Eftersom du nämner Dimage 7-serien som kameror du tittat på, så kan jag tänka mig att din budget ligger på runt 5000-6000 (enbart kamera, utan tillbehör). 7-serien finns säkert för betydligt billigare, men då den inte tillverkas längre kan den vara svår och få tag på och priset är ofta alldeles för högt.
Om du tycker 7-serien verkar intressant skulle jag personligen rekommendera någon kamera ur Dimage A-serien (efterföljaren till 7-serien). Har fotat en del med A1, vilken är en mycket bra kamera. Den finns för 5555:- hos Cyberphoto vilket är billigt. Lägger du till lite drygt 1500:- så har du råd med Dimage A2, vilken verkar vara trevlig den också. Dock har den, likt de flesta nya 8M-kameror, en del problem med brus dock inga enorma problem.
Dimage A-serien är ganska komplex och det tar ett tag att lära sig alla funktioner. Men samtidigt så är den väldigt logisk och lätthanterad (vilket inte alltid kan sägas om alla helmanuella digitalkameror med fast objektiv).
Om du känner att du har råd att lägga ut ytterligare några tusenlappar så bör du absolut satsa på en digital systemkamera. Den ger mer för pengarna och kommer bildkvaliteten är så pass bra på de flesta modellerna att kameran håller betydligt längre digitalkameror med fast objektiv.
Kolla recensioner på internet. Finns en hel del bra sidor, där du även kan jämföra bilder tagna med respektive kamera.