• 1
  • 2
2012-01-09, 21:23
Medlem
Vad menar man egentligen när man internationellt säger Credit Card? Menar man konto med kredit (vilket är rimligt), eller bara ett kontokort utan kredit. Det är ju inget företag som frågar när man handlar på nätet om man vill betala med Credit Card eller Debit Card, den förra termen tycks inkludera alla typer av vettiga betalkort som går att betala med.

Nu har jag bokat en bil på Gran Canaria nästa vecka och dom vill på plats ha en säkerhet i form av "Credit Card, no Cash/Debit Card.

Är det okej att jag bara langar upp mitt VISA (kontokort, ej kredit)? Kan dom ens se någon skillnad på om det är ett VISA med eller utan kredit?
Citera
2012-01-09, 21:29
Medlem
Jag har inte supermycket att tillföra. Men när jag var i USA för inte länge sedan och handlade i typ mataffärer och liknande där man själv stoppade i sitt kort och knappade kod och så så fick man, som ofta i sverge välja credit eller debit på knappmojjen. Med mitt vanliga VISA kontokort, utan kredit så gick det inte igenom när jag försökte välja debit (vilket ju är korrekt) men funkade hela tiden utmärkt om jag valde credit.

Så.. Min gissning är att de menar ett kort med kredit, men att de inte kommer kunna avgöra skillnaden.
Citera
2012-01-09, 22:24
Medlem
haha va skumt.

Debit är det rätta självklart.
Citera
2012-01-09, 23:07
Medlem
Jag tror att de menar kreditkort såklart, så att de kan reservera säg 7500kr ifall du kvaddar bilen medans det bara dras typ 3k om du lämnar tillbaka den oskadd. Är ingen expert men tror att det handlar om något sådant. Får se om det fungerar helt enkelt.
Citera
2012-01-10, 06:31
Medlem
miqqqas avatar
I många länder använder de främst kreditkort till skillnad från oss svenskar. När jag bodde i Australien fick jag göra samma sak som Nurka, med förklaringen att för internationella kort skulle det alltid vara credit. Har du ett vanligt visa lär det inte vara några problem.

EDIT: många länders debitcard kan man nog jämföra med electronkort som bara fungerar online. Då bilfirman lär vilja reservera pengar eller liknande funkar det bara med riktiga upphöjda kort..
Citera
2012-01-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
I många länder använder de främst kreditkort till skillnad från oss svenskar. När jag bodde i Australien fick jag göra samma sak som Nurka, med förklaringen att för internationella kort skulle det alltid vara credit. Har du ett vanligt visa lär det inte vara några problem.

EDIT: många länders debitcard kan man nog jämföra med electronkort som bara fungerar online. Då bilfirman lär vilja reservera pengar eller liknande funkar det bara med riktiga upphöjda kort..

Precis som ni har jag vänner som stött på samma fenomen i bla. USA. Det verkar som sagt bara som om vi svenskar envisas med att inte ha kredit knutet till vårt kontokort, vilket tydligen är en självklarhet i tex USA(säger ju en del om hur man ser på detta med att spendera över ens tillgångar).

Nåväl, nu har jag fixat ett mastercard från Swedbank med 5000 :- i kredit, inte för att jag kommer hinna få det innan resan men väl till nästa. Som student är tjänsten gratis och det enda du behöver göra är att ha en årsinkomst motsvarande ett hyfsat sommarjobb. Om inte annat, påstå att du har det, uppgifterna kontrolleras inte. Kan ju vara bra att ha ett kreditkort för speciella situationer där försäkring och dylikt väger in, även om man inte avser använda krediten.

Men mitt vanliga VISA får agera "kreditkort" så länge vilket som ni sagt borde funka, tack för era synpunkter.
Citera
2012-01-10, 12:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av povidon
Precis som ni har jag vänner som stött på samma fenomen i bla. USA. Det verkar som sagt bara som om vi svenskar envisas med att inte ha kredit knutet till vårt kontokort, vilket tydligen är en självklarhet i tex USA(säger ju en del om hur man ser på detta med att spendera över ens tillgångar).

Nåväl, nu har jag fixat ett mastercard från Swedbank med 5000 :- i kredit, inte för att jag kommer hinna få det innan resan men väl till nästa. Som student är tjänsten gratis och det enda du behöver göra är att ha en årsinkomst motsvarande ett hyfsat sommarjobb. Om inte annat, påstå att du har det, uppgifterna kontrolleras inte. Kan ju vara bra att ha ett kreditkort för speciella situationer där försäkring och dylikt väger in, även om man inte avser använda krediten.

Men mitt vanliga VISA får agera "kreditkort" så länge vilket som ni sagt borde funka, tack för era synpunkter.

Att inte ha kreditkort ses i många länder med skepsis, framförallt usa. Frågan man ställer sig är vad är fel med din ekonomi eftersom du inte får ut ett kreditkort?

Försöker du hyra en bil i usa och betala kontant är risken stor att de kommer att neka, de tror då att du tänker sticka med bilen.

Står det utryckligen no debit card så vill hyrbilsfirman i spanien knappast ha ett vanligt visa av dig utan ett kort med kredit och som tidigare skrivits, förmodligen reservera en rund summa på det.
Citera
2012-01-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att inte ha kreditkort ses i många länder med skepsis, framförallt usa. Frågan man ställer sig är vad är fel med din ekonomi eftersom du inte får ut ett kreditkort?

Försöker du hyra en bil i usa och betala kontant är risken stor att de kommer att neka, de tror då att du tänker sticka med bilen.

Står det utryckligen no debit card så vill hyrbilsfirman i spanien knappast ha ett vanligt visa av dig utan ett kort med kredit och som tidigare skrivits, förmodligen reservera en rund summa på det.

Jag har aldrig haft problem med att få ut ett kreditkort, har bara aldrig insett ett behov förrän nu. Jag ser ingen som helst poäng med att ha ett kreditkort för kreditens skull, enda fördelen är dess försäkringsfunktion.

Säg att jag har 100 000 :- på mitt vanliga VISA. Varför skulle dom inte kunna reservera "en rund summa" på det?
Citera
2012-01-10, 12:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av povidon
Jag har aldrig haft problem med att få ut ett kreditkort, har bara aldrig insett ett behov förrän nu. Jag ser ingen som helst poäng med att ha ett kreditkort för kreditens skull, enda fördelen är dess försäkringsfunktion.

Säg att jag har 100 000 :- på mitt vanliga VISA. Varför skulle dom inte kunna reservera "en rund summa" på det?

Det är för att du tänker som en svensk. I många andra länder är inte kontrollen på privatpersoner så bra som i sverige och många företag förlitar sig då istället till kreditkortsbolagen. Man ser det som "är personens ekonomi god nog åt kreditkortsbolaget så är den god nog åt oss"

Just för att du inte genomgått någon prövning för att få ditt debit card så blir det ointressant ur kreditvärdighetssynpunkt oavsett om du har miljonbelopp på kontot.
Citera
2012-01-10, 13:00
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Hyrbilsfirman i Spanien kan inte se om det svenska visa-kortet har kredit på sig eller inte. Jag har aldrig hyrt bil, men jag antar att det är samma sak som när de t ex kräver ett kort när man checkar in på hotell, så de kan debitera tillägg osv. Till det har mitt vanliga visa alltid fungerat hur bra som helst då det klarar offline transaktioner.
Citera
2012-01-10, 13:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Hyrbilsfirman i Spanien kan inte se om det svenska visa-kortet har kredit på sig eller inte. Jag har aldrig hyrt bil, men jag antar att det är samma sak som när de t ex kräver ett kort när man checkar in på hotell, så de kan debitera tillägg osv. Till det har mitt vanliga visa alltid fungerat hur bra som helst då det klarar offline transaktioner.

Det är möjligt att du har rätt, jag hade dock inte chansat - onödigt att ha en sådan potential till problem i bagaget. Skall man ut och resa så skall man ha minst ett kreditkort, sådana kan man få utan årsavgift och om man så vill behöver man aldrig använda det hemma utan bara ha det för tillfällena då det behövs på resor.
Citera
2012-01-10, 23:08
Medlem
Jag försökte köpa en flygbiljett med mitt visa-kort som är ett debit card och det gick inte alls. Jag skulle köpa biljetten på flygbolagets hemsida och det stod att de bara tog kreditkort så jag kunde inte köpa någon biljett med mitt kort. Jag äger inga kreditkort och eftersom jag var i USA kunde jag heller inte skaffa ett.

Jag löste det genom att låna ett kreditkort av en vän. Flygbolaget godtog att jag använde någon annans kreditkort men vissa bolag tillåter inte det.
Jag har fortfarande inget kredikort eftersom jag behöver en årsinkomst på 100kkr, men jag vill inte åka till usa igen utan att ha ett eget kreditkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in