• 1
  • 2
2012-01-12, 06:37
Bannlyst
Tjejer som rånar och misshandlar tjejer; vilka grupper i samhället kommer de ifrån, är det blattetjejer eller mer blandat?

Nån som har erfarenhet av detta?

Citaterat från DN:

– Att våldsutsattheten ökar snabbare bland unga tjejer än i andra grupper hänger sannolikt samman med att vi under en lång period kunnat se att allt fler unga tjejer också misstänks för att ha utövat våld. Man ger sig nämligen oftast på personer i sin egen kategori, säger Sven Granath, kriminolog på Brottsförebyggande rådet, Brå.

De som slår flickor blir allt fler: De misstänkta för misshandel av 15–17-åriga tjejer ökade med 63 procent bara mellan 2008 och 2010.

Dessutom blir fler tjejer slagna. Trots att pojkar är överrepresenterade som brottsoffer i misshandelsfall, utgör flickorna en allt större del. 2008 utgjorde flickor en fjärdedel av våldsdrabbade i åldern 15–17 år. Två år senare är nära var tredje misshandel i åldersgruppen riktat mot en tjej.

Men flickorna misshandlar också själva i allt större utsträckning. De senaste tio åren har antalet tjejer mellan 15 och 20 som misstänks för misshandel ökat med nära 119 procent.

Bilden av ett ökat ”tjejvåld” bekräftas även av Mathias Henriksson som arbetar på ungdomsroteln på Citypolisen i Stockholm.

– Vi ser nu att den typen av brott som tidigare framför allt grabbar ägnade sig åt, som misshandel och rån, även blir allt vanligare att tjejer gör sig skyldiga till, säger han och menar att det är en tuffare jargong från unga tjejers sida – även i de fall där det inte leder till polisanmälan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/val...-okar-kraftigt
http://www.dn.se/nyheter/sverige/car...ed-av-tjejgang
Citera
2012-01-12, 08:08
Medlem
Annanukis avatar
Eftersom man inte skriver något i artikeln om etnisk bakgrund (dvs att det rör sig om pursvenskar) kan man lugnt utgå ifrån att våldet bland tjejer ökar på grund av att andelen tjejer med ursprung i MENA-länderna ökar. Tror inte det är thailändskorna o andra sydostasiater som ligger bakom ökningen.
Jmf fredligheten inom islam kontra kristendom o buddhism.
Dessutom är väl AFA-gänget mer aktivt nu för tiden att banka in sitt budskap i folk, och den gruppen består mest av kärringar och fjortisar.
Därtill kan det vara ett led i den feministiska kampen mot den patriarkala maktstrukturen.

Summa orsaker:
1 - Islamism
2 - Kulturmarxism
3 - Feminism

Måhända får vi en Hit Girl i Svedala snart.
Citera
2012-01-12, 08:44
Medlem
Finns bara ett enkelt svar till detta och det borde alla fatta. Invandringen....

Men dock har jag aldrig sett en "expert" som vet om det. Där går man omvägar för att få fram ett politiskt korrekt svar ^^.
Citera
2012-01-13, 09:56
Medlem
Min gissning (och erfarenhet...) är att det är väldigt få invandrartjejer som slåss, de är för hårt hållna hemma för att våga. Möjligen tredje generationens i så fall.

Men varför är det så att det är så mycket "hemskare" att tjejer slåss än killar? Spö som spö, eller?
Citera
2012-01-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flerpan
Min gissning (och erfarenhet...) är att det är väldigt få invandrartjejer som slåss, de är för hårt hållna hemma för att våga. Möjligen tredje generationens i så fall.

Men varför är det så att det är så mycket "hemskare" att tjejer slåss än killar? Spö som spö, eller?

Min erfarenhet av mina 3 senaste flickvänner har råkat ut för tjaffs ett flertal gånger just från kaxiga invandrartjejer. 1 av dem när jag var i tonåren åkte på spö och blev rånad, av liknande gäng som kaxiga blattegäng drar runt i.

Bara att kolla på hur många beter sig jämfört med blåsta blondiner ger mig en uppfattning om att det inte rör sig om just blondintjejer från Östermalm som drar runt i enklaver och rånar folk.

Tjejrelaterat våld hör ihop med den ökning av rån och brott som begås av tjejer och som sagt. Sätter min peng på att det är som i killarnas fall. Oftast blattegäng.

Även roligt att spekulera i varför det ökar? Har det kanske kommit en del av blandat ursprung till Sverige de senaste åren eller är det så att helt plötsligt så har alla i Sverige blivit mer våldsbenägna både bland killar och tjejer utan anledning?

Nånstans grundar allt? Och en snabb ökning hör ihop med en alltför snabb och okontrollerad invandring?

Sen att det är hemskare är väll för att vi målar upp en bild undermedvetet om att tjejer ska vara snälla mammor som lagar god mat och alltid ställer upp. Sen allmänt Psykobrudar känns mer vidriga än Psykokillar, vet inte varför.
Senast redigerad av machine137 2012-01-13 kl. 16:29.
Citera
2012-01-13, 17:05
Moderator
sosweets avatar
Tror nog inte så mycket på att det skulle var invandrare som är mest skyldiga. Våld brukar hänga ihop med alkohol, och det tror jag att många invandrartjejer passar sig för. Eller rättare sagt, deras släkt passar det åt dem. Däremot har det ju pratats en del om både uppluckrade roller och att kvinnors drickande ökar alltmer och att kvinnor börjar ta över mäns dryckesvanor. Däri tror jag att i allafall en del av svaret ligger.
Det vore intressant med en undersökning, dock som kunde ge lite mer fakta. Är det tex så att kvinnor i högre utsträckning är flera som misshandlar en person, eller det är vanliga rallarsvingar utanför krogen som gäller?
Citera
2012-01-13, 18:57
Det gick en serie i SvD om det här fenomenet och då både såg man på bilderna och märkte på andra sätt att det rör sig om blattetjejer. Av personlig erfarenhet vet jag hur missanpassade, manhaftigt provocerande och konfliktsökande blattebrudar kan vara, så ja: detta är ännu ett i raden av många blatterelaterade samhällsproblem.

Väldigt naivt att tro annat.
Citera
2012-01-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Tror nog inte så mycket på att det skulle var invandrare som är mest skyldiga. Våld brukar hänga ihop med alkohol, och det tror jag att många invandrartjejer passar sig för. Eller rättare sagt, deras släkt passar det åt dem. Däremot har det ju pratats en del om både uppluckrade roller och att kvinnors drickande ökar alltmer och att kvinnor börjar ta över mäns dryckesvanor. Däri tror jag att i allafall en del av svaret ligger.
Det vore intressant med en undersökning, dock som kunde ge lite mer fakta. Är det tex så att kvinnor i högre utsträckning är flera som misshandlar en person, eller det är vanliga rallarsvingar utanför krogen som gäller?

Visst alkohol kan vara inblandat ofta, lite gräl och en smäll utanför nån krog. Men frågan är om dessa "slagsmål" eller catfights där man river varandra i håret på fyllan är något de flesta anmäler? Ofta släpar väll nån kille bort dom så låter man det vara.

Vissa anmäler kanske för en liten smäll, men majoriteten inte och folk orkar inte på fyllan om det inte är allvarligt.

Däremot i samband med rån, provocerande, ren misshandel, kanske flera tjejer mot 1-2 st utan anledning. Då tar man i och anmäler, främst föräldrar som tar tag i det också. Jag kan förutse att ökningen står mestadels bland tonåringar.
Citera
2012-01-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machine137
Bara att kolla på hur många beter sig jämfört med blåsta blondiner ger mig en uppfattning om att det inte rör sig om just blondintjejer från Östermalm som drar runt i enklaver och rånar folk.

Blondintjejerna från Östermalm är nog inte så många men det finns ju andra typer av Svenska tjejer. Och visst finns det invandrartjejer också, men är det inte "minst" andra generationens då? Jag har iaf aldrig sett någon sjalkickers. De jag har bråkat med har alltid varit svenska mysbyxkickers.

Citat:
Även roligt att spekulera i varför det ökar? Har det kanske kommit en del av blandat ursprung till Sverige de senaste åren eller är det så att helt plötsligt så har alla i Sverige blivit mer våldsbenägna både bland killar och tjejer utan anledning?

Jag tror anledningen till att våld bland tjejer ökar är att vi vågar mer nu än förr. Tjejer har blivit tuffare privat precis som med jobb. Nu finns det fler tjejer som jobbar på så kallade grabbjobb och nu finns det fler tjejer som slåss.

Citat:
Sen att det är hemskare är väll för att vi målar upp en bild undermedvetet om att tjejer ska vara snälla mammor som lagar god mat och alltid ställer upp. Sen allmänt Psykobrudar känns mer vidriga än Psykokillar, vet inte varför.

Jag blir så irriterad när jag får skäll och föräldrar och rektor ska kopplas in och allt möjligt för att jag har gett nån en smäll. Medan en kille som gjort samma sak får en tillsägelse och på sin höjd ett "allvarligt snack" med idrottsläraren...
Citera
2012-01-19, 14:44
Moderator
blomvattnares avatar
Jag har funderat ganska mycket på unga tjejers beteende. Nog för att tjejer kunde både det ena och det andra även förr, och det kunde vara hårda tag, minst sagt.

Nu verkar det ändå som om det har blivit råare och ännu hårdare. Jag funderar på om det kan bero på att det numera är så lätt att både snoka på varandra och nå varandra. SMS och internet underlättar ju.

Det är så lätt att slänga iväg ett SMS eller meddelande på internet och den vägen trappa upp något som kunde ha stannat vid en enkel konflikt. Om det dessutom är ett gäng tjejer som är ovänner med en enda tjej så kan gänget enkelt meddela sig med varandra också och på så sätt lättare komma åt sitt byte.
Citera
2012-01-19, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flerpan
Jag blir så irriterad när jag får skäll och föräldrar och rektor ska kopplas in och allt möjligt för att jag har gett nån en smäll. Medan en kille som gjort samma sak får en tillsägelse och på sin höjd ett "allvarligt snack" med idrottsläraren...
Slåss du ofta? Rånar du också? Varför slåss du, är det en kick?
Citera
2012-03-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Slåss du ofta? Rånar du också? Varför slåss du, är det en kick?

Jag slåss när det behövs. Tycker du att det är okvinnligt eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in