2012-01-09, 19:36
Medlem
snyggturbans avatar
Stod och kikade på en burk med sötningsmedel på ica idag. Tyckte att det verkade käckt så jag stoppade ner en burk i vagnen. Nu undrar jag lite om man kan använda det precis som socker? alltså om jag gör en kladdkaka exempelvis eller vanliga gifflar. Kan jag bara byta ut sockret mot sötningsmedel? I en mindre dos förstås...
Citera
2012-01-09, 19:43
Medlem
Vad är det för produkt? Vissa sötningsmedel är ju till för bakning/matlagning, medan andra inte alls passar till detta syfte. Se på förpackningen så ser du det tänkta användningsområdet.
Citera
2012-01-09, 19:44
Medlem
godawdos avatar
Om det står 1dl socker i receptet, då tar du 1dl sötningsmedel i stället. Skillnaden är att sötningsmedel väger mycket mindre, och inte innehåller en massa kalorier.

Alltså nu menar jag det som är som pulver, inte sucketter.
Citera
2012-01-09, 19:49
Medlem
snyggturbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
Vad är det för produkt? Vissa sötningsmedel är ju till för bakning/matlagning, medan andra inte alls passar till detta syfte. Se på förpackningen så ser du det tänkta användningsområdet.

Det står att man kan använda det till allt från att ha på flingorna till att baka...

Citat:
Ursprungligen postat av godawdo
Om det står 1dl socker i receptet, då tar du 1dl sötningsmedel i stället. Skillnaden är att sötningsmedel väger mycket mindre, och inte innehåller en massa kalorier.

Alltså nu menar jag det som är som pulver, inte sucketter.

Aha! toppen! Och ens bakverk blir inte knasiga och smakar konstigt?
Citera
2012-01-09, 19:56
Medlem
Antar att du menar en större burk, typ http://belle.a.free.fr/image1/hermesetas.jpg eller så? För då är det som det står på förpackningen: 1dl mot 1dl. Fast du kan med fördel ta mindre ändå, så riskerar du inte få nån konstig smak. Personligen tycker jag att det smakar helt okej - sött, helt klart. Har hittills bara använt det till ischoklad (där det till sist smälte, phew!) och att strö en tesked över lite grädde/kakao/bär för att piffa till det lite.

Det är ju bara att prova för tusan, du märker ju själv om du inte gillar det Du har ju inget att förlora, såvida du inte tänkt gå tebax till affärn med kvittot...
Citera
2012-01-09, 20:00
Medlem
godawdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggturban
Det står att man kan använda det till allt från att ha på flingorna till att baka...

Aha! toppen! Och ens bakverk blir inte knasiga och smakar konstigt?

Har en diabetiker i släkten, han älskar kakor, och jo tyvärr blir smaken lite "konstgjort" Som funlight eller cocalight. Men sött blir det åtminstone.
Citera
2012-01-09, 20:28
Medlem
christerys avatar
Sötningseffekten på sackarin är ju 300-700 ggr högre än socker. Så kolla på burken vad det står.

Jag har bara provat suketter eller vad nu den blåa plåtburken med supersmå tabletter som skulle ersätta socker i kaffet och light drickor... Det är inte samma sak... Smakade konstigt. Men det var nog 20 år sen eller nåt...

Sockerfria halstabletter (typ fisherman) är ju laxerande om man köper den sockerfria sorten. Kan vara bra att läsa på burken innan...
Citera
2012-01-09, 22:07
Medlem
klybans avatar
Stevia kan väl inte ha nått ICA butiken än väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in