2016-02-16, 17:11
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag kan fixa en!

Förövrigt kan man undra hur Ronnie mår? Nu spelar han med ett hårspänne som håller upp luggen. Vet faktiskt inte om jag sett en karl använda det tidigare... Han verkar vinna med 4-0 mot Tian Pengfei iaf.

Tänkte också på det. Han kanske hoppar på trenden igen med långt hår.

Sjuk utklassning. 98% på närspelet, 100% på långa spelet och defensivspelet.
Citera
2016-02-16, 17:34
Medlem
Skatteskolks avatar
Att det ska till någon annan... (FB) Snooker - Welsh Open 15-21/2-2016

Först klockan 20:00 ikväll. Då ska disk och allt annat vara avklarat.
Citera
2016-02-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Tänkte också på det. Han kanske hoppar på trenden igen med långt hår.

Sjuk utklassning. 98% på närspelet, 100% på långa spelet och defensivspelet.
Förmodligen måste han hitta på något hela tiden och "göra till sig" för att ha som bränsle att spela med.

________

Ser att många här skriver att det var Ronnies första 146-break. Efter att jag forskat lite i saken verkar det dessvärre som att det inte stämmer och att det här således var hans andra. I just Welsh Open 2005 ska han ha gjort ett 146-break i semin mot Barry Hawkins.

Här finns en lista över hur många av varje century som Ronnie gjort. Han har gjort alla ifrån 100-147, men aldrig något högre än 147...
Citera
2016-02-16, 20:02
Medlem
Glappkontakts avatar
Mycket snack om Raketens 146:a. Som jag har förstått saken så är det pris för högsta break. Det Ronnie har kommenterat är att det inte är något extra för just 147. Peter Ebdon hade innan det här 139. (Vill inte veta hur lång tid det tog). För att komma ner till svart så hade Raketen varit tvungen att göra en lågprocentstöt och vem vet hur lätt det hade varit att komma till sista röda. Så varför ska han chansa på 147 istället för att gå för högsta break?
Jag har förståelse för de som inte har spelat snooker att förstå. Däremot så är jag inte imponerad av kommentatorerna när dom börjar racka ner på det sättet dom gör.
Citera
2016-02-16, 20:42
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Jag kan fixa en!

Förövrigt kan man undra hur Ronnie mår? Nu spelar han med ett hårspänne som håller upp luggen. Vet faktiskt inte om jag sett en karl använda det tidigare... Han verkar vinna med 4-0 mot Tian Pengfei iaf.

Ronnie hade hårspänne under en period för kanske 5-10 år sedan.
Citera
2016-02-16, 20:52
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Mycket snack om Raketens 146:a. Som jag har förstått saken så är det pris för högsta break. Det Ronnie har kommenterat är att det inte är något extra för just 147. Peter Ebdon hade innan det här 139. (Vill inte veta hur lång tid det tog). För att komma ner till svart så hade Raketen varit tvungen att göra en lågprocentstöt och vem vet hur lätt det hade varit att komma till sista röda. Så varför ska han chansa på 147 istället för att gå för högsta break?
Jag har förståelse för de som inte har spelat snooker att förstå. Däremot så är jag inte imponerad av kommentatorerna när dom börjar racka ner på det sättet dom gör.

På sista rosa tryckte han till den väldigt hårt och riskabelt. Sen tänker han väldigt mycket snooker så jag tror han fick den här idéen i ett skede där han kunnat agera annorlunda. Speciellt med tanke på hur nöjd han verkade.
Citera
2016-02-16, 21:14
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
På sista rosa tryckte han till den väldigt hårt och riskabelt. Sen tänker han väldigt mycket snooker så jag tror han fick den här idéen i ett skede där han kunnat agera annorlunda. Speciellt med tanke på hur nöjd han verkade.
Absolut sista rosa? Där hade han en bra vinkel för att trycka upp vit till sista svarta. Ett helt vanligt "stun-run" stöt med kort förflyttning som är väldigt lätt att lära ut även till en nybörjare.
Till skillnad från den näst sista röda där han har helt fel vinkel. Du kan se själv vart den vita rimligtvis skulle hamna vid en överstöt. För att komma bra till svart så skulle han vara tvungen att transportera vita väldigt långt. Hade vita rullat 2-3 varv till, då hade det inte varit svårt att göra röd i hörn för att komma upp bra till svart. Och självklart även till sista röda.
Jag säger inte att det är omöjligt. Bara att det ökar svårighetsgraden väldigt mycket.

Vid 5:10 förklarar han "stun run"
https://www.youtube.com/watch?v=LHeeJy_SJFw
Senast redigerad av Glappkontakt 2016-02-16 kl. 21:17.
Citera
2016-02-16, 22:10
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Absolut sista rosa? Där hade han en bra vinkel för att trycka upp vit till sista svarta. Ett helt vanligt "stun-run" stöt med kort förflyttning som är väldigt lätt att lära ut även till en nybörjare.
Till skillnad från den näst sista röda där han har helt fel vinkel. Du kan se själv vart den vita rimligtvis skulle hamna vid en överstöt. För att komma bra till svart så skulle han vara tvungen att transportera vita väldigt långt. Hade vita rullat 2-3 varv till, då hade det inte varit svårt att göra röd i hörn för att komma upp bra till svart. Och självklart även till sista röda.
Jag säger inte att det är omöjligt. Bara att det ökar svårighetsgraden väldigt mycket.

Vid 5:10 förklarar han "stun run"
https://www.youtube.com/watch?v=LHeeJy_SJFw

Var tvungen att kolla för jag vet att du kan spelet. Det var inte sista rosa men väl blåa. D.v.s. bollen in där han tryckte till ganska hårt i svarts högra hörn.
Citera
2016-02-16, 22:23
Medlem
Citat:
Enligt en artikel på bbc så var det 10000 just för MB. Ska vara någon form av rullande pott i rankingturneringar. Sen tillkommer 2000 för turneringens högsta break. (Vilket han lär få hur som helst nu...)
Citera
2016-02-16, 22:49
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Var tvungen att kolla för jag vet att du kan spelet. Det var inte sista rosa men väl blåa. D.v.s. bollen in där han tryckte till ganska hårt i svarts högra hörn.
Då är jag med. Tyvärr ett dåligt uppspel som tvingade fram den stöten. Även om valet av stöt var det minst riskabla i det läget. Om jag inte minns fel så hade han satt miljön i spel om han gått framåt.

Citat:
Enligt en artikel på bbc så var det 10000 just för MB. Ska vara någon form av rullande pott i rankingturneringar. Sen tillkommer 2000 för turneringens högsta break. (Vilket han lär få hur som helst nu...)
Tack för att du korrigerade mitt påstående. Jag hade uppenbarligen missförstått det hela. Även om jag kände till att potten rullar sen något år tillbaka.
Citera
2016-02-17, 08:22
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Då är jag med. Tyvärr ett dåligt uppspel som tvingade fram den stöten. Även om valet av stöt var det minst riskabla i det läget. Om jag inte minns fel så hade han satt miljön i spel om han gått framåt.

Tack för att du korrigerade mitt påstående. Jag hade uppenbarligen missförstått det hela. Även om jag kände till att potten rullar sen något år tillbaka.

Du kan spelet bättre hur bollar beter sig så jag argumenterar inte emot. Vidhåller dock att känslan var att han avsiktligt gjorde det svårare för sig. Som en skrev här. Det är väl hans unka sätt att hålla spelglädjen levande.

Lider med framför allt domaren som kunde fått det här på sitt CV. Publiken i viss mån med men snooker har sina stammisar så vem vet hur många som sett maximumbreak förr. Långt från alla så klart.
Citera
2016-02-17, 10:25
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Du kan spelet bättre hur bollar beter sig så jag argumenterar inte emot. Vidhåller dock att känslan var att han avsiktligt gjorde det svårare för sig. Som en skrev här. Det är väl hans unka sätt att hålla spelglädjen levande.

Lider med framför allt domaren som kunde fått det här på sitt CV. Publiken i viss mån med men snooker har sina stammisar så vem vet hur många som sett maximumbreak förr. Långt från alla så klart.
Grunderna för hur bollen rör sig är ganska simpel geometri. Två kvadrater, ingånde- och utgående vinkel är lika stora etc. Det kan vi gå igenom på en liten timme. Sen kan man naturligtvis få bollen att bete sig lite olika beroende på skruv och hur hårt den går in i vallen. Finns många instruktiva videos filmade med höghastighetskamera. Problemet är bara att kunna visualisera bollens bana.

Hans eftersnack lät nästan lite konstruerat och det är väl inte ett okänt faktum att han och Barry Hearns inte alltid är överens? Han var nog sugen på ett MB men gjorde ett dåligt uppspel. Det kan dock tyckas att han borde ha gjort ett bättre försök på MB och jag kan delvis hålla med.

Tyckte hon lät lite stressad och andfådd. Något jag reagerade på mer än det hans missade MB, var hur han hetsade henne att skynda på lite. Även om det finns skrivet att domaren ska rätta sig efter spelarens tempo och inte styra det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in