2012-01-08, 22:18
Medlem
mr_fahrenheits avatar
Nu r jag s jvla trtt p iMovie - den tar bara ett filformat, tar extrem lng tid att fra in filmen och sen skapar den mappar och massa filer p flera gig nr man stnger ner skiten! S nu efterlyser jag ett videoredigeringsprogram som r ganska enkelt, i princip bara att klippa och kanske gra enklare effekter, som man kan installera.
Citera
2012-01-08, 23:08
Medlem
engis avatar
Final Cut, senaste versionen r inte svr alls att frst!
Citera
2012-01-09, 00:38
Medlem
Adobe Premiere eller Avid hade jag rekommenderat.
S slipper du just sn skit som bara kan infra en filformat och annat inlst som Apple kr med.

Final Cut r inget att ha, om du nu r ute efter att gra profesionell arbete.
S drfr rekommenderar jag Premiere, d den klarar av alla filformat, r simpel, och standard.
Samma sak gller Avid.
Citera
2012-01-10, 17:30
Medlem
mr_fahrenheits avatar
Finns det inget gratisprogram som man kan fixa fr jag ska bara som sagt klippa filer med den p sin hjd?
Citera
2012-01-13, 01:31
Medlem
evilapas avatar
Nr du importerat dina klipp s r de, som du mrker, vldigt mycket strre n de var p kameran. Detta fr att de packas upp till ett mindre komprimerat format som heter AIC. Det hr gr alla videoredigeringsprogram (formaten kan dock skilja) och r inget du kommer undan. Det sker helt enkelt fr att datorn aldrig skulle orka med att redigera flera klipp som r spass hrt komprimerade som AVCHD eller HDV. Nr redigeringen r klar renderar du filmen (Exportera i iMovie) och d komprimeras slutresultatet ner igen till valfri storlek. Alla program jobbar s hr och anledningen till att det tar sn tid r just att alla klipp packas om i ett annat format. En snabbare processor lser det problemet.

Vad gller videoformat som iMovie kan lsa s tar den i stort sett alla kameror. Det har varit lite problem med JVC, men allt annat fungerar enligt min erfarenhet. Observera att vi pratar om videokameror och inte stillbildskameror. Som videokameror rknas de som filmar i AVCHD eller HDV. Dessa mste importeras direkt frn kameran in i iMovie. Dvs du kan inte ta ut enskilda klipp via Finder.

r det en stillbildskamera som filmat s tar iPhoto emot dessa klipp. Avi, mov, mpg osv. De dyker upp i iMovies hndelsebibliotek under iPhoto-videor.

Andra klipp kan importeras frn iMovies meny, men vissa format tar den inte. Rekommenderar att du laddar ner Handbrake och konverterar dessa d.

iMovie r det absolut lttaste sttet att klippa film. Vill du ta steget vidare kan jag varmt rekommendera Final Cut Pro X som bibehller mycket av enkelheten men bygger p med mngder av avancerade funktioner. Billigt som attan ocks, i proffssammanhang.

Hoppas detta hjlpte lite.
Senast redigerad av evilapa 2012-01-13 kl. 01:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in