2005-01-19, 02:17
Medlem
hej.. hade tänkt att börja ta bilder..gick första "basic" kursen i gymnasiet och fassnade på det..nu är det dags att fixa kamera bara,,måste vara digital med tanke på att jag inte har pengar till framkallnings grejor..har funderat på en dimage 7-7h eller 7hi..vilken kamera kan ni tipsa om annars?..och funkar dimagen bra att "leka" med, alltså att prova på massa olika saker med?

mvh!
Citera
2005-01-19, 02:32
Moderator
tobess avatar
Kan vara en idé att säga vad din budget ligger på så man folk vet i vilken prisklass du rör dig..
Citera
2005-01-19, 09:15
Medlem
Stockos avatar
En begagnad Canon 300D eller 10D, då har du lite att växa i. Dom har gått ner väldigt i pris sedan Canon 20D släpptes. Du kan hitta en 300D för 6-7000 eller en 10D för runt 8-9000. Tänk dock på att många säljer sin 10D utan objektiv.
Citera
2005-01-19, 09:30
Medlem
Hispers avatar
Se till att du köper en kamera där du har möjligheter att ställa in allt manuellt, det kan finnas kameror som saknar detta.

Svårt att råda dig om man inte vet något om din budget. Då jag är trogen Nikon så rekommenderar jag Nikon D70. Du kanske kan hitta en begagnad D100 till bra pris. En fördel med Nikon, som mer eller mindre gäller för andra märken också, är att även äldre objektiv passar. Då kanske får stöd för alla finesserna på kamerahuset men näst intill. Du kanske hittar ett äldre 400mm objektiv till bra pris medan ett nytt, anpassat för din kamera, skulle kosta skjortan.

Men vad är din budget?

Du skriver att du inte har råd med framkallningsgrejor pga pengar. Med tanke på att "alla" börjar plåta digitalt så borde det finns mycket sådana pryttlar att köpa begagnat. Sätt in en annons! Men har du möjlighet så borde du försöka få prova på att framkalla och kopiera bilder på det gamla hederliga sättet också. Det är en speciell känsla att stå där i mörkrummet och se bilden växa fram på pappret, mycket roligare än att lyssna på en tuggande bläckstråleskrivare.
Citera
2005-01-19, 19:31
Medlem
Eftersom du nämner Dimage 7-serien som kameror du tittat på, så kan jag tänka mig att din budget ligger på runt 5000-6000 (enbart kamera, utan tillbehör). 7-serien finns säkert för betydligt billigare, men då den inte tillverkas längre kan den vara svår och få tag på och priset är ofta alldeles för högt.

Om du tycker 7-serien verkar intressant skulle jag personligen rekommendera någon kamera ur Dimage A-serien (efterföljaren till 7-serien). Har fotat en del med A1, vilken är en mycket bra kamera. Den finns för 5555:- hos Cyberphoto vilket är billigt. Lägger du till lite drygt 1500:- så har du råd med Dimage A2, vilken verkar vara trevlig den också. Dock har den, likt de flesta nya 8M-kameror, en del problem med brus dock inga enorma problem.

Dimage A-serien är ganska komplex och det tar ett tag att lära sig alla funktioner. Men samtidigt så är den väldigt logisk och lätthanterad (vilket inte alltid kan sägas om alla helmanuella digitalkameror med fast objektiv).

Om du känner att du har råd att lägga ut ytterligare några tusenlappar så bör du absolut satsa på en digital systemkamera. Den ger mer för pengarna och kommer bildkvaliteten är så pass bra på de flesta modellerna att kameran håller betydligt längre digitalkameror med fast objektiv.

Kolla recensioner på internet. Finns en hel del bra sidor, där du även kan jämföra bilder tagna med respektive kamera.
Citera
2005-01-20, 02:03
Medlem
ok tack för alla svar..budgeten låg på runt 5 plopp men det verkar ju som att det blir mycket bättre i längden om jag köper en 10d eller 300d..men vad är skillnaden mellan dessa 2? och måste jag köpa objektiv som är anpassade för just den modellen eller funkar andra canon objektiv till dom?

har framkallat eget osv innan i skolan och det var kul, men det var bara kul när man hade tid..skulle ett arbete vara färdigt inom det närmsta så var det ett helvete..tog det alltid efter lektionstid så jag inte sabbade det pga stress.

mvh!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in