2012-01-09, 21:36
Medlem
suryoyos avatar
Mina egna erfarenheter kan jag dela med er, men det finns säkert fler så dela med er !

Bra kol:
Öb säljer kol som verkligen var skitbra, om ni hittar göfab 10´an så sålde dom ett kol med väldigt låg densitet, poröst som fan, köpte dessvärre bara en säck.

Dåligt kol:
Coop forums kol är hårt som sten, ger ett krut som brinner värdelöst oavsett hur länge man maler den.
Citera
2012-01-09, 21:40
Medlem
-20r53-s avatar
köper du grill kol eller grill briketter då?
har för mig att man ska använda sig av aktivt kol för bästa effekt och det säljs överallt etc ICA
Citera
2012-01-09, 21:46
Medlem
Forzos avatar
Aktivt kol är väl det sämsta man kan använda till svartkrut eller?

Har läst på mer än ett ställe här på forumet att Willys egna kol är förvånansvärt bra.
Citera
2012-01-09, 21:52
Medlem
svenasfulls avatar
aktivt kol går inte o ha för det är sten kol och det ska ju vara trä.

är det någon som har pröva kol från kokosnötsskal hade så kol i somras när vi grilla men tänkte aldrig på att pröva det till BP och vet inte vart vi köpte de kanske inte är så bra med tanke på att kokosnötter är ganska hårda men det vore ändå kul att pröva
Citera
2012-01-09, 22:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Aktivt kol är väl det sämsta man kan använda till svartkrut eller?

Har läst på mer än ett ställe här på forumet att Willys egna kol är förvånansvärt bra.
Borde väl gå att göra ett "ghettotest" genom att släppa lite över ett ljus så det sakta faller ned mot lågan, ju bättre det brinner....?
Citera
2012-01-09, 23:42
Medlem
suryoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -20r53-
köper du grill kol eller grill briketter då?
har för mig att man ska använda sig av aktivt kol för bästa effekt och det säljs överallt etc ICA

Helt värdelöst, slöseri med tid att använda aktivt kol.
Briketter är uteslutet, det är kol som gäller. Man vet aldrig vad dom pressat in i briketter.

Så hittils godkända kol är: willys egna, öb´s och göfab tian
Citera
2012-01-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenasfull

Det finns Aktivt kol som är gjort av trä med, dock har du endå rätt i sak, som jag har förståt det hela så är problemet med aktivt kol att det är för "rent" så att säg, har läst lite teorier om att ej aktivt kol blir mer reaktivt pga olika kolväten som sitter fast i porerna.
Citera
2012-01-10, 00:43
Bannlyst
nyfiken fråga ! vart köper ni de andra 2 ämnena ??? vilka volymer ??
Citera
2012-01-10, 04:23
Medlem
Citat:
Aktivt kol är sällan stenkol. Kvalitetsprodukter är kokosfiber. (det avhuggna på utsidan av kokosnötter. Vi får inte det på våra nötter här, det är bortskalat sedan länge) Anledningen till att aktivt kol suger är för att man har förångat mycket av det roliga som annars är kvar i kolen, för att göra den mer porös. Med andra ord själva processen för att "aktivera" kolen är orsaken till varför aktivt kol inte duger till krut osv.

Citat:
är det någon som har pröva kol från kokosnötsskal hade så kol i somras när vi grilla men tänkte aldrig på att pröva det till BP och vet inte vart vi köpte de kanske inte är så bra med tanke på att kokosnötter är ganska hårda men det vore ändå kul att pröva
Själva skalet tror jag inte speciellt mycket på, men fiberna som normalt används till aktivt kol kunde mycket väl vara intressanta. Vill man prova brukar de säljas som "matta" för vattenväxter, där man säljer damm utrustning och liknande.
B!
Citera
2012-01-10, 04:45
Medlem
suryoyos avatar
Jag provade att göra kol på tvättade skal av solrosfrön (vi syrianer äter ofantliga mängder), det fungerade likvärdigt bra grillkol.
Citera
2012-01-10, 09:36
Medlem
Jomazis avatar
Var krutet granulerat? Isåfall vilken storlek hade granulerna? Vilken metod användes vid framställningen, äger du en våg? Vad står det på ÖoB:s grillkol att det är för träslag? Har du testat pilkol för att kunna jämföra med ett "erkänt" bra kol?

Frågorna hopar sig, Suryoyo!

Aktivt kol är kasst pga att man förångat mycket av de tjärliknande föreningar som hjälper till att antända kolet. I nödfall så kan man använda kol som är kolat av tidningspapper.
Citera
2012-01-10, 10:28
Medlem
suryoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Var krutet granulerat? Isåfall vilken storlek hade granulerna? Vilken metod användes vid framställningen, äger du en våg? Vad står det på ÖoB:s grillkol att det är för träslag? Har du testat pilkol för att kunna jämföra med ett "erkänt" bra kol?

Frågorna hopar sig, Suryoyo!

Aktivt kol är kasst pga att man förångat mycket av de tjärliknande föreningar som hjälper till att antända kolet. I nödfall så kan man använda kol som är kolat av tidningspapper.

Nej jag granulerade inte krutet, jag eldade mest upp småhögar av det. Jag var mer i extas över att de faktiskt fungerade, hade inte riktigt räknat med detta.
Vid "framställningen" hade jag placerat en fylld färgburk med hål i locket direkt på grillen, efterssom det var rent experimentellt chansade jag lite, när det nästan slutade ryka tog jag bort burken, men någon tid eller så tog jag inte.
Nej, jag äger ingen våg, jag har en linjal och en referrensvikt, sedan räknar jag ut vad vikten är beroende på hur långt avståndet är från mitten (jepp jag har en digitalvåg, gör du svartkrut utan digitalvåg?)
På öb´s kol stod det bara att det är av lövträd, en ren chansning mao.
Jag har inte provat pil, men al däremot.
Är frågorna i informationssyfte, eller ett halvtarvligt försök att framställa dig själv som någon sorts profet...får dom vibbarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in