2012-01-14, 17:37
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocalyptor
Nu fattar inte jag.

Blir en Volvo 240 ostabil om man sänker den, för att sedan kompensera bakaxelns förskjutning genom en spacer för att få ut hjulet på ena sidan några centimeter?

Det är som sagt en åtgärd för ögats skull, så långt är jag med.
Nej, inte om du eller jag monterar kortare fjädrar på gamle 240:n. I extremfallet och vid maximal sänkning gör tvärstaget/Panhardstaget att axeln förskjuts i sidled och detta kompenseras då med något kortare stag eller att man bygger om till sk. Wattlänk. Men till husbehov så behövs inte detta, eftersom normalsänkning inte får axeln att flytta sig i sidled.

Panhardstaget håller bakaxeln i sidled på bilen. Problemet när det finns rejält med fjädringsväg, är att bakaxeln kan flyttas i sidled i hopp, gropar och kurvor.
http://i42.tinypic.com/2pyqpgk.jpg

Wattlänken håller bakaxeln på samma plats, den flyttas inte i sidled om det är rätt byggt oavsett hur mycket som skiljer mellan in/utfjädring.
http://i41.tinypic.com/dyajwk.jpg

fast detta är en nästa akademisk diskussion.
Citera
2012-01-14, 21:01
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Visst är det väl trevligt med äldre bilar i originalutförande, men att lägga 100 kakor på att renovera en 240 tycker jag verkar vara lite over the top. Visserligen kan man aldrig räkna med att tjäna några stora pengar på att renovera en bil, men att lägga fantasisummor på en 240 är som att elda upp pengar, det finns inte en chans i helvete att få tillbaka ens hälften av vad som är utlagt. Men men, har man obegränsat med pengar och tänker med hjärtat så......

Han får sin solbränna i garaget istället för på Kanarieöarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Nej, inte om du eller jag monterar kortare fjädrar på gamle 240:n. I extremfallet och vid maximal sänkning gör tvärstaget/Panhardstaget att axeln förskjuts i sidled och detta kompenseras då med något kortare stag eller att man bygger om till sk. Wattlänk. Men till husbehov så behövs inte detta, eftersom normalsänkning inte får axeln att flytta sig i sidled.

Panhardstaget håller bakaxeln i sidled på bilen. Problemet när det finns rejält med fjädringsväg, är att bakaxeln kan flyttas i sidled i hopp, gropar och kurvor.

Wattlänken håller bakaxeln på samma plats, den flyttas inte i sidled om det är rätt byggt oavsett hur mycket som skiljer mellan in/utfjädring.

Okej, då fattar jag bättre.
Jag antar att watt-länk används mer i rallykretsar och av sk. avancerade användare.

Tack för lektionen.
Citera
2012-01-14, 22:04
Medlem
Min-Mammas avatar
Lätt sänkning plus schyssta jul och bögputs räcker. Polera, torka av plast, snygga till tröskellådor, plocka bort rost, kör GLE eller GLT stuk, inte en blandning, alltså det ska vara enhetligt. US blinkers är aldrig fel. Byta till den nyare bakluckan.

Men puts först och främst.
Senast redigerad av Min-Mamma 2012-01-14 kl. 22:06.
Citera
2012-01-14, 22:05
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Vad gör man åt förskjutningen bakaxeln drabbas av vid sänkning?

Kortar Panhardstaget. Man kan även korta momentstagen en smula då bakaxeln ändrar vinkel även på det hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
Spacer på ena sidan bara. Beror ju dock på hur mycket man sänkt. En lätt sänkning så syns det nog inte så mycket så att man måste göra något.

Det var det dummaste jag hört på länge. Snälla säg att du inte menar allvar.

Citat:
Ursäkta men... Alltså, nu cyklar du! Spacer på ena sidan... Ska du lura ner grabben i diket??

Om man sänker en bil 3-4 cm så märks det inte nån sidoförskjutning.
Om det ska toksänkas, så kortar man panhardstaget - eller bygger om med Wattlänk.
I de fallen handlar det om en skillnad på några millimeter.
Fast toksänkta bilar är så totalt ute så det alternativet borde gå bort.

Jag håller med de som tycker att du bör gå varsamt fram med en Volvo 245:a.
Spara alla originaldelar till ev. framtida försäljning.

Kulturhistoria!!

Jodå, vid 40mm sänk fram så flyttas bakaxeln märkbart i sidled. Detta märker man tydligt om man har på lite bredare fälgar. Slår cirka 10mm, alltså 5mm på var sida.

Citat:
Nu fattar inte jag.

Blir en Volvo 240 ostabil om man sänker den, för att sedan kompensera bakaxelns förskjutning genom en spacer för att få ut hjulet på ena sidan några centimeter?

Det är som sagt en åtgärd för ögats skull, så långt är jag med.

Det är som att byta _en_ (1) bromsskiva. Man gör inte så. Det är fruktansvärt amatörmässigt. Man åtgärdar felet på rätt sätt.
Senast redigerad av Min-Mamma 2012-01-14 kl. 22:11.
Citera
2012-01-14, 22:13
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:

Det är det inte alls det. För husbehov, att få bilen att sitta rätt är det absolut enklaste att korta panhardstaget. Tar inte ens 5 minuter.

Wattlänk är trevligt, helt klart men lite overkill för en bil som bara ska sitta rätt.

Spacer på en sida, ja då ska man inte ens ha körkort.
Citera
2012-01-14, 22:38
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Kortar Panhardstaget. Man kan även korta momentstagen en smula då bakaxeln ändrar vinkel även på det hållet.

Axeln flyttar sig alltså framåt eller bakåt?

Citat:
Det är som att byta _en_ (1) bromsskiva. Man gör inte så. Det är fruktansvärt amatörmässigt. Man åtgärdar felet på rätt sätt.

Jag förstår det.

Sen tycker jag du har rätt angående stylingen, eller modifiering till GLT alt. GLE stuk, det är faktiskt snyggt på dessa bilar. Även såklart en liten sänkning och fina fälgar piffar upp bilen ännu mer.
Citera
2012-01-14, 22:43
Medlem
FreddeDs avatar
Ha ha ha. Jag ger mig. En snabb googling och jag kom fram till någon tråd där dom hade använt spacer för att rätta till förskjutningen. Sen snabbt hit för att verka smart och så gör man bort sig istället. Sista gången jag försöker säga något om sånt jag inte begriper mig på
Citera
2012-01-15, 08:06
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Axeln flyttar sig alltså framåt eller bakåt?

Nej, den vrids då undre bärarmar och momentstag ej löper 100% parallellt. (olika längd på dom) Så vid en sänkning vill axeln gärna peka uppåt med medbringaren och det åtgärdar man genom att korta momentstagen. Volvo själv gjorde det på grupp A bilar etc så det finns redan sådana stag fast svåra att hitta. Lättare att göra själv då.

Citat:
Jag förstår det.

Sen tycker jag du har rätt angående stylingen, eller modifiering till GLT alt. GLE stuk, det är faktiskt snyggt på dessa bilar. Även såklart en liten sänkning och fina fälgar piffar upp bilen ännu mer.

Absolut. börja med att köpa färg och polermedel/maskin och sätt igång å knåda.

Citat:
Ha ha ha. Jag ger mig. En snabb googling och jag kom fram till någon tråd där dom hade använt spacer för att rätta till förskjutningen. Sen snabbt hit för att verka smart och så gör man bort sig istället. Sista gången jag försöker säga något om sånt jag inte begriper mig på

Citera
2012-01-15, 10:04
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ingen fara! Det kan hända den bäste... Och jag känner igen mig själv i det där. Man vill hjälpa till, googlar och så driver det iväg.
Nu kör vi vidare.
Citera
2012-01-15, 12:52
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Nej, den vrids då undre bärarmar och momentstag ej löper 100% parallellt. (olika längd på dom) Så vid en sänkning vill axeln gärna peka uppåt med medbringaren och det åtgärdar man genom att korta momentstagen. Volvo själv gjorde det på grupp A bilar etc så det finns redan sådana stag fast svåra att hitta. Lättare att göra själv då.

Det är en hel vetenskap att sänka en Volvo.

Hur mäter man hur mycket som bör kapas på respektive stag?
Citera
2012-01-15, 12:56
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
det finns väldigt mycket du kan göra egentligen då jag inte kan så mycket om bilar fast min pappa har renoverat 2 st volvo 240 en till mig och en till min bror de har säkert gott på en 100 000 på varje då de var rostiga när han fixade dem här är dem iaf du kanske hittar nåt

http://www.garaget.org/?car=101236
http://www.garaget.org/?car=108251

MVH JK

Vill ha , tacka din farsa från mig. Kulturarv javisst.
Citera
2012-01-15, 13:06
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Det är en hel vetenskap att sänka en Volvo.

Hur mäter man hur mycket som bör kapas på respektive stag?
Det är endast ett stag som det hänger på. Man kan byta panhardstaget mot ett dito med påsvetsade gängstycken i ena änden. Sen kan man justera ut och in så mycket man vill. Är man riktigt på gång så byter man ut bussningarna i staget mot Uniballs...

Fast jag framhärdar i åsikten att allt detta inte behövs om man bara justerar höjden en aning. 3-4cm är bara en lätt sänkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in