• 1
  • 2
2012-01-11, 11:33
Medlem
bigglezs avatar
Jag har vid ett tillfälle, av oklar anledning, köpt hem två påsar ris. Tyvärr visade det sig när jag kom hem att det inte fanns några instruktioner på påsarna...
http://imageshack.us/photo/my-images...111111904.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images...111111919.jpg/
Nu har jag använt upp den första påsen, med minst sagt usla resultat. Jag tycker mig ha provat alla knep jag kan komma på, men riset blir alltid överkokt och grötigt på ytan men knaprigt och rått i mitten. Nu är det alltså bara en påse kvar, och jag tänkte försöka mig på det igen idag. Hur skall jag göra för att ha störst chanser? Hjälp mig, FB!
Citera
2012-01-11, 11:46
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigglez
Jag har vid ett tillfälle, av oklar anledning, köpt hem två påsar ris. Tyvärr visade det sig när jag kom hem att det inte fanns några instruktioner på påsarna...
http://imageshack.us/photo/my-images...111111904.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images...111111919.jpg/
Nu har jag använt upp den första påsen, med minst sagt usla resultat. Jag tycker mig ha provat alla knep jag kan komma på, men riset blir alltid överkokt och grötigt på ytan men knaprigt och rått i mitten. Nu är det alltså bara en påse kvar, och jag tänkte försöka mig på det igen idag. Hur skall jag göra för att ha störst chanser? Hjälp mig, FB!

Grötigt blir de pga av du köpt en grötris Samt ett ris man t.ex. använder för sushi eller speciella typer av stickyrice, de ska vara väldigt grötigt då. Har du spolat risat 2-3ggr innan tillagning? Använder du rätt mängd vatten etc? DUbelt så mkt vatten som ris, ska ju sjuda o inte koka.
Citera
2012-01-11, 11:55
Medlem
lägg det i blöt en timme eller två innan du kokar det, minskar risken för att det kokar sönder ytterst och är rått i mitten

koka sedan riset som du kokar pasta

ta mkt vatten (häll bort det du lät det ligga i blöt i, det innehåller skalrester m.m. som många inte tycker är så gott), låt småputtra (det tar ca 10 min) tills riset är al dente, alltså har en liten, liten kärna kvar i mitten

häll av i durkslag, häll tillbaks i grytan och låt stå och ånga av sig på plattan på låg värme en stund (utan lock)

om det fortfarande har en kärna kvar efter en stunds ångande, om du alltså tagit av det lite tidigt, skvätter du i ett par matskedar vatten och lägger på locket i ytterligare 5-10 min, fortfarande med lite värme på plattan

överkurs är att lägga i ngn matsked smör eller olja i botten på pannan innan du häller tillbaka riset från durkslaget, det är många som gillar det... om man låter det stå länge på värmen så bildas en brun, knaprig skorpa i botten som anses som delikat på sina håll i världen (men då gäller det att ha en gryta som är okej för detta ändamål)

allt ris kan kokas som pasta
Citera
2012-01-11, 12:05
Medlem
bigglezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Grötigt blir de pga av du köpt en grötris Samt ett ris man t.ex. använder för sushi eller speciella typer av stickyrice, de ska vara väldigt grötigt då. Har du spolat risat 2-3ggr innan tillagning? Använder du rätt mängd vatten etc? DUbelt så mkt vatten som ris, ska ju sjuda o inte koka.

Ah, I see your point

Citat:
Ursprungligen postat av Handke
lägg det i blöt en timme eller två innan du kokar det, minskar risken för att det kokar sönder ytterst och är rått i mitten

koka sedan riset som du kokar pasta

ta mkt vatten (häll bort det du lät det ligga i blöt i, det innehåller skalrester m.m. som många inte tycker är så gott), låt småputtra (det tar ca 10 min) tills riset är al dente, alltså har en liten, liten kärna kvar i mitten

häll av i durkslag, häll tillbaks i grytan och låt stå och ånga av sig på plattan på låg värme en stund (utan lock)

om det fortfarande har en kärna kvar efter en stunds ångande, om du alltså tagit av det lite tidigt, skvätter du i ett par matskedar vatten och lägger på locket i ytterligare 5-10 min, fortfarande med lite värme på plattan

överkurs är att lägga i ngn matsked smör eller olja i botten på pannan innan du häller tillbaka riset från durkslaget, det är många som gillar det... om man låter det stå länge på värmen så bildas en brun, knaprig skorpa i botten som anses som delikat på sina håll i världen (men då gäller det att ha en gryta som är okej för detta ändamål)

allt ris kan kokas som pasta

Det här lät som en intressant metod! Helt annorlunda mot vad jag provat förut (i stort sett det Nemjung föreslår). Provar det här direkt och rapporterar resultatet ikväll!
Citera
2012-01-11, 13:22
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigglez
Ah, I see your point

Det här lät som en intressant metod! Helt annorlunda mot vad jag provat förut (i stort sett det Nemjung föreslår). Provar det här direkt och rapporterar resultatet ikväll!

mm de funkar på de sättet men t.ex. om du ska göra ett sushi ris eller annan typ av sticky rice så funkar de inte å gö så, man kan göra på de sättet om man bara vill koka sitt ris mjukt o ätbart(dålig genväg bara)
Citera
2012-01-11, 13:44
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Det står fint rundkornigtris och inte grötris på förpackningen.

Spola riset lite innan användningen, sen tar du dubbelt så mycket vatten som ris och lite salt i en kastrull och låter det småputtra tills allt vatten kokat in, klart! Sista stunden kan man stänga av plattan helt och dra kastrullen åt sidan så slipper man riskera att det bränner fast.'

Aldrig misslyckats hittills.
Citera
2012-01-11, 14:00
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Det står fint rundkornigtris och inte grötris på förpackningen.

Spola riset lite innan användningen, sen tar du dubbelt så mycket vatten som ris och lite salt i en kastrull och låter det småputtra tills allt vatten kokat in, klart! Sista stunden kan man stänga av plattan helt och dra kastrullen åt sidan så slipper man riskera att det bränner fast.'

Aldrig misslyckats hittills.

.....Definera vad fint menas i samhanget med ett rundkornigt ris? Rundkornigt ris är oftast polerat vilket gör att på många förpackningar står de oftast Fint... Rundkornigt ris klibbar lätt ihop då det kokas och passar därför bäst till gröt, puddingar etc...

Behöver dessutom inte stå Grötris på förpackningen om man ska göra gröt på de, funkar utmärkt med vilket annat rundkornigt ris som helst. Själv gjorde jag julgröt å ris a la malta på ett koreanskt rundkornigt ris i år, du märker ingen som helst skillnad....
Senast redigerad av Nemjung 2012-01-11 kl. 14:02.
Citera
2012-01-11, 14:11
Medlem
Golachabs avatar
Vi lägger riset i vatten några timmar och ångkokar riset sedan. Helst används en speciell apparatur men sådan har vi inte här i Sverige. Det blir klibbigt men inte grötigt. Khao niao kallas det för i Laos och Thailand (eller khao nueng i norra Thailand) och äts där främst i Isan-provinsen och bland Lanna-folket i norra.
Citera
2012-01-12, 00:19
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Vi lägger riset i vatten några timmar och ångkokar riset sedan. Helst används en speciell apparatur men sådan har vi inte här i Sverige. Det blir klibbigt men inte grötigt. Khao niao kallas det för i Laos och Thailand (eller khao nueng i norra Thailand) och äts där främst i Isan-provinsen och bland Lanna-folket i norra.

Om du syftar på riskokare så finns de ju lite hör å där men annars vet jag inte vad för apparatur du menar? Klibbigt ris äter man ju förövrigt i de större delarna av asien?
Citera
2012-01-12, 12:03
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Om du syftar på riskokare så finns de ju lite hör å där men annars vet jag inte vad för apparatur du menar? Klibbigt ris äter man ju förövrigt i de större delarna av asien?
Nej inte riskokare. Klibbigt ris på det sättet som khao niao är inte så vanligt som vardagsris. Det är inte klibbigt att ta på men riset klibbas fast i varandra. Det äts med fingrarna. Vet inte hur jag ska beskriva riktigt.

Så här görs det traditionellt:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=...0&feature=fvwp
Citera
2012-01-12, 12:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej inte riskokare. Klibbigt ris på det sättet som khao niao är inte så vanligt som vardagsris. Det är inte klibbigt att ta på men riset klibbas fast i varandra. Det äts med fingrarna. Vet inte hur jag ska beskriva riktigt.

Så här görs det traditionellt:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=...0&feature=fvwp
Cool, man lär sig något nytt varje dag. Det där har jag aldrig sett förut, nu vill jag testa sticky rice.
Citera
2012-01-12, 12:49
Medlem
Nemjungs avatar
fan jobbigt de är när folk drar en klick smör i t.ex. sticky rice eller ris över huvudtaget, så jäävla vidrigt.. Uncle bens typ av ris kan funka men ingen favorit de heller... fyfan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in