• 1
  • 2
2012-01-12, 14:42
Medlem
Jag kan nog frklara detta, s som jag frstod det nr jag var utomlands iaf.

Jag fick frklaringen att vra svenska VISA-kort betraktas som kreditkort i t.ex USA och Australien. Detta fr att vi inte kan koppla upp oss mot debit-systemen i dessa lnder eftersom vr bank finns i Sverige.

Det innebr ven att det inte blir ngra problem fr hotellet i USA, fr trots att kortet egentligen r ett "debit card" dr du enbart kan handla fr innestende medel s kan hotellet vertrassera kortet och f sina pengar och du fr verta det problemet.

T.ex har du 3 kr p kontot och frsker handla p ICA hr sger ju terminalen ifrn, men nr du betalar hotellnotan fr 3000 i USA s dras pengarna utan problem och ditt saldo hamnar p -2997 kr, och du fr reda ut det med banken istllet.

Typ s.
Citera
2012-01-12, 15:42
Medlem
edches avatar
Ett VISA-kort frn exempelvis Swedbank r ett kreditkort i den benmningen att det gr att anvnda nr butiken ligger offline. Det som inte kommer fungera r om du har ett Electron- eller Maestrokort. Dom korten gr endast att anvnda i online-lge, inte i exempelvis taxibilar och liknande.

Har du ett VISA-kort med prglade siffror s kommer du hyra bil, uthyraren vet ju inte om du har kredit eller inte, bara att kortet i sig r ett kreditkort.
Likadant r det om du hyr bil i Sverige, tror inte det finns ngon (BURF-ansluten) hyrbilsfirma som accepterar electron-kort, av den anledningen att det r 0 skerhet d det inte gr att efterdebitera ett snt kort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in