Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
I många länder använder de främst kreditkort till skillnad från oss svenskar. När jag bodde i Australien fick jag göra samma sak som Nurka, med förklaringen att för internationella kort skulle det alltid vara credit. Har du ett vanligt visa lär det inte vara några problem.
EDIT: många länders debitcard kan man nog jämföra med electronkort som bara fungerar online. Då bilfirman lär vilja reservera pengar eller liknande funkar det bara med riktiga upphöjda kort..
Precis som ni har jag vänner som stött på samma fenomen i bla. USA. Det verkar som sagt bara som om vi svenskar envisas med att inte ha kredit knutet till vårt kontokort, vilket tydligen är en självklarhet i tex USA(säger ju en del om hur man ser på detta med att spendera över ens tillgångar).
Nåväl, nu har jag fixat ett mastercard från Swedbank med 5000 :- i kredit, inte för att jag kommer hinna få det innan resan men väl till nästa. Som student är tjänsten gratis och det enda du behöver göra är att ha en årsinkomst motsvarande ett hyfsat sommarjobb. Om inte annat, påstå att du har det, uppgifterna kontrolleras inte. Kan ju vara bra att ha ett kreditkort för speciella situationer där försäkring och dylikt väger in, även om man inte avser använda krediten.
Men mitt vanliga VISA får agera "kreditkort" så länge vilket som ni sagt borde funka, tack för era synpunkter.