Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Var krutet granulerat? Isåfall vilken storlek hade granulerna? Vilken metod användes vid framställningen, äger du en våg? Vad står det på ÖoB:s grillkol att det är för träslag? Har du testat pilkol för att kunna jämföra med ett "erkänt" bra kol?
Frågorna hopar sig, Suryoyo!
Aktivt kol är kasst pga att man förångat mycket av de tjärliknande föreningar som hjälper till att antända kolet. I nödfall så kan man använda kol som är kolat av tidningspapper.
Nej jag granulerade inte krutet, jag eldade mest upp småhögar av det. Jag var mer i extas över att de faktiskt fungerade, hade inte riktigt räknat med detta.
Vid "framställningen" hade jag placerat en fylld färgburk med hål i locket direkt på grillen, efterssom det var rent experimentellt chansade jag lite, när det nästan slutade ryka tog jag bort burken, men någon tid eller så tog jag inte.
Nej, jag äger ingen våg, jag har en linjal och en referrensvikt, sedan räknar jag ut vad vikten är beroende på hur långt avståndet är från mitten (jepp jag har en digitalvåg, gör du svartkrut utan digitalvåg?)
På öb´s kol stod det bara att det är av lövträd, en ren chansning mao.
Jag har inte provat pil, men al däremot.
Är frågorna i informationssyfte, eller ett halvtarvligt försök att framställa dig själv som någon sorts profet...får dom vibbarna