Citat:
Ursprungligen postat av
the-gafferr
För mig är det helt oförståeligt varför inte cyklister behandlas med mer respekt och försiktighet av bilister. Jag kan erkänna att jag inte är helt objektiv i diskussionen, jag cyklar både med "vanlig" cykel samt landsvägscykel. Det är ofta rätt obehagligt hur man blir behandlad av bilister som vill köra om i svängar, vid skymd sikt, många kör om alldeles för fort och för nära (vilket leder kan leda till kraftiga vinddrag).
Förstår inte vad allt hat mot cyklister grundar i. Av någon märklig anledning behandlas cyklister på bilvägar bättre i bl.a. sydeuropa, där behandlas cyklister med vördnad.
Cyklister i Sydeuropa behandlas inte med vördnad (

) men du har en poäng här. Förståelsen är större i södra Europa och jag tror det beror på att cykelsporten är vansinnigt mycket större i Frankrike, Italien och Spanien. Att cyklister tränar på vanliga landsvägar är betydligt mer frekvent än i Sverige. Människor i allmänhet uppskattar cykelsport på ett helt annat sätt än i Sverige.
Hatet mot cyklister (om det nu finns något hat) beror på att cyklister med råge är sämst på att respektera trafikregler av alla trafikantgrupper. Har du sovit under en sten för länge?
Jag cyklar själv regelbundet, jag kör bil regelbundet. När jag cyklar har jag, som dom flesta andra, en tendens att "bryta" (

) mot vissa trafikregler på ett sätt som jag
aldrig skulle kunna tänka mig att göra som bilist.
Cyklister är oskyddade men många cyklister ber om att få problem genom sin attityd.