• 1
  • 2
2012-01-11, 21:25
Medlem
Hej!

Just nu sitter jag i en sits som känns obekväm, jag vet inte om ska byta bank eller inte.

Jag har alltid haft SEB som bank, har aldrig tidigare bytt bank. Mina erfarenheter om SEB är väldigt mediokra varken bu eller bä. Oftast är banken "på" mig då dom anser att jag har väldigt mycket pengar på mitt sparkonto (ca, 450tkr) och att dom vill att jag ska se över pengarna och börja placera dem i fonder och dylikt.

Låt oss fantisera med tanken att om SEB skulle gå in konkurs (och bli statligt) så skulle mina sparade pengar gå upp i rök? Stämmer detta?

Som jag skrev tidigare så känns detta obekvämt, har länge funderat på att byta bank till Handelsbanken, dels eftersom SHB känns både stabilare och säkrare, stämmer detta?

Så vad ska jag göra? Snillen med kunskap om detta, vart är ni?
Citera
2012-01-11, 21:28
Medlem
lundagrens avatar
Du har statlig garanti på 100 000 Euro. Så du kan vara lugn
Klart dom vill att du ska placera dom, dom får ju ut courtage och/eller avgifter när du köper fonder och aktier av/genom dom.
Även om dom kallar sig rådgivare så är dom just försäljare som vill ha bonusar.

Om du ska köpa fonder, flytta dina pengar till avanza eller nordnet, betydligt billigare alternativ.
Citera
2012-01-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
Hej!

Just nu sitter jag i en sits som känns obekväm, jag vet inte om ska byta bank eller inte.

Jag har alltid haft SEB som bank, har aldrig tidigare bytt bank. Mina erfarenheter om SEB är väldigt mediokra varken bu eller bä. Oftast är banken "på" mig då dom anser att jag har väldigt mycket pengar på mitt sparkonto (ca, 450tkr) och att dom vill att jag ska se över pengarna och börja placera dem i fonder och dylikt.

Låt oss fantisera med tanken att om SEB skulle gå in konkurs (och bli statligt) så skulle mina sparade pengar gå upp i rök? Stämmer detta?

Som jag skrev tidigare så känns detta obekvämt, har länge funderat på att byta bank till Handelsbanken, dels eftersom SHB känns både stabilare och säkrare, stämmer detta?

Du har statlig insättningsgaranti på dina pengar om banken skulle gå i konkurs. Det kommer dock inte hända oavsett då SEB är systemviktig. Det finns ingen risk att dina slantar går upp i rök.
Citera
2012-01-11, 21:29
Medlem
Vad sitter du på för ränta på ditt sparkonto idag? Antagligen är den räntan lägre än vad inflationen är idag så att du rent av går back på att ha pengarna liggande där. En stor idé är ju att kolla på compriser och jämför vilka banker som kan ge dig bäst ränta. Ett tips som jag skulle vilja ge är att skaffa avanza, som har väldigt låga avgifter, och skaffa ett Investeringssparkonto. Sen kan du börja spara i aktier eller fonder eller vad du vill.
Citera
2012-01-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
Du har statlig insättningsgaranti på dina pengar om banken skulle gå i konkurs. Det kommer dock inte hända oavsett då SEB är systemviktig. Det finns ingen risk att dina slantar går upp i rök.

Är det rätt av mig som låter pengarna ligga kvar på sparkontot istället för att placera dom?

Om jag ska vara ärlig så vet jag vet inte vad jag har för ränta på mitt sparkonto.

Det ska tydligen vara 1,65% ränta på mitt sparkonto enligt SEB själva. Är detta en riktig piss ränta? vad kan en bra ränta ligga på?

http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?...tekey%3Dseb.se
Senast redigerad av clenkey 2012-01-11 kl. 21:34.
Citera
2012-01-11, 21:35
Medlem
Citat:
Hej!

SEB är en dyr och dålig bank, det är nog bara Nordea som är sämre.

Att banken är "på" dej är ju bara för att de vill plocka av dej dina pengar genom att norpa någon procent eller eller två varje år i avgifter.

Dina 450.000 ska du natuligtvis INTE sätta i fonder men det finns två någorlunda säkra placeringar:

Skattekontot, ganska dålig men skattefri ränta.

Riksgälden, något bättre skattefri ränta.

De flesta bankkonton är skyddade av insättningsgarantin men jag skulle inte lite på den.
Citera
2012-01-11, 21:37
Medlem
tmach, om du nu hävdar att SEB är en skit bank, kom då med förslag på bättre banker.

Är Handelsbanken en av dom?
Citera
2012-01-11, 21:40
Medlem
Citat:
tmach, om du nu hävdar att SEB är en skit bank, kom då med förslag på bättre banker.

Är Handelsbanken en av dom?

Jag anser att Handelsbanken är bäst av de fyra stora, låga avgifter, bäst internetbank men dålig sparränta.

De fristående sparbankerna har ofta hyfsade villkor men använder Swedbanks internetbank som är mycket sämre än Handelsbankens.
Citera
2012-01-11, 21:48
Medlem
Lite klokare blev jag trots allt.

Om jag har förstått det rätt så finns det inte en chans på miljonen att SEB skulle gå bankrutt?
Citera
2012-01-11, 21:58
Medlem
Citat:
Lite klokare blev jag trots allt.

Om jag har förstått det rätt så finns det inte en chans på miljonen att SEB skulle gå bankrutt?

Du har uppfattar det rätt. Och OM det mot all förmodan skulle hända så ersätter staten dina pengar. SEB har 3.10 som sparränta om man läser pengarna i 3 månader. De andra bankerna har motsvarande nivåer. Om du inte vill ta risk skulle jag satsa på det.

Har du väldigt lång sparhorisont skulle jag dock satsa på en kombination av obligationer och aktier.

Att byta bank är inget du kommer tjäna speciellt mycket på. Flytta över pengar till ett annat institut som erbjuder bättre ränta är inget du behöver byta för.
Citera
2012-01-11, 21:59
Medlem
Våga använda dig av flera banker. Om du inte får stora förmåner av att ha all din ekonomi samlad på SEB tycker jag att du kan söka runt lite efter småbanker. Då kan du utan problem få 3% ränta med insättningsgaranti och fria uttag. Kan du tänka dig att låsa upp dina pengar kan du få ännu högre ränta.

Dina pengar förlorar c:a 2 procent i värde varje år om de bara ligger pga inflationen. Om du har en ränta på c:a 2,9% kommer du gå plusminus noll.
Citera
2012-01-11, 23:24
Medlem
Jag har varit med om samma sak - banken ville träffas och prata och ge mig goda råd eftersom jag hade så mycket pengar på kontot. Omtänksamt. Jag sket i det.

SEB ger 3,1% på Placeringskonto - dubbla räntan mot vad du nu har på ditt sparkontoto efter endast ett par knapptryckningar på internetbanken.
Pengarna är "låsta" under tre månader men du kan avsluta kontot i förtid med ränteavdrag.

Du kan få lite mer ränta hos de så kallade nischbankerna med eller utan förbehåll för bindningstid. Kolla bara att banken omfattas av den statliga insättningsgarantin, då är du säker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in