Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-11, 17:20
  #1
Medlem
Elizabets avatar
Hejsan!

Det är så att en kompis har börjat teckna serier, och jag fick idag se en del av hans arbete. Han har två färdiga album och fyra stycken han jobbar på.

Men jag upptäckte en sak som gjorde att vi började disktera och fundera, och vi har inte hittat något klart svar på hur det ligger till:


I en scen är huvudkaraktärerna på McDonalds och äter. Då ser man restaurangen med McDonaldsskylten på.

I en annan scen är de inne på Ica, och man ser Ica-skyltar. De köper även Coca-Cola med synlig logga.

Senare i albumet är det en biljakt mellan en BMW 635i och en Volvo V70.
BMW:n är ritad exakt som en riktig BMW 635i och man ser BMW-loggan och texten 635i på den.
Och detsamma gäller Volvon. Man ser Volvo-formen i grillen etc.

Dessutom har bilarna nummerplåtar som finns på andra bilar i verkligheten.

Biljakten slutar med att Volvon kör in genom väggen på Systembolaget. Givetvis ser man Systembolagets skylt...


I ett annat album finns en Mercedes 280SE som ser ut exakt som i verkligheten och den har Mercedesstjärnan på kylaren.
Den åker och tankar på Statoil med Statoilskylt.
Dessutom nämns "Statoil" i en pratbubbla.

Även företagen Gina Tricot, Sia-Glass, Saab, Mercedes-Benz och dansbandet Vikingarna nämns i pratbubblor på olika ställen i albumen.



Min fråga:

Är detta lagligt??

Om han ger ut dessa album, kan han bli åtalad för upphovsrättsbrott???



Jag har sett i bl.a Tintin-serier att Hergé t.ex. ritat bilar som ser ut exakt som riktiga bilmodeller. Och jag vill minnas att vissa äkta spritmärken förekommer. Bl. a. en tågvagn med Loch Lomond Whiskey.

Så det borde väl inte vara några problem?
Eller ansökte Hergé om tillstånd för att få rita t.ex. en Jaguar XJ6 och en Ford Zephyr i Den Svarta Ön??
__________________
Senast redigerad av Elizabet 2012-01-11 kl. 17:27.
Citera
2012-01-11, 17:23
  #2
Medlem
harrings avatar
Tror inte det skall vara någon fara sålänge du inte får varumärket att framstå negativt. Är du osäker och verkligen vill ha med varumärket så kan du ju alltid kontakta ansvarig och fråga ifall det är ok, blir era serier jättestora kommer de nog tacka er och om de bara hamnar i lokala bokhandeln så bryr de sig nog inte om de är med eller ej.
Citera
2012-01-11, 17:40
  #3
Medlem
Paddan1000s avatar
Det borde väl räknas som "Fair use". Jag tycker personligen det bidrar till stämningen på ett positivt sätt med riktiga varumärken istället för påhittade.
Citera
2012-01-11, 17:44
  #4
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harring
Tror inte det skall vara någon fara sålänge du inte får varumärket att framstå negativt. Är du osäker och verkligen vill ha med varumärket så kan du ju alltid kontakta ansvarig och fråga ifall det är ok, blir era serier jättestora kommer de nog tacka er och om de bara hamnar i lokala bokhandeln så bryr de sig nog inte om de är med eller ej.


Framstå som negativt?

En helt ny Volvo jagar en sliten BMW från 70-talet genom centrala Göteborg.
BMW:n snirklar sig galant som en ål genom gatorna och får inte en skråma.

Volvon sladdar hit och dit och slår ner både lykstolpar, fotgängare och cyklister.
Den kör upp på en ett bilsläp, skuttar över Götaplatsen och klipper huvudet av Poseidon.
Sedan kör den under en lastbil så att taket ryker.

Slutligen brakar den in genom väggen på glasbanken.

Kan det tolkas som att han framställer Volvo som negativt tro? Att Volvo får stryk på hemmaplan?

Men det är förvisso en utveckligsstörd som kör Volvon dock...
Citera
2012-01-11, 19:36
  #5
Medlem
miikoss avatar
Det är nog upp till upphovsrättsägaren att bestämma. Jag vet att SAAB Automobile hade ett krav på filmbolaget som spelade in Wallander filmerna att barn måste åka med säkerhetsbälte på i filmerna.

Man har visserligen citat rätt (kopiera en del). Oklart hur det om man kopierar en hel sak dock.
Citera
2012-01-12, 08:30
  #6
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är nog upp till upphovsrättsägaren att bestämma. Jag vet att SAAB Automobile hade ett krav på filmbolaget som spelade in Wallander filmerna att barn måste åka med säkerhetsbälte på i filmerna.

Man har visserligen citat rätt (kopiera en del). Oklart hur det om man kopierar en hel sak dock.
Oj! Kan man ställa såna krav i filmer med?

En bekant till mig har en Saab 95.
Om vi skulle spela in en film där en minderårig sitter obältad i den bilen - kan Saab åtala oss på något vis då??

(Om det nu finns bälten i den modelllen vill säga. Det kanske inte gör det. Men isåfall: Om vi spelar in samma sak i en nyare modell som har bälten då.)
__________________
Senast redigerad av Elizabet 2012-01-12 kl. 08:35.
Citera
2012-01-13, 22:00
  #7
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Oj! Kan man ställa såna krav i filmer med?

En bekant till mig har en Saab 95.
Om vi skulle spela in en film där en minderårig sitter obältad i den bilen - kan Saab åtala oss på något vis då??

(Om det nu finns bälten i den modelllen vill säga. Det kanske inte gör det. Men isåfall: Om vi spelar in samma sak i en nyare modell som har bälten då.)

Kom just på att det är mest troligt att de fick låna bilarna av SAAB
Då handlar det egentligen ej om upphovsrätt, utan om köp/låne avtal. Ursäkta för mitt OT.

Vad man gör med en köpt bil berör nog inte dem. De kräver ju inte tillbaka bilar av förare som döms för trafikbrott
__________________
Senast redigerad av miikos 2012-01-13 kl. 22:03.
Citera
2012-01-19, 02:18
  #8
Medlem
FreddeDs avatar
I 91:an så ritar ju åtminstone Jan Gissberg väldigt verklighetstrogna Volvobilar. Även gamla mazdor och BMW:s har förekommit. Säkert andra märken också för den delen.
Bilarna har framställts både i god och dålig dager så på den biten tror jag inte att det kommer bli några problem.
Citera
2012-01-19, 07:34
  #9
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
I 91:an så ritar ju åtminstone Jan Gissberg väldigt verklighetstrogna Volvobilar. Även gamla mazdor och BMW:s har förekommit. Säkert andra märken också för den delen.
Bilarna har framställts både i god och dålig dager så på den biten tror jag inte att det kommer bli några problem.

Överstens bilar brukar ju bli krossade eller allmänt förstörda.
Systembolaget mm är också med i serierna..
Citera
2012-01-31, 12:15
  #10
Medlem
Von Drakes avatar
Det finns många exempel på varumärken i serier. Fantomen, Agent X9, Johnny Hazard mm har ju verkliga bilar, telefoner, datorer osv, där man ser logotyperna. I svenska serier är det väl mest 91:an, men vill minnas att det i serien Rocky har funnits en systembolagsskylt. Men jag hade nog kollat med de svenska företagen före publiceringen för säkerhets skull. Kan man egentligen inte jämföra detta med att skriva ut varumärkesnamnet i en roman?
Regskyltarna, kan kanske vara lite känsligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback