vpx=1109&vpy=162&dur=1173&ho vh=315&hovw=160&tx=121&ty=220&sig=1111414220361023 35340&page=1&tbnh=137&tbnw=70&start=0&ndsp=28&ved= 1t:429,r:18,s:0

I vardagen har jag inte kännt av skadan alls utan det är endast under träning som skadan har gjort sig påmind. De senaste 2 veckorna har det börjat kännas i ljumsken redan vid 70 kg i knäböj. Förrförra veckan provade jag att ignorera skadan men det blev värre och värre och vid 120 kg var jag tvungen att avbryta för att det gjorde riktigt ont.

Igår avbröt jag så fort jag kände något i ljumsken, det var vid 70 kg i uppvärmningen till knäböj:

Så här såg uppvärmningen ut:

12x20
10x40
4x70 (avbrutet).

Värt att nämna är att jag avbröt ett pass för typ 1.5-2 månader sedan pga smärta på precis samma ställe, men denna smärta försvann. Nu när den dykt upp igen och inte försvunnit så känns det som att det är dags att försöka hitta felet.

All hjälp uppskattas!
Citera
2012-01-13, 00:29
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Kroesmann

Kan du få fram samma smärta genom att köra situps med fastkilade fötter, eller hängande benlyft med raka ben?

Gör det ont vid benspark (maskin)?
Citera
2012-01-13, 10:48
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Kroesmann

Kan du få fram samma smärta genom att köra situps med fastkilade fötter, eller hängande benlyft med raka ben?

Gör det ont vid benspark (maskin)?

Tack för svar!

Mycket bra idé, jag ska testa att köra situps med fastkilade fötter eller hängande benlyft och se vad som händer. Dock blir smärtan som mest påtaglig när den muskeln (pectineus?) sträcks ut, alltså i toppläget vid knäböj.

Jag har inte testat att inleda något pass med benspark, men smärtan är mindre påtaglig vid benspark än vid knäböj, benpress eller utfall.
Citera
2012-01-15, 18:49
Medlem
Kroesmanns avatar
Jag prövade lite situps idag (alltså inte crunches utan höjning med bålen) och det kändes inte alls i ljumsken medan jag gjorde situpsen. Det kändes stelt och lite ömt när jag hade svalnat, men det kan dock vara placeboeffekt.
Citera
2012-01-15, 19:29
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Kroesmann

Ok, då skulle jag nog tippa på att stretching/rörelseträning för de djupa stabiliseringsmusklerna i höften, samt insida lår (adduktorerna) kommer hjälpa. Om inte, kan det röra sig om en typ av impingement i leden.
Citera
2012-01-16, 09:01
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Kroesmann

Ok, då skulle jag nog tippa på att stretching/rörelseträning för de djupa stabiliseringsmusklerna i höften, samt insida lår (adduktorerna) kommer hjälpa. Om inte, kan det röra sig om en typ av impingement i leden.

Tack för svar! Jag har kört lite stretching under var benpass, men jag ska testa att köra längre och mer fokuserad stretching, samt lite bålträning och rörelseträning så får vi hoppas att problemet försvinner från denna värld!

Impingement känns ganska osannolikt, då jag verkligen känner att det sitter i muskelfestet, å andra sidan kan ju smärta ibland få fel adress.
Citera
2012-01-16, 12:51
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Kroesmann

Ok, då hoppas vi på det förstnämnda

Men helt riktigt kan smärtadressen vara felaktig, men det är ändå en viktig indikation.
Citera
2012-01-17, 00:23
Medlem
lycklig_mans avatar
Lånar tråden lite...

Har problem på exakt samma ställe som TS och har haft det lite till och från i ett par år. Får precis som TS problem vid knäböj. Det som dock verkar skilja är att det även kan hugga till på samma ställe om jag t.ex. går i trappor eller springer. Om jag sitter med benen rakt (tänk tv-fåtölj med fotpall) kan det även hända att låret "låser sig" och jag kan inte ändra läge p.g.a. smärtan.

Upplever att stretching dämpar problemen något men inte helt. Endast vila har inte hjälpt något.

Vad säger Dr pezrulezhaakon om detta? Fortsätta med stretching? Lust att länka några bra stretchövningar isåfall?

(Inser att jag kanske bör kolla upp detta hos nån sorts läkare men det har inte blivit av p.g.a. att det inte har blivit värre, det går att leva med.)
Citera
2012-01-17, 00:47
Medlem
pezrulezhaakons avatar
lycklig_man

Ja, stretching och rörelseträning är grymt underskattat vid dessa och liknande besvär.

Förutom insidan och utsidan, så är det fördelaktigt att även stretcha de djupa stabilisatorerna. Det gör man främst genom "rotations-stretching" i brist på bättre ord...

Det innebär att du vid olika höftlägen (hur mycket den är böjd) utåtroterar och inåtroterar lårbenen. Även utåtförning med inåtrotation, i olika höftlägen.

Då jag inte vet exakt vilket problem du har så får du laborera med dessa rörelser tills du hittar just det som ger dig mest effekt. De skulle varit mycket lättare för mig att instruera dig på plats..
Citera
2012-01-17, 20:12
Medlem
Jag hoppar in lite. Jag har haft stora problem med ljumskarna under min aktiva fotbollsliv. numera uppkommer ljumskproblemen som sagt vid kn'boj etc. jag kor med ordentlig stretch men hoftbojaren. det brukar hj'lpa mej...http://www.youtube.com/watch?v=ai1usr3s5Rk
Citera
2012-01-18, 15:43
Medlem
lycklig_mans avatar
Tack för svar pojkar, har också kört lite höftböjarstretch till och från. Hur ofta bör man stretcha? 1 gång per dag? Är det dåligt att strecha "för ofta"? Vad kan hända isåfall?
Citera
2012-01-18, 16:02
Medlem
pezrulezhaakons avatar
lycklig_man

Stretchar du för hårt och för mycket så är risken stor att du kan förvärra de problem du försöker få bort. Du bör stretcha med så lite smärta som möjligt.

Rörelseträning, dynamisk stretching och vanlig passiv stretching kan man i princip göra varje dag.
Så 1 gång per dag är helt ok.
Man bör dock vara uppvärmd vid stretchingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in