• 1
  • 2
2012-01-09, 14:26
Medlem
Tja, har precis kpt upp ett cafe. Och mitt stora probelm r att jag blivit blind fr fel. S jag frgar mina kra vnner p facebook. Vad tycker ni man ska ha p ett cafe? r det ngonting som man borde servera(ngot sllsynt men end riktigt gott etc). Vad som helst, vad ska serveras osv...
Citera
2012-01-09, 14:34
Medlem
x-martys avatar
Att starta caf r en av de tuffaste branscherna att ge sig in i. Satsa p kvalitet. Man nr inte framgng genom att spara in p ett par kronor hr och dr. Man nr framgng genom att ha produkter som tilltalar kunderna. Bra kvalitet p rvarorna lnar sig - ta betalt drefter.
Citera
2012-01-09, 14:50
Medlem
slackergurus avatar
x-marty true story.
Har vnner som ocks driver kafe, det gller verkligen att lgga ner tid frn brjan. Jobba som en jvel och ocks lska det annars kommer det inte funka.
Panini brukar vl vara en klassiker.
Citera
2012-01-09, 14:51
Medlem
Gingyrs avatar
Trender, kvalit samt utseende.
P stllet dr jag jobbar som konditor r det iaf det som gller fr att fungera.
Citera
2012-01-09, 16:03
Medlem
Det jag ofta saknar r goda mackor, lite finare p platt brd. r s trtt p dessa evinnerliga baguetter med rror.
Ljungans caf i Gteborg r ett bra exempel p ett fik som faller mig i smaken.
Citera
2012-01-10, 07:50
Medlem
Hembakat - speciellt om det r kakor och andra godsaker. Det r rtt vanligt att cafeer sljer frdiga chokladbollar etc frn bland annat Delicato. Inget fel p Delicato etc, men det kan jag kpa i nrmsta matbutik om jag vill fika hemma. Om jag gr till ett cafe och fikar, s vill jag grna kpa ngot hembakat.

Det gller inte bara kakor, bakelser etc utan det gller ven pajer, smrgsar, baguetter och i viss mn enklare matrtter. r det ett kombinerat konditori/cafe s ska ven trtor och annat vara "hembakta"/bakade p stllet istllet fr att vara kpt hos en leverantr. Om det bara r ett vanligt cafe s har jag frstelse om man inte har tid att baka eget brd, egna trtor och annat som kan ta tid.

Sedan fr man grna slja andra typer av dryck n bara kaffe, te och lsk. Nr det gller lsk s brukar det bara vara Coca Cola, Fanta och Sprite. Kanske ngra sorter med Mer. Jag bestller grna en smoothie eller juice, eller varm choklad vintertid nr det r kallt utomhus.
Citera
2012-01-10, 08:09
Medlem
quaertys avatar
Facebook?

Om det inte finns mjligheter att baka eget brd och egna bakverk s mste du samarbeta med stans bsta bageri/bagerier. Se till att ha jvligt bra kaffe ocks, ngot mnga stllen misslyckas med.
Citera
2012-01-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sow
Tja, har precis kpt upp ett cafe. Och mitt stora probelm r att jag blivit blind fr fel. S jag frgar mina kra vnner p facebook. Vad tycker ni man ska ha p ett cafe? r det ngonting som man borde servera(ngot sllsynt men end riktigt gott etc). Vad som helst, vad ska serveras osv...

Hembakat som gller !, lycka till.
Citera
2012-03-06, 10:59
Medlem
En snygg tjej bakom disken r aldrig fel
Annars hembakat brd & kaka, eller samarbete frn ngn som kan tillhandahlla daglig leverans av dito. Grna nymalt kaffe. Inrtta sm mysiga insynsskyddande sittplatser som inbjuder till samtal och utsikt fr det lilla sllskapet.

Funderar ocks p att starta ngt skit, caf, restaurang, solarium eftersom jag aldrig fr jobb. Dela grna med dig av dina vardagsbekymmer p cafet om du fr tid.
Citera
2012-03-06, 11:52
Medlem
Maleficiums avatar
Lite information s som vad fr slags tema du har p ditt caf (om du nu har ngot tema verhuvudtaget), vart det r lokaliserat, och vilken lders-grupp den genomsnittlige kunden p ditt caf har skulle nog hjlpa oss att kunna ge dig ngra tips.
Citera
2012-03-06, 16:16
Medlem
Om ppettiderna och kundtillstrmningen tillter s tycker jag att levande musik och sm happenings r vldigt trevligt.
Citera
2012-03-06, 16:21
Medlem
Valhalls avatar
Du mste ju sjlvklart ha en cafscen s du kan ta dit ngon trubadur ngon gng, sdant r alltid trevligt. Se grna till ocks att anvnda mycket hembakat, mackor och sdant .

Panini och toastade mackor som de har p Subway r frvrigt ocks s gott att man skulle kunna driva ett vattenkraftverk med ens eget saliv. Cupcakes r heller aldrig fel, yummie ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in