2012-01-09, 21:25
Medlem
AldoRaines avatar
Hej!

Finns det några knep att ta till för att få ett fin glansigt ägg av glass/mousse/sorbet eller dyl. Jag har försökt med varmvatten på två skedar, men då smälter sorbet för snabbt. Finns det några trix att ta till?

Exempel: http://www.pastrydesign.se/wp-conten...%C3%A5ker1.jpg
Citera
2012-01-09, 21:27
Medlem
SkateBlinds avatar
Jag som skulle säga ta två skedar.. Men du får väl göra det inne i din frys då :P
Citera
2012-01-09, 21:42
Medlem
hunddagiss avatar
Jag tar en väl kupad sked i lämplig storlek. Doppar inte skeden i varmt vatten utan bränner den med en brännare, då blir skeden avsevärt varmare. Sen är det bara att öva. Finns självklart massor av tekniker, youtube är din vän.

Du kan även forma med hjälp av en varm sked och din hand. Använd med fördel en plasthandske.

Att skopa snyggt krävs ganska mycket träning.

Edit: Såg att youtube inte hade mycket att erbjuda. Men en glansig yta är lättast att uppnå genom en ganska varm sked, därav brännaren. Använd en bestämd rörelse, montera glassen med skeden och inte med fingrarna för då blir det märken.
Senast redigerad av hunddagis 2012-01-09 kl. 21:50.
Citera
2012-01-09, 21:51
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunddagis
Jag tar en väl kupad sked i lämplig storlek. Doppar inte skeden i varmt vatten utan bränner den med en brännare, då blir skeden avsevärt varmare. Sen är det bara att öva. Finns självklart massor av tekniker, youtube är din vän.

Du kan även forma med hjälp av en varm sked och din hand. Använd med fördel en plasthandske.

Att skopa snyggt krävs ganska mycket träning.

Tack för tipset med brännaren, det har jag inte tänkt på. Har en brulébrännare som får åka fram nästa gång det är dax. Väl kupad sked säger du, mina kanske är lite för grunda.

Om du har någon youtubevideo att rekommendera får du mer än gärna tipsa.

edit: Såg din edit brännaren ska helt klart testas. Måste bli bra mycket hetare än varmt vatten, vilket gör att iskall glass inte smälter invändigt utan bara det yttre skalet, vilket ger den glansiga ytan. Låter inte det som en bra tes?

Montering med sked är jag med på.
Senast redigerad av AldoRaine 2012-01-09 kl. 21:55.
Citera
2012-01-09, 22:01
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Tack för tipset med brännaren, det har jag inte tänkt på. Har en brulébrännare som får åka fram nästa gång det är dax. Väl kupad sked säger du, mina kanske är lite för grunda.

Om du har någon youtubevideo att rekommendera får du mer än gärna tipsa.

edit: Såg din edit brännaren ska helt klart testas. Måste bli bra mycket hetare än varmt vatten, vilket gör att iskall glass inte smälter invändigt utan bara det yttre skalet, vilket ger den glansiga ytan. Låter inte det som en bra tes?

Montering med sked är jag med på.

En sked med högre kanter formar lättare ett ägg, jag använder en soppsked som har ett antal år på nacken. Har du inte någon sådan så kolla förslagsvis på en loppis, leta efter en soppsked med lite högre kanter.

Din tes är helt korrekt. Du kommer märka att du måste vara bestämd men lätt på handen.
Senast redigerad av hunddagis 2012-01-09 kl. 22:03.
Citera
2014-12-30, 21:01
Medlem
d03ahs avatar
Kanske lite sent men eftersom jag själv vill lära mig och haft svårt att hitta rätt info så vill jag dela med mig.

En sökning på "How to make Quenelle" på YouTube ger lite bra tips, tex
https://www.youtube.com/watch?featur...&v=ci1MTA6pX9U

Finns även ett svenskt klipp med tips om att öva med grädde,
http://lookncook.se/agga-quenella
Citera
2014-12-31, 00:33
Medlem
Är inte vidare svårt när man fått kläm på det. Du ska definitivt bara använda en sked. Skedens form/djup avgör formen på quenellen. Personligen tycker jag att konsistensen/temperaturen på glassen är helt avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in