Citat:
Ursprungligen postat av
EatableAcrobat
McGill slog ut Maguire och Donaldson slog ut Gilbert under eftermiddagen, men överlag rätt väntade resultat i de senare matcherna. Bingham gjorde ett 147-break, hans femte i karriären.
Efter dagens spel är 15 spelare säkra på sina direktplatser till The Crucible. Gilbert är p.g.a förlusten inte helt säker på sin sextondeplats. Förutsättningarna är enkla, om någon av McGill, Haotian, Hang, Walden, Wenbo, Vafaei, Woollaston, Donaldson eller McManus vinner titeln på söndag spränger denne in sig på topp-16 och knuffar bort Gilbert. En finalförlust räcker dock inte för någon av herrarna.
När Gilbert tittar på de namnen så lär han nog inte ligga sömnlös särskilt länge. Jag ser verkligen ingen av dessa herrar som en sannolik slutsegrare av China Open. Den ende, rent hypotetiskt, som kan ha en procents chans att vinna är Ricky Walden, av rent historiska skäl. Han har spelat sex rankingfinaler och fem av dessa har varit i Asien (hans tre titlar är alla i Kina). Skulle jag få drömma om en vinnare bland dessa så skulle jag välja Haotian eller McManus.