2014-04-22, 13:32
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Efter att ha varit ute och nöjescyklat lite i vårvädret så har jag lagt märke till dessa trikåmänniskor.
Jag förstår absolut varför man väljer vägen före cykelvägen om cykelvägen är full med grus och/eller tjejer med barnvagnar.
Jag bor i en stad där det finns mycket och väl underhållna cykelbanor både i stadsmiljö och längst större vägar som sträcker sig från staden ut till mindre orter i några mils omkrets.
Men ändå jag har ofta sett trikåcyklister ligga på vägen trots att det precis bredvid finns en tom cykelväg med fin ren asfalt.

Jag höll jämn fart med en sådan i en halvmil när jag låg på cykelvägen och han på landsvägen.. så det är ju inte så att det går långsammare på cykelvägen direkt.
Citera
2014-04-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Efter att ha varit ute och nöjescyklat lite i vårvädret så har jag lagt märke till dessa trikåmänniskor.
Jag förstår absolut varför man väljer vägen före cykelvägen om cykelvägen är full med grus och/eller tjejer med barnvagnar.
Jag bor i en stad där det finns mycket och väl underhållna cykelbanor både i stadsmiljö och längst större vägar som sträcker sig från staden ut till mindre orter i några mils omkrets.
Men ändå jag har ofta sett trikåcyklister ligga på vägen trots att det precis bredvid finns en tom cykelväg med fin ren asfalt.

Jag höll jämn fart med en sådan i en halvmil när jag låg på cykelvägen och han på landsvägen.. så det är ju inte så att det går långsammare på cykelvägen direkt.

Han kanske inte visste om att det var sopat från grus, eller så ville han inte trängas där med dig. eller så var han inne på sin sjunde träningsmil för dagen och orkade inte ta omvägen upp på cykelbanan. vem vet..
Citera
2014-04-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinezzZ
Han kanske inte visste om att det var sopat från grus, eller så ville han inte trängas där med dig. eller så var han inne på sin sjunde träningsmil för dagen och orkade inte ta omvägen upp på cykelbanan. vem vet..

Jo.. fast det hade varit närmare att ta cykelbanan än att svänga ut på vägen (om än baara med 2 meter) så det hade inte varit en omväg.
Han låg före mig fram till korsningen men eftersom jag svängde ut på cykelbanan så slapp jag stå och trängas med bilar och var ikapp. Alltså hade han inte behövt trängas med mig heller. Och så jävla jobbigt är det faktiskt inte att kolla ett par meter åt sidan.

Det är dessutom inte en enstaka företeelse utan verkar vara rätt vanligt bland dessa trikåcyklister. Jag har cyklat ca 60 mil i april och mött många sådana. Aldrig sett en sådan på cykelbanan trots att det som saft finns tomma fina cykelbanor.
Citera
2014-04-22, 19:06
Medlem
Johan_08s avatar
2 gånger har cyklister kört in i mig, båda gångerna var på vägen när det fanns cykelbana bredvid

Ena gången hade jag stått stilla i minst 15 sekunder när jag blinkade vänster i en korsning, rätt va de var så sa de pang och en cyklist låg under min bil. (östermalm)
Andra gången så körde jag på en 30-väg, gående kommer vid övergångsställe så jag stannar och då kommer en cyklist från ingenstans och kör in i sidan av min bil. (kungsholmen)

Körkortsbrist?
Citera
2014-04-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinezzZ

När man kör racercykel är trottoarkanter ett problem. Han kanske inte visste att det var en halvmil utan trottoarkanter.
Citera
2014-04-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
När man kör racercykel är trottoarkanter ett problem. Han kanske inte visste att det var en halvmil utan trottoarkanter.

Jodå... det var en sträcka på 7km mellan två tätorter helt utan trottoar, enda som bryter asfalten är en järnvägskorsningen men den går ju över både bil- och cykelväg.

Jag kanske kan köpa att man väljer bilvägen när man är flera stycken och håller på och nyttjar varandra för vindgrejer och sånt.. Men ensam?
Det känns som att de ibland helt enkelt anser att de är för fina för cykelbanan.
Citera
2014-04-22, 21:17
Medlem
Prova cykla lite själv förstår du nog varför cykelbanor inte är så bra om man cyklar lite fortare. För några veckor sen kom jag ikapp en tjej som var ute o joggade, hon hade hörlurar i öronen så hon hörde inte när man plingade att hon skulle flytta sig, dessutom en hund vars koppel blockerade hela cykelbanan. Det gick helt enkelt inte att komma förbi.

Inte helt ovanligt med mammor med barnvagnar i bredd, ofta när man plingar på dem flyttar dem sig inte, utan blänger mest lite på en.

Ska cykelbanor gå att använda måste de respekteras av övriga trafikanter, inte bara gående utan även bilister, som ju ibland parkerar dem, sen måste de byggas vettigare.
Citera
2014-04-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jodå... det var en sträcka på 7km mellan två tätorter helt utan trottoar, enda som bryter asfalten är en järnvägskorsningen men den går ju över både bil- och cykelväg.

Jag kanske kan köpa att man väljer bilvägen när man är flera stycken och håller på och nyttjar varandra för vindgrejer och sånt.. Men ensam?
Det känns som att de ibland helt enkelt anser att de är för fina för cykelbanan.

Svaret är väl givet att det går att hålla en högre snitthastighet på bilväg än cykelväg. mindre stopp och viadukter under vägen etc som skall passeras som alla tycker är förjävligt med cykelbana. nu kanske han höll sig där av vana bara just detta tillfälle. men en ensam cyklist är ju inte så farligt att köra om oftast med bil. tror kanske han tycker cykelbanan är för amatörer?
Citera
2014-04-26, 21:09
Medlem
the-gafferrs avatar
Till alla er som grälar om detta kan jag rekommendera denna briljanta artikel:

Cyklisterna är ju trafikens hjältar

Citat:
I snitt dödas en cyklist per år i Stockholm i en sådan olycka. Men i stället för att ifrågasätta att fordon, där chauffören inte kan se medtrafikanterna, får framföras inne i städer, läggs skulden på dödsoffren.

För mig är det helt oförståeligt varför inte cyklister behandlas med mer respekt och försiktighet av bilister. Jag kan erkänna att jag inte är helt objektiv i diskussionen, jag cyklar både med "vanlig" cykel samt landsvägscykel. Det är ofta rätt obehagligt hur man blir behandlad av bilister som vill köra om i svängar, vid skymd sikt, många kör om alldeles för fort och för nära (vilket leder kan leda till kraftiga vinddrag).

Det är på gränsen att jag tycker att vissa bilister, oftast är det dock lastbilschaufförer, beter sig skamligt dåligt. Förstår inte vad allt hat mot cyklister grundar i. Av någon märklig anledning behandlas cyklister på bilvägar bättre i bl.a. sydeuropa, där behandlas cyklister med vördnad.
Senast redigerad av the-gafferr 2014-04-26 kl. 21:12.
Citera
2014-04-27, 08:10
Medlem
rolllers avatar
Jag hatar er!
Citera
2014-04-27, 10:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
För mig är det helt oförståeligt varför inte cyklister behandlas med mer respekt och försiktighet av bilister. Jag kan erkänna att jag inte är helt objektiv i diskussionen, jag cyklar både med "vanlig" cykel samt landsvägscykel. Det är ofta rätt obehagligt hur man blir behandlad av bilister som vill köra om i svängar, vid skymd sikt, många kör om alldeles för fort och för nära (vilket leder kan leda till kraftiga vinddrag).

Förstår inte vad allt hat mot cyklister grundar i. Av någon märklig anledning behandlas cyklister på bilvägar bättre i bl.a. sydeuropa, där behandlas cyklister med vördnad.

Cyklister i Sydeuropa behandlas inte med vördnad ( ) men du har en poäng här. Förståelsen är större i södra Europa och jag tror det beror på att cykelsporten är vansinnigt mycket större i Frankrike, Italien och Spanien. Att cyklister tränar på vanliga landsvägar är betydligt mer frekvent än i Sverige. Människor i allmänhet uppskattar cykelsport på ett helt annat sätt än i Sverige.

Hatet mot cyklister (om det nu finns något hat) beror på att cyklister med råge är sämst på att respektera trafikregler av alla trafikantgrupper. Har du sovit under en sten för länge?

Jag cyklar själv regelbundet, jag kör bil regelbundet. När jag cyklar har jag, som dom flesta andra, en tendens att "bryta" ( ) mot vissa trafikregler på ett sätt som jag aldrig skulle kunna tänka mig att göra som bilist.

Cyklister är oskyddade men många cyklister ber om att få problem genom sin attityd.
Citera
2014-04-28, 14:58
Medlem
Jag cyklar dagligen, är fullt medveten om när jag inte riktigt följer trafikreglerna men i 99 % av fallen beror det på att bilister lämnar företräde och då är det lämpligast att fullfölja manövern trots att det inte är helt överensstämmande med trafikreglerna. Det är farligare att stanna, vela, vinka fram, bli osäker och förorsaka en krock bara därför. Naturligtvis är detta ett problem och jag förstår ju att bilister tar det säkra före det osäkra i många fall för att man av erfarenhet vet att cyklister följer cykelbanorna utan någon tanke på att de själva har väjningsplikt. Men detta beteende subventioneras av bilister så det går inte att peka ut en grupp som ensamt skyldig.

Jag tackar när jag blir förbisläppt, jag försöker vara så tydlig som möjligt med vad jag tänker göra, såsom att svänga eller bromsa. Dock får man som cyklist emellanåt känna av rena mordförsök från bilister och jag anser att dessa aggressiva bilister ska få sina körkort indragna och ställas inför rätta. De är fullkomligt livsfarliga. Som van cyklist vet jag när någon medvetet försöker förorsaka en olycka eller när det faktiskt sker p.g.a. ouppmärksamhet. Man blir riktigt ledsen när en annan person försöker skada en, av en enda anledning; att de inte kan behärska sin ilska och uppenbarligen saknar de kognitiva förmågor som är önskvärt hos en vuxen individ för att de ska kunna göra en rimlig riskbedömning och konsekvensanalys. Under mina tio år som cyklist är det bara män som försökt mörda mig när jag cyklar. Kvinnliga förare har utsatt mig för stora risker de med men jag har aldrig upplevt att det görs av ren illvilja och mordlystnad, det sker istället p.g.a. misstag och bristande uppmärksamhet.

De potentiella mördarna som sitter bakom ratten brukar preja cyklister i refuger, tuta och hytta med näven. De uppvisar tydligt att de varken behärskar trafikreglerna eller sin aggressivitet. Likaså är det med de mordlystna fegisarna som kommer bakifrån och kör om i hög hastighet och så nära de törs för att de minsann ska skrämma cyklisten lite. För de har alltid rätt och uppfostrar gärna andra med den andras liv som insats. Jag känner till sorten. Män. Nämnde jag det? Ibland är de så upphetsade av sin narcissism och aggressivitet att de inte ens försöker dölja att de uppskattar att köra ihjäl människor, de svänger sonika på ratten och försöker köra in i sidan på en.

Jag uppmanar därför alla cyklister att investera i en kamera och dokumentera dessa mordförsök. Jag vet att det sker titt som tätt. Det kan aldrig någonsin vara ok att medvetet försöka skada andra människor. De här idioterna behöver förstå vad de håller på med och vad det kan medföra för konsekvenser. Så istället för att sitta och argumentera emot hatarna i den här tråden, filma dem och sätt dit dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in