2012-01-08, 19:26
Medlem
Hej,

Nu med ISK/KF och extremt låg skatt på innehavet + låga förväntningar 2012, funderar jag på om det är läge för en liten boost med hjälp av utställda köpoptioner.

Nu kan man inte handla med standardiserade köpoptioner i en ISK, men jag funderar på vad haken blir om man gör detta i en vanlig depå istället.

Låt oss ta ett exempel: TeliaSonera. Idag: ~46:-/aktie. Om jag ställer ut långa köpoptioner på säg 50:-/aktie som löper ut i slutet av året, så får jag en premie (som ska beskattas med 30% om aktien inte når över 50:- och optionen därmed förfaller värdelös). Men, om aktien istället stiger till säg 60:-, så gör jag en förlust på köpoptionen som helt kompenseras av uppgången i aktien -- dock kan jag dra av förlusten på köpoptionen och borde därför gå plus på detta upplägg, då min vinst i ISK inte beskattas.

Var ligger haken?

Vanlig depå: Köp 1000 Teliasonera, 46000:-. Ställ ut 10 köpoptioner, strike 50:-, premie 1600:- (påhittat exempel).

Aktien står still = Optionspremie 1600:-, efter skatt 1120:-.
Aktien stiger till 50:- = Kapitalvinst 4000:- + optionspremie 1600:-, efter skatt 3920:-.
Aktien stiger till (ex) 60:- = Kapitalvinst 14000:- + optionspremie 1600:- - förlust återköp option 10000:-, efter skatt 3920:- [som vanligt vid covered calls-trade]

ISK/KF + optioner i vanlig depå:

Aktien står still = Optionspremie 1600:-, efter skatt 1120:-.
Aktien stiger till 50:- = Kapitalvinst 4000:- + optionspremie 1600:-, efter skatt 5120:-.
Aktien stiger till (ex) 60:- = Kapitalvinst 14000:- + optionspremie 1600:- - förlust återköp option 10000:-. 14000 kr i vinst skattefritt, men förlusten på optionsaffären kan jag ju dra av som underskott av kapital? Denna förlust, på 8400:-, bör minska min skatt med 2520 kronor?

Eftersom jag har en del realiserade kapitalvinster detta år pga flytt till ISK funderar jag på om ovanstående idé är rimlig eller om jag missat något fundamentalt.

Ja, om aktierna går ner blir det förstås en förlust eftersom man inte får dra av för förluster i ISK, men å andra sidan har jag i så fall ändå hostat in en liten optionspremie och förlusten är mindre än om jag inte ställt ut köpoptionen.

Vad har jag missat här?
Citera
2015-06-02, 21:55
Medlem
Bumpar denna tråden (med en lika gammal länk i ämnet)

http://www.privataaffarer.se/nyheter...stoppas-396025

Som jag tolkar artikeln så var kryphålet man ville stänga till likt ts idé med skillnaden att ts tänkte sig att optionen utställs i en vanlig depå medan aktien innehas i en isk.

Vad har folk för tankar om detta? Detta funkar ju lite som en "försäkring" om jag inte missade något väsentligt. Dvs vid nedgång så minskas förlusten av innehavet tack vare premien som dock beskattas (medan innehavets värdeminskning ej blir avdragsgill). Däremot vid en uppgång så blir väl förlusten av utfärdandet av optionen avdragsgill medan man ej reavinstskattar själva aktieinnehavet?

Eller, förluster vid utfärdande av optioner kanske inte är avdragsgilla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in