• 1
  • 2
2012-01-09, 19:07
Medlem
Som topic, kom på idag när jag gick till banken att man kan sätta in pengar på vem konto man vill, och man behöver inte ens uppge sitt namn. Om man då t ex vill få knarkpengar in i systemet, så kan man ju dela upp det så att 10 personer sätter in en viss summa var på ett konto, sedan skickas detta därifrån till exempelvis lichtenstein eller liknande bank.
När detta är gjort finns det inga direkta bevis att det är olagliga pengar som blivit insatta på diverse konton, och när de skickas in till ett svenskt konto igen spelar det fan ingen roll om polisen misstänker att det är olagliga pengar, eftersom det knappast kan vara olagligt att ta emot pengar från personer man inte vet vilka det är.

Blev lite flummigt, men om vi sammanfattar: Att bara få pengar inskickat till sitt konto av människor som inte banken vet vilka de är, hur kan man då bevisa att pengarna är smutsiga?

Helt noob på detta men bara en tanke!
Citera
2012-01-09, 19:15
Medlem
Börjar det röra sig om stora summor så kommer du börja stöta på motstånd i form av frågor och annat man inte vill ha vid pengar tvätt. Och "stora" summor tror jag är så lite som 10k och uppåt vilket inte är så mycket i dom sammanhangen. (dock inte säker på detta)
Citera
2012-01-09, 19:17
Medlem
papa_smurfs avatar
Baken kollar om det kommer in stora summor varje månad eller om det är konstanta flöden mellan olika konton osv, så det är inte så lätt som du beskriver.
Citera
2012-01-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av todayitsfriday.
Som topic, kom på idag när jag gick till banken att man kan sätta in pengar på vem konto man vill, och man behöver inte ens uppge sitt namn. Om man då t ex vill få knarkpengar in i systemet, så kan man ju dela upp det så att 10 personer sätter in en viss summa var på ett konto, sedan skickas detta därifrån till exempelvis lichtenstein eller liknande bank.
När detta är gjort finns det inga direkta bevis att det är olagliga pengar som blivit insatta på diverse konton, och när de skickas in till ett svenskt konto igen spelar det fan ingen roll om polisen misstänker att det är olagliga pengar, eftersom det knappast kan vara olagligt att ta emot pengar från personer man inte vet vilka det är.

Blev lite flummigt, men om vi sammanfattar: Att bara få pengar inskickat till sitt konto av människor som inte banken vet vilka de är, hur kan man då bevisa att pengarna är smutsiga?

Sätter du in mer än några tusen måste du skriva på papper och så för att förhindra just detta. Att ha 1000 personer som skall stoppa in 1000 kronor var på ett konto för att tvätta em miljon är kanske inte så realistiskt
Citera
2012-01-09, 19:22
Medlem
misjahswes avatar
Det funkar tyvärr inte tror jag. Du kan inte sätta in 10k idag utan att visa leg. Sen finns du reggad. Det är nya lagar kring detta. Lagen om "pengatvätt någonting" Hade en lång diskussion men damen i kassan på Nordea när jag ville sätta in 4k på mitt eget konto. Det fick jag. Så länge jag visade leg.

Visst kanske man kanske sätta in 500kr i taget. Men antingen får du ju då ha hundratals konton, om inte tusentals för att det ska bli några pengar. För jag gissar att banken har system för repeterade insättningar. De har defensivt koll på om det med jämna mellanrum börjar skickas pengar utomlands.
Senast redigerad av misjahswe 2012-01-09 kl. 19:25.
Citera
2012-01-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senf
Sätter du in mer än några tusen måste du skriva på papper och så för att förhindra just detta. Att ha 1000 personer som skall stoppa in 1000 kronor var på ett konto för att tvätta em miljon är kanske inte så realistiskt

Men säg att man som person äger x antal konton, och man har 10 personer som gång på gång sätter in summor på de olika kontona(eftersom man inte identifierar sig med id blir detta möjligt), kan då banken neka insättning av en mindre summa pengar eller vad gör den då, för att stänga kontot lär ju knappast vara möjligt när ingen kriminell handling har begåtts?
Citera
2012-01-09, 19:27
Medlem
SambalOeleks avatar
En kamrat till mig hade en annan bank än sin fru. När han fick in pengar på sitt konto skulle han sätta över pengar till henne, men eftersom en överföring via internet tar minst en bankdag tog han ut 500 kr i kontanter och gick raka vägen in på banken för att sätta in pengar till henne.

Där krävde de legitimation av honom och frågade vad det var för pengar och varför han skulle sätta in dem till henne. Som tur var hade han sparat minneslappen från uttaget och fick visa upp den som "bevis" att pengarna var uttagna från ett bankkonto.
Då fick han sätta in pengarna till henne.

500 kr.
Citera
2012-01-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SambalOelek
En kamrat till mig hade en annan bank än sin fru. När han fick in pengar på sitt konto skulle han sätta över pengar till henne, men eftersom en överföring via internet tar minst en bankdag tog han ut 500 kr i kontanter och gick raka vägen in på banken för att sätta in pengar till henne.

Där krävde de legitimation av honom och frågade vad det var för pengar och varför han skulle sätta in dem till henne. Som tur var hade han sparat minneslappen från uttaget och fick visa upp den som "bevis" att pengarna var uttagna från ett bankkonto.
Då fick han sätta in pengarna till henne.

500 kr.

Jävligt märkligt. Jag kunde idag sätta in 2000 kronor genom forex till danskebank utan att visa leg eller någonting.
Citera
2012-01-09, 19:38
Medlem
countingcrowss avatar
Har jag fått allt om bakfoten?

Vad är poängen med att ha pengarna på ett konto, om du inte kan tillgodose myndigheterna med en god förklaring till hur du fått dessa pengar, exempelvis: Jag är VD för ROSENGÅRDS BLATTE SKROT OCH BIL.

Detta därför att du (om du åker fast) ska få behålla dina pengar och ägodelar som du köpt för drogpengar.

Det finns väl inga myndigheter som kommer köpa historia när du sitter åtalad för grova narkotikabrott.
Ingen mer Lexus, inget mer hus, alla dessa gåvor du gett bort till mamma, syster, barn, fru tas också ifrån er.

Som sagt, rätt mig om jag har fel!
Citera
2012-01-09, 22:29
Medlem
Då är det bättre att köpa en vinst bong på solvalla!
Citera
2012-01-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av todayitsfriday.

Ja! du är tämligen noob på detta.
En bank har koll på konton, kommer det många små insättningar under kort tid så kontrolleras detta.
Försöker man sätta in mkt pengar så nekas man utan giltiga skäl.
För man över mkt pengar så kontrolleras detta..

Eftersom banken riskerar att bli medbrottslig till dels pengatvätt men även till finansiering av terrorism så håller dom numera tämligen bra kontroll på vad som kommer ut och in.
Citera
2012-01-09, 23:44
Medlem
QkNNs avatar
Att tvätta pengar verkar jävligt onödigt tycker jag, de är ju bara att köpa allt i cash för dom otvättade pengarna, sen tror jag ingen bryr sig om du sätter in 5k tilll hyran varje månad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in