2005-02-08, 18:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k

Nu börjar snaran dras åt. Vi väntar med spänning på att
få ta del av förövarnas bakgrund.

”Rör det sig om en regelrätt kidnappning?
– Det verkar vara så, men det finns också andra dimensioner i det hela.” (GT)

”När det gäller åklagarens andrahandsyrkande, försök till grov utpressning, är mannen misstänkt under tiden den 31 januari till den 3 februari.” (AB)

Hur gick det med ögonbindeln och bilvittnet?
Citera
2005-02-09, 01:38
Medlem
M2ks avatar
GP 050209:

Misstänkt kidnappare nekar via advokat

En av de misstänkta kidnapparna sitter fast i ett europeiskt land. En internationell arresteringsorder har utfärdats, för snabb utlämning till Sverige.
Genom sin advokat förnekar mannen inblandning i människorovet mot Fabian Bengtsson.
Polisen vet var och i vilket land mannen befinner sig. Enligt Sveriges Radios Ekonyheter är mannen bosatt i Sverige.
Kammaråklagare Thomas Ahlstrand på internationella åklagarkammaren arbetade på tisdagen med att utfärda en internationell arresteringsorder för att inom kort få mannen överlämnad till polisen i Göteborg.
Den misstänkte häktades i sin frånvaro av Göteborgs tingsrätt på tisdagsmorgonen.

Inget namn
Sekretessen var lika stor i domstolen som den varit hos polisen under hela utredningen. Förhandlingarna ägde rum i polishuset bakom stängda dörrar mellan 09.00 och 09.30.
Namnet på den misstänkte släpptes inte. I den offentliga delen av tingsrättens protokoll kallas den misstänkte bara C.
Det är ytterst ovanligt att en domstol i Sverige hemligstämplar namnet på en person som häktas. Inte ens när Naserligans ledare i somras begärdes häktad i sin frånvaro hemligstämplades namnet trots att åklagaren den gången ansåg att publicitet kunde äventyra människors liv.

Grovt vapenbrott
I protokollet motiverar kammaråklagare Peter Larsson, som leder förundersökningen mot Fabian Bengtssons kidnappare, sin begäran om sekretess:
"... det skulle innebära ett allvarligt men för den misstänkte om uppgifter röjs ... det är ett intresse av synnerlig vikt och oundgängligen påkallat att den misstänktes identitet inte röjs."
Det enda som framgår om C i protokollet är att han dömts för grovt vapenbrott 2002 eller 2003 och att han lagförts flera gånger dessförinnan.

Starkaste misstankegraden
Peter Larsson lämnade in häktningsframställningen sent i måndags eftermiddag. Där uppgavs C vara på sannolika skäl misstänkt för människorov den 17 januari till 3 februari. Det är den starkaste misstankegraden.
Larsson angav även en alternativ misstanke:
Försök till grov utpressning under tiden 31 januari till 3 februari.

Vädjade på hemsidan
Dagen innan, alltså den 30 januari, gick Fabian Bengtssons pappa ut med en vädjan på Sibas hemsida:
"Jag ber er besvara min vädjan, vi lider så mycket. Snälla låt oss prata med Fabian så att vi kan lugna honom och lugna oss själva. Snälla tala med oss, så att vi kan diskutera hur vi ska göra för att få Fabian fri. Vi har tillgång till det ni vill ha - och ni har vad vi vill ha - vår käre Fabbe. Vi försäkrar er att vi verkligen vill betala för att få Fabbe fri, men vi måste diskutera hur det ska gå till på ett säkert sätt. Det måste väl ändå vara det bästa? Telefonen fungerar. Ring nu så att vi kan komma överens om hur vi ska göra."

Har säkrat bevis
På något sätt har den misstänkte besvarat familjen Bengtssons vädjan den 31 januari eller i vart fall då fört fram krav som kammaråklagaren Peter Larsson betecknar som försök till grov utpressning.
Uppenbarligen har polisen också säkrat bevis som kan binda C vid kravet.
Domstolen häktade dock mannen på åklagarens första huvudyrkande - som på sannolika skäl misstänkt för människorov.
Genom advokat Rolf Skårman förnekade den misstänkte brott.

Fler gripanden att vänta
Skårman belades av tingsrätten med yppandeförbud och kunde därför inte yttrligare kommentera ärendet.
Peter Larsson hoppas att fler gripanden är att vänta, men på tisdagseftermiddagen var det inte aktuellt att anhålla någon. Inte heller att begära någon häktad.
- Inte med den informationen som jag har just nu, men det ändras ju hela tiden, sa han på tisdagskvällen.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=200996

Nu börjar det ju iaf komma fram en del detaljer, så att FB's namnjägare kan dra igång stora söket. Vem är det?
Citera
2005-02-09, 07:10
Medlem
Ördögs avatar
Svensk medborgare gripen för kidnappningen, berättar pressen idag ...

En svensk man har gripits för kidnappningen av Sibadirektören Fabian Bengtsson. Den gripne häktades i sin frånvaro på tisdagen.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9106307.asp

Den häktade mannen är svensk och har bott i Göteborg, men bor numera enligt uppgift i Spanien. Han dömdes för grovt vapenbrott år 2002.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,600860,00.html

Fabian Bengtssons kidnappare är identifierade.
Det rör sig om en grupp grovt kriminella, erfar Expressen.
----
Gänget är egentligen ett löst sammansatt nätverk bestående av ett hundratal brottsaktiva från det forna Jugoslavien – de flesta är dock svenska medborgare i dag.
Ligan, som beskrivs som ett av de mest kriminella gängen i Göteborg, ägnar sig bland annat åt narkotikahandel, kontroll av krogar och restauranger, beskyddarverksamhet och utpressning. Flera av medlemmarna är dömda för grova våldsbrott, narkotikabrott och vapenbrott.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=239209
Citera
2005-02-09, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

En svensk man har gripits för kidnappningen av Sibadirektören Fabian Bengtsson. Den gripne häktades i sin frånvaro på tisdagen.

Den häktade mannen är svensk och har bott i Göteborg, men bor numera enligt uppgift i Spanien. Han dömdes för grovt vapenbrott år 2002.

----
Gänget är egentligen ett löst sammansatt nätverk bestående av ett hundratal brottsaktiva från det forna Jugoslavien – de flesta är dock svenska medborgare i dag.
Ligan, som beskrivs som ett av de mest kriminella gängen i Göteborg, ägnar sig bland annat åt narkotikahandel, kontroll av krogar och restauranger, beskyddarverksamhet och utpressning. Flera av medlemmarna är dömda för grova våldsbrott, narkotikabrott och vapenbrott.

Självklart rörde det sig om invällare. Lyckligen verkar de ha överskattat sin förmåga i det här fallet.
Citera
2005-02-09, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

----

Låter som Albanligan, alias Naserligan. kan det stämma?
Citera
2005-02-09, 10:28
Medlem
Min första tanke var iof Milan S. Han var väll dömd för vapenbrott? Vet inte när dock.
Citera
2005-02-09, 14:03
Medlem
Säkre Sammys avatar
Vad är det för DNA spår de har? Har stackars fabian svårt att sitta nu kanske?
Citera
2005-02-09, 14:39
Medlem
back flashs avatar
.
.
.
.
<--------------- "Han ville väl vara sig själv för en stund"

Får man skämta om det här än?
Citera
2005-02-09, 17:26
Medlem
fnus avatar
Gissningslekar

Då är det dags att tillsätta en utredning om Flashbacks kriminologkår. Hur duktiga är ni som kriminologer egentligen? Ja, med facit i hand kan man se ganska klart att de flesta av spekulationerna var fullständigt felaktiga. Att ni ens orkar fortsätta att gissa på vilka förövarna är blir bara märkligt.

I en genomgång av samtliga inlägg som postats i den här tråden finns det bara ett par som stämde överense med verkligheten, och det var mina. Jag antar att en smula sunt förnuft räcker ganska långt trots allt. Synd att ni inte begåvats med detta. Se bara nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Det verkar ju inte ha framförts några krav än. Jag misstänker att det handlar om öststatsgangsters som var ute efter bilen och har lämnat en död Fabian i någon skogsglänta.

Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
Han kanske har försvunnit frivilligt?
Nån som vet om han har familj? (är han singel behöver han ju inte "försvinna" för att starta ett nytt liv menar jag)
Försvunnit frivilligt? Ja, om man ändå är inne på konspirationer så...

Citat:
Ursprungligen postat av cmd
Finns det någon som tror att "kidnapparna" skulle hålla på så hära då? Springa om kring och ta ut "småpengar" från hans konto? Ska dom hålla på dras med han? Hålla på ge han mat, låta han skita/pissa ja allt. Nej jag tror knappast att dessa herrar som utfört detta inte är så snälla att göra det, därför har dom gjort sig av med honom,och tjänat 24000 på kuppen och förmodligen tjäna lite till om dom nu inte åker fast vilket jag inte tror.

För övrigt ett mycket dåligt jobb av både Polis och kvällstidningar att lämna ut så mycket information och spekulera så mycket.
Första inlägget om Fabians påstådda död kom efter endast en dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Eftersom företaget inte tänkte på att spärra chefens inpasseringskort har dom säkert inte spärrat hans möjlighet att komma in i datorn heller, det betyder att kidnapparna kan ha girerat hur mycket pengar som helst till vilken bank som helst under sin nattliga visit. Då är det inte konstigt att det inte kommit någon begäran om lösen, den var de och hämtade i onsdagsnatt.
Dom tog sig aldrig in på Sibas kontor ö.h.t.

Citat:
"utländska röster hördes i bakgrunden"
Jaa det vet man inte är sant, ska dom t.ex. låta han gå och ringa medans dom sitter och spelar poker och skriker och härjar? Hm
Tydligen gjorde dom det...

Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
Jag börjar befara att han är djävligt stendöd. Det har varit tyst i alltför många dar. De expedierade honom i en skogdunge i södra GBG (Sisjön?) och sedan stack de med färjan.
Ryktet om Fabians påstådda död är betydligt överdrivet...

Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Det måste vara drömmen att vara brottsling i Sverige när allt vad polisen gör och tänker står att läsa i tidningen. Det skulle vara intressant att veta vem de intervjuat om Norrmalmstorgs dramat,mej vetligt ville inte gisslan lämna lokalen för de var rädda för att polisen skulle skjuta förövarna.
Men, polisen ljög. Allt dom tänkte och gjorde stod inte i tidningarna. Bara en mycket liten, och välregisserad, del.

Citat:
Ursprungligen postat av howl154
Jag tror att det är kört. Han är nog dött kött vid det här laget. Frågan är om det varit någon kidnappning överhuvudtaget i ordets rätta bemärkelse? Visst, dom förde bort honom, men det var nog för att slippa ha honom som vittne sen. Förmodligen fick dom så det räckte när de tömde bankkontot och var inne på SIBA. Så pass mycket att de ansåg det vara värt att döda för och därmed undanröja en stor risk för dom själv. Skulle tro att de var väldigt medvetna om vilka straff de riskerade när de fört bort en person. En annan variant jag kan tänka mig är att de kört honom till skogs, långt åt helvete, släppt honom i oländlig terräng i hopp om att vinna tid, och att killen där totalt irrat bort sig och frusit ihjäl. Jag tror tyvärr inte att han lever i detta nu och jag tror att de som har gjort det befinner sig utomlands.
Spekulationer och åter spekulationer. Ingen substans.

Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Jag är, å min sida, övertygad om att det inte rör sig om en kidnappning. Ingenstans har någon polis bekräftat att det skulle vara så och inte heller finns något krav på lösensumma.

Att han stuckit själv är en teori som känns trolig, en annan, tragisk, är att han tagit sitt eget liv.

De "fakta" som finns i tidningarna, men anonyma "uppgiftslämnare" är ytterst tveksamma om man kan ta på allvar. Visst ställer den dumpade bilen till teorin lite, men "villospår" är ett ord som poppar upp...

Antingen sitter han och dricker paraplydrinkar i något varmt land, eller så har han tragiskt nog tagit sig själv av daga.
Ja, andrakonspiratonsteorin. Vad ska man säga? Så klart, fullständigt felaktig.

Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Börjar det inte luta mot att han blivit mördad? En kidnappning som gick snett, annars borde de väl ha hört av sig med några krav. Lite meningslöst att kidnappa någon och sedan inte göra något mer.
Nej, dom hörde av sig men polisen berättade det inte. Varför skulle dom?

Citat:
Som sagt redan tidgiare så var det ett misslyckat kidnappande, som jag ser det så hade dom kunnat tjäna en riktigt fet summa på det hära och komma undan med det också på köpet, men dom klantande till det och nu är han död garanterat.

Nej, som jag sa redan då filmen visades: "Håll inte heller för omöjligt att alla utspel från familjen Fabians sida är en välregisserad polisinsats. Med tanke på hur media behandlat informationen om fallet i ett tidigare skede vore det bara dumt att medge att polisen fortfarande, och i alla högsta grad, är väl insatta i vad som händer."
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Filmen och nu brevet, verkar som familjen går förbi polisen för att på så sätt få ett lyckligt slut.
Misslyckat kanske, men han lever...

Citat:
Jag skrattar för mig själv.
ÅTERIGEN har Svensk media och polis klantat till det rejält
Jag skrattar åt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Jag tror INTE att det är de riktiga kidnapparna, och även om det skulle vara det så tror jag INTE att Fabian lever tyvärr.
Det var de riktriga kidnapparna. Du hade fel.

Citat:
Ursprungligen postat av cold
Jag tror också Fabian är död. Mycket tyder tyvärr på det..
Ja, men tji där fick du.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tycker inte att det senaste meddelandet verkar vara skrivet av en rutinerad förhandlare. Däremot verkar kidnapparna veta vad de gör - och även känna till vad polisen sysslar med.
Det senaste meddelandet var skrivet av en rutinerad förhandlare från Scotland Yard. Men du kanske är bättre?

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Snart är det väl bara hans mamma och pappa som fortfarande tror att han lever, stackars satar...
Och resten av Sverige...
Citera
2005-02-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnu
I en genomgång av samtliga inlägg som postats i den här tråden finns det bara ett par som stämde överense med verkligheten, och det var mina...

Citat:
Ursprungligen postat av Franz-jaeger
Jag tror att en ytterligare kontakt efter meddelandet på sibas hemmsida har gjorts. Annars skulle de inte tagit bort det meddelandet. Även om man borde förmoda att meddelandet gått fram till kidnapparna så skulle det ur psykologisk synpunkt vara dumt att ta bort den.

Kidnapparna har nog inte så bråttom... Väntar man på tex 10 miljoner så spelar väl några veckor mindre roll? Bättre då att förhöra Fabian om möjligheter för transaktioner osv. Jag tror inte det är några amatörer som har kidnappat honom, även om just "hantlangarna" som hämtade honom verkade vara det.

Alla spekulerar, även jag, men skillnaden är att medierna får betalt för det...

Vet inte vad du har skrivit herr elefant.. men jag hade väl inte så fel??
Citera
2005-02-09, 22:05
Medlem
Tuesdays avatar
Tre gripna i Österrike, varav ena sitter häktad i Wien sedan igår. Behöver inte vara de "närmaste" gärningsmännen. TV 4-nyheterna.
Citera
2005-02-09, 22:46
Medlem
Fattar inte detta alltså. Antingen är kidnapparna helt jävla bakom flötet och värdens största klantarsel eller så är dom jävligt smarta. Vi vet inte ännu om dom gripna i Österike är rätt personer. (polisen har gripit oskyldiga folk vid andra tillfällen). Vilken kidnappare skriver ett hand skrivet brev och skickar till en tidning? (dom kan iofs tvingat Fabian att skriva och dom dikterar). Hur mycket DNA kan det inte fasna på ett kuvert och ett körkort? Även om du har kirurghanskar och köper plastinpackade kuvert så räcker det med en droppe saliv för att få DNA. Varför skickar dom brevet till GT? Vill dom ha publicitet? Är det några förortsungar med uppmärksamhets behov? Hur jävla klantigt är det inte att ta ut 24000 kr från en bankomat strax efter kidnappningen? Det tyder ju på att det är småhandlare som inte har resurser i planeringen. Vad som helst kan ju hända vid ett uttag, du kan ju hamna mitt i ett bankrån, du kan ramla och bryta benet på en isfläck, banken kan ha satt upp en kamera dagen innan, du kanske har fått fel kod och apparaten snor kortet av dig. Då ligger det där inne på banken med dina fingeravtryck och DNA på. Varför tog dom hans BMW överhuvudtaget från garaget? Dom hade ju 2 egna bilar. Tänk om Fabian hade en bil med GPS och dolt överfallslarm? Varför skriver man ett brev och skryter om hur jävla duktig man är? Inte en enda någorlunda insatt krimenell avslöjar minsta lilla grej om hur man tänkt eller vad man gjort. Om allt ska vara villospår så har vi att göra med mycket proffisionella människor som kanske faktiskt har fått över 10 miljoner till en bank i Schweiz. Eller så är det ett gäng med 20 åringar som vill leka jätte tuffa och och kriminella.
Jag tror på det sista och att dom snart kommer sitta på nån ungdomsanstalt här i sverige i 2-3 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in