2005-01-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Hur stor är chansen att det inte alls är kidnapparna som tagit kontakt med Bengt Bengtsson, utan andra kriminella som inser vilken chans dom har att roffa åt sig lösensumman framför ögonen på dom riktiga kidnapparna?
Vem som helst kan ju utge sig för att vara kidnapparna i nuläget.

Tror ni Bengt Bengtsson fått något bevis i form av videofilm/telefonsamtal eller liknande som säkerställer att Fabian Begtsson är vid liv och att det är dom riktiga kidnapparna som Bengt har att göra med eller agerar han desperat och riskerar att bli blåst?

Den tanken har jag också haft, så länge de inte kan bevisa att de har Fabian (levande) tycker jag att föräldrarna skall vara ytterst försiktiga. Men det är lätt att säga som utomstående. Jag förstår att föräldrarna är desperata och griper efter varje halmstrå.
Tyvärr tror jag att det är försent.
Citera
2005-01-26, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lammgamen
En av de märkligaste kidnappningarna jag har hört talas om, helt klart!
Nej, jag tror det rör sig om rånmord och nu i efterhand har de fattat att
han har en förmögen familj och vill blåsa en desperat familj på lite mer pengar, Fabian är nog sedan länge död..

Tyvärr tror jag att du har rätt.
Citera
2005-01-26, 12:52
Medlem
m68s avatar
Det borde väl bli någon slags upplösning snart? Jag tycker att det har gått så lång tid nu.
Citera
2005-01-26, 14:22
Medlem
letsdoits avatar
Kompromisslös förhandling

Man vill ha långt gående garantier för att polisväsendet och de privata spanarna är helt och hållet bortkopplade. Fabians far är fullt sysselsatt med att se till detta – och polisen är frustrerad över att inte vara betrodd och att inte få några upplysningar. Media gissar 10 miljoner – men det räcker inte på långa vägar i det här fallet. – Givetvis betalar fadern inte någonting alls om han inte har garantier för att sonen är i livet, dvs att han kan föra ett direkt samtal med honom. Kidnapparna är riktiga proffs – och de har valt ut ett optimalt offer. Det här kommer att ta ytterligare ett antal dagar - bl a för fadern att lossgöra begärd summa. – Och under tiden kommer det ena expertutlåtandet efter det andra att presenteras i massmedia...
Citera
2005-01-26, 17:07
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m68
Det borde väl bli någon slags upplösning snart? Jag tycker att det har gått så lång tid nu.
börjar du bli uttråkad?
Citera
2005-01-26, 17:22
Medlem
Jag tror att en ytterligare kontakt efter meddelandet på sibas hemmsida har gjorts. Annars skulle de inte tagit bort det meddelandet. Även om man borde förmoda att meddelandet gått fram till kidnapparna så skulle det ur psykologisk synpunkt vara dumt att ta bort den.

Kidnapparna har nog inte så bråttom... Väntar man på tex 10 miljoner så spelar väl några veckor mindre roll? Bättre då att förhöra Fabian om möjligheter för transaktioner osv. Jag tror inte det är några amatörer som har kidnappat honom, även om just "hantlangarna" som hämtade honom verkade vara det.

Alla spekulerar, även jag, men skillnaden är att medierna får betalt för det...
Citera
2005-01-26, 17:28
Medlem
RoBSoNSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lammgamen
En av de märkligaste kidnappningarna jag har hört talas om, helt klart!
Nej, jag tror det rör sig om rånmord och nu i efterhand har de fattat att
han har en förmögen familj och vill blåsa en desperat familj på lite mer pengar, Fabian är nog sedan länge död..

Ja, det är nog inte en helt orealistisk analys av läget.
Det hela förefaller väldigt märkligt
Låt föräldrarna sköta förhandlingarna. Sätt span på hela tiden.
Men jag menar, dom kan ju i rimlighetens namn inte betala ut några pengar, utan att verkligen försäkra sig om att han är i livet?!
Vi har ju varit ganska så förskonade från den här typen av brottslighet.
Tyvärr kommer det att bli allt vanligare tror jag, i takt med att säkerheten/övervakningen "utvecklas".
Kriminalitet söker/tar hela tiden nya former.
Citera
2005-01-26, 17:45
Medlem
letsdoits avatar
Sådan är kapitalismen

Kunde de inte med sin kolossala förmögenhet ha gett åtminstone en miljon?

http://www.computercity.dk/index.aspx?itemId=82985

http://www.kvp.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=230766
Citera
2005-01-26, 19:51
Medlem
m68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
börjar du bli uttråkad?

Ja faktiskt otålig är jag
Citera
2005-01-27, 10:53
Medlem
jobes avatar
Enligt TT, http://www.tt.se så förhandlar föräldrarna med kidnapparna utan polisens vetskap och minst ett möte har ägt rum.
Citera
2005-01-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Enligt TT, http://www.tt.se så förhandlar föräldrarna med kidnapparna utan polisens vetskap och minst ett möte har ägt rum.

Polisen måste känna sig snopna när de inte får vara med.

Låter klokt iofs. större chans att få tillbaka sonen då tror jag.

Sidofråga: Är det lagligt för dem att agera på egen hand? ( Om polisen säger till dem "berätta allt som händer"), så agerar de på egen hand.
Citera
2005-01-27, 11:35
Medlem
Garfield.coms avatar
Garfield.com tror att kontakten är fejk.

Dock är det ytterst märkligt, skulle fejk kidnapparna erhålla 10 000 000 kr. Hur reagerar då de äkta kidnapparna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in