• 1
  • 2
2012-01-09, 14:26
Medlem
Tja, har precis köpt upp ett cafe. Och mitt stora probelm är att jag blivit blind för fel. Så jag frågar mina kära vänner på facebook. Vad tycker ni man ska ha på ett cafe? Är det någonting som man borde servera(något sällsynt men endå riktigt gott etc). Vad som helst, vad ska serveras osv...
Citera
2012-01-09, 14:34
Medlem
x-martys avatar
Att starta café är en av de tuffaste branscherna att ge sig in i. Satsa på kvalitet. Man når inte framgång genom att spara in på ett par kronor här och där. Man når framgång genom att ha produkter som tilltalar kunderna. Bra kvalitet på råvarorna lönar sig - ta betalt därefter.
Citera
2012-01-09, 14:50
Medlem
slackergurus avatar
x-marty true story.
Har vänner som också driver kafe, det gäller verkligen att lägga ner tid från början. Jobba som en jävel och också älska det annars kommer det inte funka.
Panini brukar väl vara en klassiker.
Citera
2012-01-09, 14:51
Medlem
Gingyrs avatar
Trender, kvalité samt utseende.
På stället där jag jobbar som konditor är det iaf det som gäller för att fungera.
Citera
2012-01-09, 16:03
Medlem
Det jag ofta saknar är goda mackor, lite finare på platt bröd. Är så trött på dessa evinnerliga baguetter med röror.
Ljungans café i Göteborg är ett bra exempel på ett fik som faller mig i smaken.
Citera
2012-01-10, 07:50
Medlem
Hembakat - speciellt om det är kakor och andra godsaker. Det är rätt vanligt att cafeer säljer färdiga chokladbollar etc från bland annat Delicato. Inget fel på Delicato etc, men det kan jag köpa i närmsta matbutik om jag vill fika hemma. Om jag går till ett cafe och fikar, så vill jag gärna köpa något hembakat.

Det gäller inte bara kakor, bakelser etc utan det gäller även pajer, smörgåsar, baguetter och i viss mån enklare maträtter. Är det ett kombinerat konditori/cafe så ska även tårtor och annat vara "hembakta"/bakade på stället istället för att vara köpt hos en leverantör. Om det bara är ett vanligt cafe så har jag förståelse om man inte har tid att baka eget bröd, egna tårtor och annat som kan ta tid.

Sedan får man gärna sälja andra typer av dryck än bara kaffe, te och läsk. När det gäller läsk så brukar det bara vara Coca Cola, Fanta och Sprite. Kanske några sorter med Mer. Jag beställer gärna en smoothie eller juice, eller varm choklad vintertid när det är kallt utomhus.
Citera
2012-01-10, 08:09
Medlem
quaertys avatar
Facebook?

Om det inte finns möjligheter att baka eget bröd och egna bakverk så måste du samarbeta med stans bästa bageri/bagerier. Se till att ha jävligt bra kaffe också, något många ställen misslyckas med.
Citera
2012-01-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sow
Tja, har precis köpt upp ett cafe. Och mitt stora probelm är att jag blivit blind för fel. Så jag frågar mina kära vänner på facebook. Vad tycker ni man ska ha på ett cafe? Är det någonting som man borde servera(något sällsynt men endå riktigt gott etc). Vad som helst, vad ska serveras osv...

Hembakat som gäller !, lycka till.
Citera
2012-03-06, 10:59
Medlem
En snygg tjej bakom disken är aldrig fel
Annars hembakat bröd & kaka, eller samarbete från ngn som kan tillhandahålla daglig leverans av dito. Gärna nymalt kaffe. Inrätta små mysiga insynsskyddande sittplatser som inbjuder till samtal och utsikt för det lilla sällskapet.

Funderar också på att starta ngt skit, café, restaurang, solarium eftersom jag aldrig får jobb. Dela gärna med dig av dina vardagsbekymmer på caféet om du får tid.
Citera
2012-03-06, 11:52
Medlem
Maleficiums avatar
Lite information så som vad för slags tema du har på ditt café (om du nu har något tema överhuvudtaget), vart det är lokaliserat, och vilken ålders-grupp den genomsnittlige kunden på ditt café har skulle nog hjälpa oss att kunna ge dig några tips.
Citera
2012-03-06, 16:16
Medlem
Om Öppettiderna och kundtillströmningen tillåter så tycker jag att levande musik och små happenings är väldigt trevligt.
Citera
2012-03-06, 16:21
Medlem
Valhalls avatar
Du måste ju självklart ha en caféscen så du kan ta dit någon trubadur någon gång, sådant är alltid trevligt. Se gärna till också att använda mycket hembakat, mackor och sådant .

Panini och toastade mackor som de har på Subway är förövrigt också så gott att man skulle kunna driva ett vattenkraftverk med ens eget saliv. Cupcakes är heller aldrig fel, yummie ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in