2005-01-18, 20:26
Medlem
anzos avatar
Har hört att det är bättre att andas in genom näsan och andas ut genom munnen.

Hur kommer detta sig, eftersom man får in mera syre om man andas med munnen. Någon som kan förklara detta för mig ?
Citera
2005-01-18, 20:50
Medlem
filtrera oönskade partiklar kanske? du får inte in "mer" luft, det tar bara lite kortare tid om man andas in genom munnen..
Citera
2005-01-18, 21:20
Medlem
anzos avatar
Jag menar förståss inte att det är "nyttigare" att andas genom näsan utan jag söker om det ger någon slags prestationsförändring på kortare/längre sikt.

Tillexempel orkar man springa längre om man andas genom näsan och vice versa
Citera
2005-01-18, 22:30
Medlem
Mx2000s avatar
Är det till exempel kallt ute ska det vara bättre att andas genom näsan. Då kommer inte lika mycket kall luft ner i lungorna.
Citera
2005-01-18, 22:58
Medlem
Ursas avatar
Du behöver ha balans mellan halten syre och halten koldioxid. Om du tar för stora andetag får du in mer syre- kanske kan ha med saken att göra?
Citera
2005-01-19, 01:13
Bannlyst
Jag kan inte springa eller anstränga mig samtidigt som jag andas med näsan. Då måste jag andas med munnen för att få tillräckligt med luft. Kan ni det?
Citera
2005-01-19, 08:40
Medlem
Wittgensteins avatar
En annan - icke träningsrelaterad - aspekt är att munhålan blir torr när man andas genom munnen, vilket i sin tur ökar risken för karies.
Citera
2005-01-19, 10:27
Medlem
Inlines avatar
Mr Miyagi

Första gången jag hörde denna idé var i Karate Kid där den vise Mr Miyagi instruerar Daniel-san: "Breathe in through the nose, out through the mouth". Vi vet ju alla hur den filmen slutade, så nog hade Miyagi rätt

Fast i ärlighetens namn tror jag att detta kommer från Yoga- och New Age-världen, där man, under vissa meditationsmoment (alla?), skall koncentrera sig på att andas på detta sätt. När det gäller fysisk aktivitet så är det nog inte så bra att försöka använda näsan istället för munnen då näsöppningarna bara är en tiondel så stor som munöppningen, vilket i sin tur innebär att du inte kan få in lika mycket luft. Jag kan inte komma på något argument för att föredra näsan framför munnen.
Citera
2005-01-19, 12:47
Medlem
det är INTE bättre att andas in med näsan och ut med munnen. När du arbetar fysiskt måste du ju tillsätta syre till blod/muskler, om du då andas med näsan får du ju inte fullt lika mycket syretillförsel som om du andas med munnen vilket resulterar i sämre prestation. Andas med munnen!
Citera
2005-01-23, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anzo
Har hört att det är bättre att andas in genom näsan och andas ut genom munnen.

Hur kommer detta sig, eftersom man får in mera syre om man andas med munnen. Någon som kan förklara detta för mig ?

Fysiologiskt: nässlemhinnan fångar upp partiklar som skadar/irriterar lungvävnade+ värmer luften som gör den mer vänlig för lungorna. Vid kyla kan det direkt vara farligt att inandas stora mängder kall luft. Men vid joggning är det fan inte lätt att andas genom näsa när flåset kommer
Citera
2005-01-23, 11:10
Bannlyst
att andas in genom näsan och ut genom munnen är en avslappningsmetod för uppvärmning. den används till exempel på kamp-sporter (jag har gått på det så jag vet)
Citera
2005-01-23, 13:13
Medlem
Evil Eggplants avatar
Jag har för mig att om man andas genom näsan så andas man ju in mindre luft. Och på lång sikt skulle det vara bra för kroppens syreupptagningsförmåga. Dvs. att kroppen anpassar sig till att man andas in lite luft och syreuppt.förm. ökar vilket innebör att man kan andas bättre när man andas med munnen sen.

Men det är bara en teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in