2012-01-10, 13:38
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Nej jag granulerade inte krutet, jag eldade mest upp småhögar av det. Jag var mer i extas över att de faktiskt fungerade, hade inte riktigt räknat med detta.
Vid "framställningen" hade jag placerat en fylld färgburk med hål i locket direkt på grillen, efterssom det var rent experimentellt chansade jag lite, när det nästan slutade ryka tog jag bort burken, men någon tid eller så tog jag inte.
Nej, jag äger ingen våg, jag har en linjal och en referrensvikt, sedan räknar jag ut vad vikten är beroende på hur långt avståndet är från mitten (jepp jag har en digitalvåg, gör du svartkrut utan digitalvåg?)
På öb´s kol stod det bara att det är av lövträd, en ren chansning mao.
Jag har inte provat pil, men al däremot.
Är frågorna i informationssyfte, eller ett halvtarvligt försök att framställa dig själv som någon sorts profet...får dom vibbarna

Profet? Simsalabim arabesk marrakech, broder!

Du har gjort ett krut som du skriver är bra, och ett som du skriver är dåligt. Jag tyckte att beskrivningen av hur du kommit fram till detta var lite otydlig. Har du testat att kola annat än solrosfröskal?
Det ska tydligen finnas ett optimum där kolet kolats tillräckligt länge för att bli kol, men inte tillräckligt för att minsta de flyktiga ämnena.
Citera
2012-01-10, 13:49
Medlem
suryoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Profet? Simsalabim arabesk marrakech, broder!

Du har gjort ett krut som du skriver är bra, och ett som du skriver är dåligt. Jag tyckte att beskrivningen av hur du kommit fram till detta var lite otydlig. Har du testat att kola annat än solrosfrön?

Ok då förstår jag, för att förstärka min redan oseriösa framtoning...japp jag har faktiskt kolat gevalia kaffe och Al.
Kaffet var fortfarande mörkbrunt\svart och knappast förkolnat.
Gevalia kaffet gör sig bättre i kaffekoppen kom jag fram till, men de blev rejält med glöd, kanske man kan göra en kaffefontän på det?
Rent trä ger jämnare resultat, jag delade träet i jämntjocka bitar och torrdestillerade mha färgburk med hål.
Det är omständigt och jävligt att behöva kola själv.

Hur gör du kol på tidningar?
Citera
2012-01-11, 01:32
Medlem
Samma torrdestillering som du använde till träbitarna fungerar på papper...
B!
Citera
2012-01-11, 02:06
Medlem
suryoyos avatar
Tack!
Var mer orolig för att inte kunna kontrollera hur pass långt förloppet gått, men det borde inte vara några problem om man gör remsor av tidningen som vilas mot burkens ytterkanter för att få en så jämn spridning av värmen som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in