• 1
  • 2
2012-01-09, 02:37
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Hej! Har fått tips om att dricka havssaltvatten då det sägs rensa tarmen och kroppen.
Havssaltet ska tydligen hamna direkt i magsäcken och inte gå genom njurarna, just för att det är havssalt.
Jag har själv ganska dåliga njurar och skulle gärna vilja få bekräftat att det är riskfritt att gå igenom en rensning som denna.

Söker man på det verkar det dock ganska beprövat, är det någon här som provat och kan bekräfta att det fungerar?

Tack på förhand!
Citera
2012-01-09, 02:56
Medlem
Heller78s avatar
Smuttar du några droppar överlever du säkert, men att dricka havsvatten och ha njursjukdom är att spela rysk roulette med enbart skarpa kulor. Det du har hört om vattnet hamnar direkt i magsäcken stämmer. Allt som tas in via munnen och matstrupen hamnar i matsäcken. Men saltet från vattnet tas upp i blodcirkulationen och filtreras sedan av njurarna. Dvs, allt som tas upp i mage och tarm kommer rätt snabbt till njurarna. Dina celler dör av uttorkning om du klunkar havsvatten. Dosrelaterat givetvis, men vad är säkraste lägstados för njursjuka? Jag skulle inte vilja vara den som utforskar detta...

Havsvatten är bara vatten med en massa salt och andra föroreningar. Drick inte. Men visst kan saltvatten rensa magen, genom kräkningar. Har du aldrig fått en kallsup i havsvattnen? Högst sådär härlig känsla.
Citera
2012-01-09, 02:58
Medlem
swaydizzles avatar
Hamna direkt i magsäcken? Allt via munnen och matstrupen hamnar där. Äter du för mycket salt är det njurarna som får jobba extra, sen är det knappt skillnad på salt och salt, det är NaCl (natriumklorid) som räknas och bägge jonerna transporteras via olika vägar in och ut genom det tubulära system som du kallar för njurar, beroende på hur mycket kroppen behöver. Hur det skulle rensa tarm och kropp har jag ingen aning om, det låter föga troligt att det skulle ha någon effekt överhuvudtaget. Saltvatten är dessutom inget bra att dricka eftersom det bara gör dig törstigare och njurarna får jobba ännu hårdare för att få ut just saltet. Vid stora doser kan det vara direkt dödligt.

Du får nog revidera din källa.

MVH
Citera
2012-01-09, 03:04
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Trollar du eller?

Om inte så låt bli den där skiten, särskilt om du har dåliga njurar!
Det funkar inte så att man kan "rena" kroppen.
Rena den från vad? De flesta miljögifter fastnar i fettvävnaden och lite saltvatten kommer inte att råda bot på det, förstår inte hur de tänker, men på något vis lyckas de alltid nå ut med sina metoder. Vill du få en sundare kropp ska du leva på ett sunt sätt, röra på dig, äta varierat och lagom mycket, inte dricka massa saltvatten!
Citera
2012-01-09, 05:06
Medlem
panelbeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte
Hej! Har fått tips om att dricka havssaltvatten då det sägs rensa tarmen och kroppen.
Havssaltet ska tydligen hamna direkt i magsäcken och inte gå genom njurarna, just för att det är havssalt.
Jag har själv ganska dåliga njurar och skulle gärna vilja få bekräftat att det är riskfritt att gå igenom en rensning som denna.

Söker man på det verkar det dock ganska beprövat, är det någon här som provat och kan bekräfta att det fungerar?

Tack på förhand!

LYSSNA. Blanda lite cocacola med en halv citron. Ta 2 matskedar olivolja i munnen och svep sedan drycken. Drick sedan lite vatten. Gör detta innan du sover.
Skicka PM om en vecka ifall du känner någon skilnad.
Citera
2012-01-09, 09:22
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Tack för alla svar! Tar till mig det ni skriver, känner mig snäppet på idiotförklarad.
Men det märkliga är att det tycks finnas oändligt med källor till denna metod, har ni googlat? Kan slänga in diverse länkar lite senare annars, har också läst om detta i utgivna hälso/fitness-böcker, så folk har ju provat det iaf.

Är inne på mobilen nu och hittar därför inte de mest pålitliga källor:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?...00000001931694

http://www.halsosidorna.se/Tarmrening.htm

http://helbreds.info/12/2010/01/salt...ngen-kost.html

Men som ni ser finns en del svenska och väldigt många amerikanska sidor om detta.

Lyssnade även på en utgiven ljudbok av Brian Tracy där detta togs upp och man t.o.m rekommenderades att göra detta dagligen under perioder.

Jag säger inte att ni som svarat har fel nu! Ungefär så som ni skrivit var mina första tankar, rykten verkar ju gå om att det ska fungera. Tycker enbart det är märkligt att metoden ändå verkar tämligen beprövad.

Mvh!
Citera
2012-01-09, 10:01
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte
Tycker enbart det är märkligt att metoden ändå verkar tämligen beprövad.
Förklaringen är enkel:
1) Det finns väldigt många människor på vår jord
2) Även om endast en mycket liten andel (någon %) är gravt vidskepliga/dumma/etc, blir det i slutändan väldigt många människor
3) Någon kan tjäna pengar på ovanstående människor

Detta yttrar sig tämligen ofta på diverse sätt, som att tidningar innehåller horoskop, telefonnummer till någon Tarotlinje, reklam för magnetarmband, piller som ger större penis, diverse detoxkurer osv.

Människokroppen hos en frisk person är fullt kapabel att rena sig själv. Varje sekund dygnet runt sker detta automatiskt i form av att din lever och njurar rensar bort slaggprodukter. Har du njursvikt lär inte något hjälpa förutom dialys eller njurtransplantation, har du leversvikt behöver du en levertransplantation. Men några häxdekokter, havssalt osv kommer inte göra minsta nytta, åtminstone inte för att rena kroppen.

Men visst, om du vill är det fritt fram att klunka i dig havsvatten, spå din framtid i tarotkort osv.
Citera
2012-01-09, 10:54
Medlem
Havssalt är helt enkelt ett inte 100% rent salt, det består kanske bara till 98,9% av vanligt NaCl (NatriumKlorid). Resten är andra mineraler och föroreningar.

Rent biologiskt kan du lika gärna ta en skopa vanligt salt, samma effekt som att du dricker havsvatten. Dålig idé.
Enda skillnaden är att havssaltet kan ha en lite annan smak, därav att det är på modet att använda det i matlagningen. Föroreningarna ger en viss karaktär till saltet.

Jag kan garantera att du får i dig tillräckligt med salt via kosten och att du ej heller får mer än ett marginellt tillskott av andra mineraler från havssalt.
Citera
2012-01-09, 12:31
Medlem
Siddans avatar
Jag finner det väldigt lustigt av det jag läser från de flesta (främst heller79) som verkar tro att det var tänkt man ska dricka vatten direkt från havet

Har man som TS redan problem med njurarna så måste man ju självklart dricka ett riktigt hälsosamt vatten eftersom njurarna behöver vatten för att fungera, precis likt med alla övriga organ. Men istället påstår många här inne att man får i sig redan tillräckligt med salter genom kosten?
TS ville ju försöka rensa kroppen med hjälp av vatten blandat med havssalt, och det lär inte en varierad kost som innehåller lite salt kunna göra.

De som inte ser någon skillnad på processerat salt och diverse salt mineraler bör nog tänka om kanske?
Citera
2012-01-09, 14:33
Medlem
lithionits avatar
helt fel.

För mycket salt är giftigt för kroppen, det kommer förmodligen leda till svår diarré. man kan få hypernatremi (för höga halter natrium i blodet) vilket kan vara livshotande (i extrema fall). Rekommendationen av myndigheter brukar vara max 6 gram salt om dagen, behovet är 2-3 gram.

Om man äter mycket halvfabrikat och snabbmat kan man få i sig betydligt mer, men det är ofarligt om man är ung och kompenserar med att dricka mycket vätska.

Alla flytande dieter är egentligen dåliga, framförallt att de kan orsaka elektrolytrubbningar; vattenförgiftning, kaliumbrist mm.
Citera
2012-01-09, 15:57
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siddan
Jag finner det väldigt lustigt av det jag läser från de flesta (främst heller79) som verkar tro att det var tänkt man ska dricka vatten direkt från havet

Har man som TS redan problem med njurarna så måste man ju självklart dricka ett riktigt hälsosamt vatten eftersom njurarna behöver vatten för att fungera, precis likt med alla övriga organ. Men istället påstår många här inne att man får i sig redan tillräckligt med salter genom kosten?
TS ville ju försöka rensa kroppen med hjälp av vatten blandat med havssalt, och det lär inte en varierad kost som innehåller lite salt kunna göra.

De som inte ser någon skillnad på processerat salt och diverse salt mineraler bör nog tänka om kanske?

Du har förstått mig precis! Jag kanske var lite otydlig. Tänker iaf skippa det där med havssaltvatten, det som är förbryllande är ju att det finns omskrivet så mkt, speciellt då de flesta här hävdar att det inte skulle ha någon effekt alls förutom med risk att skada dig. Det är ju inte som att folk liksom tjänat pengar på att sprida ett påstående som detta?
Citera
2012-01-09, 16:24
Medlem
swaydizzles avatar
Var saltet kommer ifrån spelar mindre roll, det behandlas på samma sätt av kroppen om det är processerat i en fabrik eller om det kommer från Döda havet och påstås vara berörd av Jehovas ande själv.

Att något står på nätet behöver inte betyda det är sant. Jag läste en av dina länkar om Hawaiiansk Tarmrening där det tipsas om att dricka lätt saltat vatten, detta skulle efterföljas med att dricka mängder av vanligt vatten, vilket låter mindre farligt. De har dock inte koll på sin anatomi (eller fysiologi) och påstår att vatten kan gå direkt från magsäcken till njurarna, vilket är dunderfel. Njurarna och mag- och tarmkanalen är två skilda enheter. Vatten når njurarna via blodplasma, så oavsett hur du intar ditt salt så är det främst njurarna som måste rensa ut det genom att filtrera blodet.

Men om du nu har fått för dig att saltvatten på något sätt skulle rensa kroppen så finns det ju inget att säga emot, det är bara att dricka flera liter om dagen och hoppas på att dina njurar inte lägger av och att dina blodceller inte börjar krympa och förlora sin funktion samtidigt som du tappar ditt medvetande och hamnar i koma. Det kanske är det du är ute efter? Den så kallade själsliga reningen som många som svävar mellan liv och död upplever?

Glöm inte att vi har varnat dig och du...

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in