• 1
  • 2
2012-01-12, 17:33
Medlem
[Infinite]s avatar
Ett ämne att ta ett djup i.
Vad gör vi här?
Citera
2012-01-12, 17:35
Medlem
Kashis avatar
Yrer sönt
Vi äter mat för det är gott, har sex för det är skönt å sen verkar det gå runt för att vi har det najs helt enkelt.
Citera
2012-01-12, 17:55
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Yrer sönt
Vi äter mat för det är gott, har sex för det är skönt å sen verkar det gå runt för att vi har det najs helt enkelt.

Verkar ju inte funka för alla?
Citera
2012-01-12, 18:12
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Verkar ju inte funka för alla?

Nej, det verkar inte finnas något som funkar för alla 7 miljarder människor. Vi måste låta alla få möjligheten att hitta det som funkar för just dom. Är det något vi gör fel som låter det bli såhär, är det något vi måste göra gemensamt eller är det upp till en själv att styra upp en fungerande plan?
Citera
2012-01-12, 19:10
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Nej, det verkar inte finnas något som funkar för alla 7 miljarder människor. Vi måste låta alla få möjligheten att hitta det som funkar för just dom. Är det något vi gör fel som låter det bli såhär, är det något vi måste göra gemensamt eller är det upp till en själv att styra upp en fungerande plan?

Det där bevisar ju ingenting(för mej som cyniker) jag anser i anspråk med buddhistiska texter, låta människans begär för denna värld vara den enda drivkraften bakom exploatering, inte nödvändigtvis bekvämligheten av att leva.
Citera
2012-01-12, 19:46
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Det där bevisar ju ingenting(för mej som cyniker) jag anser i anspråk med buddhistiska texter, låta människans begär för denna värld vara den enda drivkraften bakom exploatering, inte nödvändigtvis bekvämligheten av att leva.

Bekvämlighet och minmal exploatering rimmar ju illa tillsammans men jag tror ändå på en balans där vi alla kan följa våra behov. Om var och en får chansen att uppskatta världen så borde det finnas en plats för denne att utöva sin uppskattning, plats finns det gott om så länge alla inte trängs om samma ställe.
Anser personligen att vi kan sätta oss otroligt bekvämt ner och bygga en fåtölj av hela skiten, en fåtölj i varje människas hem, dom som vill får ha en spikmatta om dom gillar det bättre för bekvämlighet utesluter inte sökandet.
Citera
2012-01-12, 20:02
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Om var och en får chansen att uppskatta världen så borde det finnas en plats för denne att utöva sin uppskattning, plats finns det gott om så länge alla inte trängs om samma ställe.
Anser personligen att vi kan sätta oss otroligt bekvämt ner och bygga en fåtölj av hela skiten, en fåtölj i varje människas hem, dom som vill får ha en spikmatta om dom gillar det bättre för bekvämlighet utesluter inte sökandet.

Du talar om en universal rättighet att få leva, jag talar om en universal rättighet att få göra så lite som möjligt.
Citera
2012-01-13, 14:11
Medlem
Kashis avatar
Jag tycker det låter som en skyldighet att "göra så lite som möjligt", men vem som helst har förstås rätten till det också.
Jo en universal rätt att leva är det jag förespråkar, därefter maximera vår teknologi.
Senast redigerad av Kashi 2012-01-13 kl. 14:14.
Citera
2012-01-13, 16:41
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ett ämne att ta ett djup i.
Vad gör vi här?

Vi diskuterar filosofi.

Eller menar du här som här i existensen/livet/jorden/dylikt?

Lever. Tills vi dör. Pang bom svart godnatt.
Citera
2012-01-13, 19:53
Medlem
Illusioners avatar
Jag läser en del och så jobbar jag. Snart ska jag resa.
Citera
2012-01-13, 20:34
Medlem
Byfånes avatar
Vi är här för att skulptera själen så att vi kan närma oss skaparen.
Citera
2012-01-13, 22:39
Medlem
DexterWardens avatar
Varför leta efter en objektiv mening när du borde leta efter en subjektiv sådan? Du borde därav inte ställa frågan vad gör vi här, utan snarare vad gör jag här. Det farliga med det här är att man kan råka börja se - om man inte redan gör det - alla andra som enbart kroppar och inte medvetanden, men utifrån ditt perspektiv så förefaller det också vara så. Du kanske associerar med andra människor, pratar med dem och älskar dem, men du är endast medveten om dig själv och, framförallt, din egen mening här i livet.

Vi skapar vår mening utifrån de värden vi har och eftersom att det inte finns några objektiva värden så kan det inte heller finnas en objektiv mening med dessa (icke-existerande) värden som grund.

Om du däremot frågar vad livet i allmänhet har för syfte så förklarade Darwin det mycket bättre än vad jag kan, men det är ingenting som jag betraktar som någon "mening" då det inte är en medveten sådan, utan snarare evolutionspsykologi (i.e. det sublima).
Senast redigerad av DexterWarden 2012-01-13 kl. 22:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in