2013-04-25, 10:47
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Vill minnas att den svenska kommentatorn har nämnt att ingen svensk har nått upp till 100 poäng vid en officiell match och att den enda riktiga lokalen som finns med snookerbord finns i stockholm, jag kan i och för sig minnas fel.
Du minns helt korrekt. Tidigare var det Biljardpalatset på Kungsholmen som var det största stället för snooker med sina totalt 13 bord. Numera är det Snookerhallen på Söder som är störst med sina nio bord.
Citera
2013-04-25, 11:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Du minns helt korrekt. Tidigare var det Biljardpalatset på Kungsholmen som var det största stället för snooker med sina totalt 13 bord. Numera är det Snookerhallen på Söder som är störst med sina nio bord.

I så fall är det inte så konstigt att det ej är så stor sport här om det bara finns något enstaka ställe att spela på, att hitta en vettig tränare är säkert 10 resor värre här i landet.
Citera
2013-04-25, 11:42
Medlem
TilleyHats avatar
Ni som verkar veta lite om svensk snooker: Vad är ett bra break för en svensk elitspelare? Och vad är ett standardbreak? Har ställt de frågorna till Kim Hartman ett par gånger men aldrig fått svar.

Vid en fråga för ett par år sedan om Jimmy White så sa Kim Hartman att Jimmy även då (c:a 2011) skulle ha vunnit mot en svensk spelare med 10-0 i en hypotetisk första omgång i VM. En spelare som alltså är 15 år efter sitt bäst före datum skulle alltså enligt Hartman ha krossat vilken svensk som helst. Det säger en del om vilken nivå svensk snooker befinner sig på.
Senast redigerad av TilleyHat 2013-04-25 kl. 11:49.
Citera
2013-04-25, 11:47
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Ni som verkar veta lite om svensk snooker: Vad är ett bra break för en svensk elitspelare? Och vad är ett standardbreak? Har ställt de frågorna till Kim Hartman ett par gånger men aldrig fått svar.

Spontant säger jag 50-60.

Hartman har dömt det enda maximum break som gjorts i Sverige. Detta i uppvisningsmatch mellan två kanadensare tror jag. Alain Robidoux och Jim Wych. Jim Wych visste jag inte men såg det när jag fick fuska på stavningen av Robidoux. Min gamla franskalärare från gymnasiet skulle bli besviken om hon visste att jag inte kunde stava till hans namn. :-P
Citera
2013-04-25, 12:14
Medlem
Glappkontakts avatar
Tyvärr så är det troligt att Jimmy White fortfarande skickar upp samtliga svenska spelare på läktaren för att avnjuta snyggt spel och kaffe. Gissar på att ett bra break idag ligger runt 60+. Men tävlingar i elitklassen bjuder nog på många break runt 40.
Fahran Mirza tränade några spelare på Söderhallen ett tag. En väldigt trevlig och ödmjuk person som tidigare har haft vissa framgångar. Men ska man upp på högre nivå med sin träning så är det nog att öppna plånboken och besöka den brittiska ö-världen.
Citera
2013-04-25, 13:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Du menar Mikael Vit? ;-) Nä. Nu ska jag inte vara taskig mot vår snookernestor.

Skall vi börja diskutera uttal så bör vi nämna Jonas Fahlander (Kims kollega). Fahlander har fått för sig att Marco Fu uttalas med engelskt uttal > FOU. Det gör det definitivt inte. Fu är kinesiska och uttalas med kort u och definitivt inte som YOU.

Rätt skall vara rätt.
Citera
2013-04-25, 14:54
Medlem
Glappkontakts avatar
Brukar hända lite udda saker på nyklädda bord innan man har hittat tempo och känsla.
Citera
2013-04-25, 14:59
Moderator
v50s avatar
Citat:
Brukar hända lite udda saker på nyklädda bord innan man har hittat tempo och känsla.

Ja kommentatorn på eurosport 1 sa också att några av robertsons defensivstötar han gjort idag hade varit bra igår men att de nu blev för långa pga det nyklädda bordet.
Citera
2013-04-25, 15:04
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Ja kommentatorn på eurosport 1 sa också att några av robertsons defensivstötar han gjort idag hade varit bra igår men att de nu blev för långa pga det nyklädda bordet.
Gissar på att det kan skilja 10-20%. Framförallt så upplevs bordet som halare. Skulle vara intressant om man kunda se någon skilnad om dom gör som i golfen. Mäter hastigheten med en Stimpmeter.
Citera
2013-04-25, 15:35
Medlem
pettachis avatar
Inne lagom för att se Robertson ligga under 5-6.
Vi ska väl inte tro Robertson också åker ut?
Intressant diskussion i tråden angående borden efter klädbyte, och svenska vs gubbproffs.
Citera
2013-04-25, 15:39
Moderator
v50s avatar
Citat:
Gissar på att det kan skilja 10-20%. Framförallt så upplevs bordet som halare. Skulle vara intressant om man kunda se någon skilnad om dom gör som i golfen. Mäter hastigheten med en Stimpmeter.

Ja det hade varit intressant att få se hur mycket som skiljer i snabbhet om man skulle göra en mätning över det.

Citat:
Ursprungligen postat av pettachi
Inne lagom för att se Robertson ligga under 5-6.
Vi ska väl inte tro Robertson också åker ut?
Intressant diskussion i tråden angående borden efter klädbyte, och svenska vs gubbproffs.

Satt faktiskt och funderade på om det inte skulle vara lite av en skräll om Milkins slog ut Robertson, någon som har koll på hur många gånger respektive spelare har vunnit över den andre i tidigare tävlingar?
Citera
2013-04-25, 16:09
Medlem
Glappkontakts avatar
Statistiskt så vinner väl Robertson 75% av matcherna.
Selby vidare. Kanske inte så oväntat trots allt. Men, kul att se honom vidare.

Lite mer om själva duken. Den är inte helt slät, utan lite hårig. Borstas alltid nerifrån och stryks med ett speciellt strykjärn. Så när man rullar bollen mjukt ifrån nedre kortvallen diagonalt över bordet så kommer bollen att räta ut sig något. Samma fenomen som golfarna upplever när dom ska putta, med- eller motgräs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in